فتنه مانند میکروب، افراد ضعیف را مبتلا می کند/ لزوم خودداری از سیاه نمایی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت:فتنه گری مانند انتشار یک میکروب است، کسانی که در جامعه ضعیف باشند به آن مبتلا می شوند و برعکس کسانی که واکسن دین زده باشند، فتنه گری بر آنها رسوخ نمی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت ‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه‌ های نماز جمعه اصفهان که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به ایام  ۹ دی اظهار کرد: اکنون در آستانه ایام ۹ دی قرار داریم، خودم و همه نمازگزاران را به تقوی الهی و ترک معاصی دعوت می کنم و امیدوارم خداوند توفیق دوری از گناه را به همه عنایت فرماید، همانطورکه امام متقیان امام علی (ع) فرمودند همانا هوشیارترین و با بصیرت ترین افراد کسی است که عیب خود را بفهمد و خود را از گناه و نافرمانی دور کند.

وی با بیان ریشه های فتنه از قول امام علی (ع) گفت: امام اول شیعیان در خطبه پنجاهم نهج البلاغه ریشه فتنه و فتنه گری را در پنج جهت معرفی کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان اضافه کرد: در این خطبه امام علی (ع) ریشه فتنه را پیروی از هوای نفس می داند، به این معنی که عده ای که دنبال امیال خود هستند و این امیال خلاف دین است، شروع به فتنه گری می کنند و عده ای افراد بی بصیرت نیز از آنها تبعیت می کنند. 

طباطبایی نژاد با بیان اینکه ریشه فتنه از قول امام علی (ع) دو چیز است، ادامه داد: پیروی از هوای نفس و ایجاد احکام و بدعت های نادرست که با هوای نفس سازگار است و برخلاف دین و قرآن است از یک سو و افرادی که از این بدعت های نادرست پیروی می کنند از سوی دیگر دو ریشه اصلی فتنه و فتنه گری است.

وی با بیان اینکه تاکنون بارها در این خصوص صحبت شده است، تصریح کرد: اگر انبیا خدا در طول تاریخ نتوانستند توفیقی حاصل کنند به دو علت بوده است، یکی فتنه و فتنه گری ها و دیگری اطاعت توده مردم بی بصیرت از این فتنه ها. 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه دلیل عدم موفقیت کامل پیامبران در طول تاریخ بی بصیرتی توده مردم بوده است، ادامه داد: اگر تاریخ را ملاحظه کنید، فتنه گران یا به تعبیر قرآن مترفین(پیروان هوای نفس) با تمام پیامبران خدا مخالفت می کردند. صاحبان زر و زور خیلی سریع می فهمیدند که آب‌شان با انبیای خدا به یک جوی نمی‌رود و از اول کار اعلام مخالفت خود را با فرستاده خدا آغاز می کردند، اما این افراد نمی توانستند به تنهایی موفق شوند مگر با فتنه و فتنه گری و فریب مردم.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: برای مثال در جنگ صفین باید بدانیم اگر معاویه تنها بود هیچ غلطی نمی توانست بکند، اما با قرآن سر نیزه کردن و ایجاد فتنه باعث شد پیروان امیرالمومنین که افرادی بی بصیرت بودند، شورش کنند. در این جنگ یک طرف معاویه فتنه گر بود و یک طرف مردم بی بصیرت. اگر مردم می فهمیدند امام علی (ع) مفسر قرآن است و برای قرآن می جنگد و می توانستند تفاوت را با معاویه تشخیص دهند، هرگز معاویه پیروز نمی شد.

وی با طرح این پرسش که چرا عده ای فریب فتنه را می خورند، تاکید کرد: اگر حق با باطل ممزوج نشود و باطل نیز با حق درآمیخته نشود هرگز مردم اسیر فتنه نمی شوند. یعنی اگر حق خالص باشد کسی آن را رها نمی کند و اگر باطل به تنهایی باشد کسی از آن پیروی نمی کند، بعضی از افراد قسمتی از حق را با باطل مخلوط می کنند و به باطل می رسند و مردم را فریب می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ادامه داد: برای مثال معاویه که خود باطل بود با قرآن سر نیزه کردن که کاری حق و درست بود توانست مردم را فریب دهد. همین موضوع در مورد آمریکا نیز وجود دارد. آمریکا با بیان حرف حق مانند صحبت از دموکراسی، حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق کودکان و حیوانات سعی دارد به باطل خود برسد. حق این صحبت ها درست است اما از جانب آمریکا مطرح می شود که خود به آن پایبند نیست.

طباطبایی نژاد با تاکید بر اینکه حق اگر خالص باشد همه پیرو آن می شوند و باطل اگر ناخالص باشد کسی از آن تبعیت نمی کند، افزود: فطرت انسانی بشر به دنبال حق است. کسی فریب فتنه را می خورد که بصیرت نداشته باشد ، از نظر دینی نقص فنی داشته باشد و فریب شیطان را بخورد. شیطان بر اولیا و دوستان خود مسلط می شود و کسی نجات می یابد که از نظر خدا راه درست را پیدا کرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه فتنه گر نمی تواند بر همه مردم مسلط شود، خاطر نشان کرد: فتنه گری مانند انتشار یک میکروب است، کسانی که در جامعه ضعیف باشند به آن مبتلا می شوند و برعکس افراد سالم و کسانی که واکسن زده اند در امان می مانند. در مورد مسئله دین نیز کسانی که واکسن دین زده باشند، فتنه گری بر آنها رسوخ نمی کند و کسانی که واکسن دینی نزده اند از مسیرحق خارج می شوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان فتنه گران را افرادی زیرک معرفی کرد و گفت: پیروی از هوای نفس در فتنه گران بسیار قوی است و این افراد بسیار زیرک و به تعبیری شیطان هستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر داشتن بصیرت مردم اصرار دارند، اظهار کرد: همه چیز دست مردم است. اگر ملتی بدبخت شوند خود مقصرند و اگر به خوشبختی برسند به شرط بصیرت مردم است که فریب نخورده اند. اینکه حکومت حق ساخته شود اساس آن در دست مردم است و اگر حکومتی به زمین بخورد در صورت داشتن بصیرت مردم جامعه است.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: باید توده مردم حقایق را بفهمند، دید روشن داشته باشند تا بتوانند حکومتی که خود مردم به وجود آورده اند با رهبری مقام معظم رهبری به دست امام زمان برسانند.

وی همچنین با بیان اینکه غفلت به مصداق دوری از حق است، افزود: نباید از مفسد پیروی کرد و با غفلت سپری کرد. برای مثال کسی که در نزدیکی مسجد زندگی می کند نباید با غفلت از مسجد رفتن از هدایت فرزندان خود به یاد خدا غافل شود. وقتی مسجد را ترک کردیم معصیت ها شروع می شود. اگر اهل نماز و مسجد باشیم قطعا فریب نمی خوریم. همه مردم باید بدانند مساجد را پر کنند و جوانان را به این سمت هدایت نمایند تا از یاد خدا لحظه ای غافل نشویم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به مناسبت های این هفته اظهار کرد: در این هفته آیت الله حائری شیرازی به رحمت خدا رفت که امیدواریم خداوند روحشان را با ائمه محشور فرمایند همچنین شهید بزرگوار علی خوش لفظ به درجه رفیع شهادت نائل شد. این شهید جانباز تا آخرین لحظات زندگی خود روحیه انقلابی داشت و با چاپ چندین کتاب خاطرات انقلابی خود را در دسترس دیگران قرار داد.

وی همچنین به سالروز وفات حضرت معصومه (س) اشاره کرد و افزود: امید دارم از برکات وجود این بانوی مکرم اسلام بهره مند شویم و بتوانیم از مرقد مطهر ایشان فیض ببریم.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه مردم اصفهان زودتر از دیگر شهرهای کشور بصیرت خود را در مقابل فتنه نشان داده اند، گفت: اصفهانی ها هشتم دی تظاهراتی بر علیه فتنه برگزار کردند. هرسال تظاهراتی در اصفهان بود و امسال قرار است همه مردم ایران نهم دی در تظاهرات شرکت کنند. از مردم اصفهان می خواهم باز هم بصیرت خود را در مقابل فتنه نشان دهند و در این تظاهرات شرکت کنند تا مشت محکمی دوباره بر دهان استکبار زده شود. 

وی تاکید کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی باید بدانند ملت ما سختی ها را تحمل می کنند، چرا که باید تحمل کنند. تظاهرات در مشهد به دلیل بی بصیرتی است. باید بفهمیم در چه زمانی هستیم. دشمن چطور با  ما می جنگد، باید به شرط بصیرت صبر کنیم و کاری نکنیم دشمن را شادمان سازیم. اگر فکر کنیم دولت کاری می تواند بکند و انجام نمی دهد این عین بی بصیرتی است. مسئولان نظام به همه مشکلات واقف هستند و خودشان دلسوزتر از همه در تلاش برای حل مشکلات هستند، نباید سیاه نمایی شود. باید مشکلات را بفهیم و با صبر و تحمل بصیرت خود را نشان دهیم.با تظاهرات جز خوشنودی دشمن چیزی بدست نمی آید. باید با بصیرت جلوی خوشنودی دشمن را بگیریم. توقعات خود را کم کنیم و وضعیت را بسنجیم و کاری نکنیم دشمن شاد شود.

وی در پایان گفت: امید است خداوند لطف خود را شامل حال ملت ایران کند که ۴۰ سال همه دشمنی‌ها را تحمل کردند باز هم بتوانند تحمل خواهند کرد.

کد خبر 333338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.