جای خالی مسابقه "داستان اصفهان"

علی خدایی، نویسنده پیشکسوت اصفهان گفت: در میان مردم اصفهان استعدادهای شگرفی در زمینه داستان نویسی دیده می شود وجوانان، وضعیت امروز اصفهان را در قالب داستان روایت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی خدایی نویسنده باسابقه و پیشکسوت اصفهان شامگاه شنبه- نهم دی ماه- میزبان محمد عیدی، مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان بود.

در این دیدار علی خدایی گفت: یکی از آرزوهای بزرگ من برگزاری مسابقه "داستان اصفهان" است که طی این چند سال برای برگزاری آن به هر دری زده ام. شهرهای شیراز، تبریز، برازجان، درود و اهواز هر کدام این مسابقه را برگزار می کنند ولی اصفهان فاقد این جایزه ادبی است. مطمئن باشید که با برگزاری چنین مسابقه ای دیگر از آثار سفرنامه نویسان فراتر می رویم. جوانان داستان نویس، وضعیت امروز اصفهان را در قالب داستان روایت می کنند و این برای نسل آینده یادگار می ماند، بنابراین امیدوارم اجرای مسابقه داستان اصفهان جزو برنامه های مدیران و متولیان امر قرار گرفته باشد.

نویسنده برجسته و باسابقه اصفهان با بیان اینکه شب ها در اصفهان پیاده روی  و مخاطبان صفحه اینستاگرامش را نیز به این کار دعوت می کند، عنوان کرد: از وقتی که جریان آب در زاینده رود قطع شده من دیگر به سمت آن نمی روم و بیشتر مسیر میدان نقش جهان و کوچه های اطرافش را پیاده روی می کنم.

وی پرداختن به مناسبت های مهم آیینی در اصفهان را ضروری دانست و عنوان کرد: در شب یلدا در چهل ستون مراسمی برگزار نشد! ما برای مراسم شب یلدا به کاخ نیاوران رفتیم، این برای اصفهان خیلی بد است که چنین مراسمی را برگزار نکند و نویسندگان اصفهانی به مراسمی در تهران بروند. در این مراسم درباره یلدا داستان هایی خوانده شد. به اصفهان که بازگشتم وقتی از کنار چهل ستون و بعد عالی قاپو رد شدم به آن ها گفتم "ای چهلستون، ای عالی قاپو، ما باید مراسم شب یلدا را در شما برگزار می کردیم نه در جایی دیگر..."

وی با تاکید بر اینکه اهل اصفهان نیست اما تعصب ویژه ای به آن دارد، اظهار کرد: شب های بسیاری با محمد معماریان در میدان نقش جهان قدم زدیم و درباره این میدان و قابلیت هایی که می تواند داشته باشد سخن گفتیم. در نهایت تصمیم گرفتیم در عصارخانه شاهی برنامه ای را اجرا کنیم که مردم بدانند در این میدان، گردشگری ادبی هم می تواند ایجاد شود. این فکر منجر به برگزاری سه برنامه در عصارخانه شد و استقبال جناب آقای عیدی از این برنامه باعث شد که برنامه های بعدی هم در این مکان برگزار شود. امسال هم دو برنامه دیگر در عصارخانه برگزار می شود. از نویسنده جوانی دعوت می کنیم که فیلمساز هم هست و برنامه را هدایت می کند.

وی ادامه داد: وقتی محمود حسینی‌زاد که دوسال پیش نشان گوته را از دولت آلمان گرفت به عصارخانه آمد گفت اگر من نویسندگان آلمانی را به ایران بیاورم دیوانه می شوند! محمد معماریان گفت که ما آماده ایم تا نویسندگان آلمانی، سوییسی و فرانسوی را به ایران بیاورم و فضایی را برای تعامل و تبادل با آنها ایجاد کنیم. خانه صفوی هم می تواند در این زمینه رونق بگیرد که افرادی مثل سید محمد بهشتی در آن به اجرای برنامه پرداختند. در تئاتر هم برنامه های خوبی در شهر در حال برگزاری است.

خدایی با اشاره به اینکه در میان مردم اصفهان استعدادهای شگرفی در زمینه داستان نویسی دیده می شود، گفت: هفته گذشته به یک خانه قدیمی در پشت مسجد جامع دعوت شدم. خانه ای متعلق به یک زن و شوهر که به بوم گردی تبدیلش کرده اند و می خواستند در آن کارگاه داستان نویسی تاسیس کنند. گفتند که می خواهیم این داستان ها را جمع و منتشر کنیم. اینها از اتفاقات خوب شهر ما است که باید به آنها توجه کنیم.

این نویسنده با اشاره به اینکه قصد دارد وقتش را به نوشتن درباره "اینگه مراد" عکاسی که در دهه ۵۰ میلادی به اصفهان آمد اختصاص دهد، عنوان کرد: او عکس های بسیار نابی از این شهر گرفت و در سال ۲۰۰۳ از دنیا رفت. همچنین درباره خانم "دیالافا" که در زمان ناصرالدین شاه به اصفهان آمد و عاشق این شهر شد و خانمی به نام "مری اتاکس" که در اوایل این قرن به اصفهان آمد، خواهم نوشت.

وی با اشاره به حضور علی رفیعی یکی از کارگردانان بزرگ و از اهالی اصفهانی در این شهر، گفت: علی رفیعی در تئاتر شهر و تالار وحدت آثار مهمی را به صحنه برده است. قصد دارم به دیدنش بروم و از خاطراتش درباره اصفهان بپرسم. گفته می شود که او درباره جزییات خیابان آمادگاه تا دروازه دولت اطلاعات دقیق و ارزشمندی دارد.

علی خدایی در پاسخ به اینکه برای جوانان علاقمند به حوزه داستان نویسی و نویسندگی چه توصیه هایی دارد، گفت: مرکز قلمستان برنامه های بسیار خوبی برای جوانان دارد. شورای این مرکز که من نیز در آن حضور دارم با یک برنامه ریزی قوی و صحیح برنامه های بسیار خوبی برگزار می کند، برنامه هایی همچون چهارگاه و برنامه محلی داستان که در محلات مختلف شهر برگزار می شد و علاقمندان می توانند از این برنامه ها استفاده کنند.

وی درباره کتاب تازه اش گفت: این کتاب که همزمان در حال ترجمه به زبان سوئدی است ۳۰ قطعه درباره رودخانه زاینده رود است که به بیان احساسات من درباره پل ها و رودخانه می پردازد.

اصفهان لبریز از داستان‌های ناگفته است

فریده روشن با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی به دنبال حمایت و احیای فرهنگ و تمدن غنی اصفهان است، گفت: سرمایه های هنری و فرهنگی اصفهان می‌تواند در عرصه های بین المللی معرفی شود، همچنین ارتباط با خواهرخوانده های اصفهان، نخبه پروری و حمایت از نخبگان فرهنگی و هنری از جمله مسائلی است که از سوی این کمیسیون مورد توجه قرار گرفته است.

وی نویسندگان را از آگاه‌ترین اقشار جامعه دانست و گفت: نویسندگان وظیفه آگاهی بخشی به جامعه را بر عهده دارند تا آنچه را که شناخته و دریافته اند به مردم منعکس کنند. یکی از مباحثی که در کمیسیون فرهنگی مطرح شده موضوع داستان است. نتایج تحقیقی که انجام شده نشان می دهد که برخی از گردشگران خارجی در اصفهان هنگام تلفظ "اصفهان نصف جهان است" گفته اند که "اصفهان نیمه است"، حتی امروز به دنبال این هستند که بگویند "اصفهان، داستان های ناگفته"، پس باید به دنبال این باشیم که اصفهان را در قالب داستان های کوتاه و بلند روایت کنیم و در اختیار گردشگران قرار بدهیم تا بتوانند شناخت لازم را از اصفهان به دست آورند.

روشن با بیان اینکه باید برنامه هایی را که بتواند برای گردشگران جاذبه ایجاد کند بیشتر در اصفهان اجرا کنیم، گفت: داستان سرایی، نقاله گویی و شاهنامه خوانی از برنامه های جذاب است، به همین خاطر خیابان چهارباغ عباسی را به این کار اختصاص دادیم. هرچه این برنامه ها غنی تر باشد ماندگاری توریست در اصفهان بیشتر می شود. برای اجرای این برنامه دست یاری به سوی همه هنرمندان گشوده ایم.

روایتگری عاشقانه خدایی از اصفهان

محمد عیدی، مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان گفت: من به خوبی درک می کنم که مقصود جناب آقای خدایی چیست. او معتقد است که داستان شب یلدای اصفهان نباید در نیاوران روایت می شد، بلکه باید در اصفهان این اتفاق رخ می داد. او اصفهان را عاشقانه می بینند، عاشقانه می نویسند و عاشقانه روایت می کنند. اصفهان دغدغه این نویسنده است و در نوشته هایش به زیبایی می نشیند.

وی ادامه داد: مرحوم ایرج افشار در زمان حیاتش نسبت به تصحیح و چاپ دو نامه که توسط دو اصفهانی در زمان صفویه نوشته شده بود اقدام کرد. این دو نفر در نامه شان قدم به قدم تمامی جزییات اصفهان را توصیف کرده اند. من با خواندن این نامه ها متوجه شدم که اصفهان فقط از نگاه مورخان و محققان بزرگ شهر مهمی نبوده، بلکه از نگاه مردم عادی هم شهر با اهمیتی بوده است.

عیدی با بیان اینکه حضور علی خدایی در اصفهان تاثیر مهمی بر رشد داستان نویسی در این شهر داشته است، گفت: برنامه "چهارگاه" که با همت او برگزار شد توانست قدم مهمی در زمینه رشد داستان نویسی و جذب جوانان علاقمند و مستعد در این عرصه بردارد و باب تازه ای برای ترویج فرهنگ داستان نویسی در اصفهان باشد.

وی برنامه ای را که با حضور این نویسنده در عصارخانه شاهی برگزار شد، از دیگر برنامه های قابل توجه در عرصه داستان نویسی دانست و گفت: این برنامه نیز توانست توجه علاقمندان به داستان نویسی را به سوی عصارخانه جلب کند و رویکرد تازه ای را در این مسیر ایجاد کند که به گردشگری ادبی ختم می شود.

کد خبر 333478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.