درخشش ابرماه در نخستین روز سال نو میلادی

نخستین ابر ماه سال جدید میلادی و دومین ابر ماه سال ۱۳۹۶ شمسی در شامگاه دوشنبه ۱۱ دی ماه (اول ژانویه) رخ می دهد.

غلامحسین دبیری، کارشناس نجوم از مرکز نجوم ادیب در گفتگو با خبرنگار ایمنا، درمورد رویدادهای نجومی دی ماه ۱۳۹۶ اظهار کرد: دوشنبه ۱۱ دی ساعت ۲۳:۳۰، سیاره تیر با ۲۲.۷ درجه جدایی با خورشید در بیشترین کشیدگی غربی خود قرار خواهد گرفت و با بیشترین ارتفاع بهترین شرایط را برای رصد صبحگاهی خواهد داشت که بهترین زمان مشاهده آن قبل از طلوع خورشید در سمت شرقی آسمان است.

وی با اشاره به اینکه در ساعت ۵:۵۴ بامداد سه شنبه -۱۲ دی-، ماه کامل می شود و اصطلاحا شاهد دومین سوپرمون در آسمان هستیم، گفت: ساعت ۱:۲۴ بامداد، ماه نزدیکترین فاصله را با زمین خواهد داشت و در آن هنگام در فاصله ۳۵۶ هزار و ۵۶۶ کیلومتری زمین قرار گرفته و ۱۴ درصد بزرگتر از ماه کامل در حالت معمولی دیده می شود زیرا در کمترین فاصله با زمین قرار دارد و به همین دلیل به آن ابر ماه یا سوپرمون supermoon گفته می شود.

دبیری با بیان اینکه ابرماه یا ماه‌برافروختگی و یا سوپرمون (supermoon) حالتی از ماه است که در درخشانترین و بزرگترین حالت خود دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این ابرماه دومین ابرماه سال جاری است و در سراسر ایران با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

کارشناس نجوم درباره دیگر رویداد نجومی این ماه افزود: روز چهارشنبه ۱۳ دی شاهد بارش شهابی رُبعی خواهیم بود. بارش شهابی به اوج می رسد و تا بامداد پنجشنبه ۱۴ دی در بهترین زمان اوج خود با ۴۰ شهاب در ساعت ادامه دارد.

دبیری روز یکشنبه ۱۷ دی را همزمان با مقارنه مریخ و مشتری در شرق آسمان معرفی کرد و گفت: هم نشینی بسیار نزدیک سیاره سرخ بهرام (مریخ) با سیاره برجیس (مشتری) در بامداد این روز و قبل از روشنایی هوا در افق شرقی آسمان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: پنجشنبه ۲۱ دی، ساعت ۹:۲۹ همنشینی ماه، مریخ و مشتری را شاهد خواهیم بود که در بامداد این روز، ماه و مشتری با همراهی سیاره بهرام یک مثلث زیبا را در آسمان صبحگاهی خلق می کنند.

کارشناس نجوم با بیان اینکه روز چهارشنبه ۲۷ دی در ساعت ۵:۴۷  بامداد این روز، طولانی ترین ماه قمری قرن ۲۱ نیز پایان می یابد، گفت: در شامگاه این روز در ساعت ۱۷:۵۰ احتمال رویت هلال جمادی الاول ۱۴۳۹ در کشور وجود دارد.

کد خبر 333483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتایون IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
    0 0
    عالی