نمایشگاه مبل اصفهان معبری برای رونق بازار

برخلاف گلایه بسیار بخش تولید و فروشندگان در سطح شهر از رکود حاکم بر بازار، بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان مبل در پانزدهمین نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون داخلی اصفهان از میزان فروش خود رضایت دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا چند سال پیش گفته می شد که نزدیک به ۲۵ درصد از تولیدات مبلمان بازار اصفهان را محصولات چینی تشکیل می‌دهد. در حالی که به گفته حجت الله پورحقانی رییس اتحادیه صنایع مبل و دکوراسیون استان اصفهان این رقم اکنون به صفر رسیده است چرا که به دلیل افزایش تعرفه گمرکی واردات مبلمان چینی توجیه اقتصادی برای واردکنندگان ندارد.

اگرچه برخی در این میان از یکسری رانت‌ها برای واردات این محصولات با تعرفه‌های مناسب سود می‌برند. اما مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا از نمایشگاه مبلمان اصفهان نشان می‌دهد مردم با استقبال خوب خود سبب رونق نسبی این نمایشگاه و خرید و فروش فعالان این صنف شده اند. یکی از فروشندگان در خصوص وضعیت فروش در بازار مبل، گفت: استقبال مردم مرهون توجه به تولیدات با کیفیت ایرانی و ارتقا فرهنگ استفاده از مبل در ایران است.

احمدی، تنها یکی از فعالان صنعت مبل نیست که محصولات باکیفیت خود را روانه این نمایشگاه کرده است. پای صحبت های این تولیدکننده که می نشینی، استقبال خوب مردم و خرید محصولاتش و عقد قراردادهای مختلف را نشانه های رضایت خود از این نمایشگاه عنوان می کند. البته در کنار این تولیدکننده سایر برندهای مطرح اصفهان، همدان، تهران و البرز نیز حضور موثری دارند که رقابت را میان این تولیدکنندگان نفس‌گیر کرده است.

ارزیابی احمدی از واردات محصولات چینی در بازار اصفهان چیزی نزدیک به صفر است و معتقد است: محصولات اصفهان و ایرانی کیفیت خوبی دارند و دلیلی برای وارد کردن محصولات بی کیفیت چینی نیست. اما از سوی دیگر  یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل به خبرنگار ایمنا، گفت:  چیزی حدود ۴۰ درصد از بازار مبلمان را محصولات چینی تشکیل داده است.

رضا نوربخش در خصوص وجود و استقبال مردم از مبلمان چینی، اظهار کرد: امروزه تولیدکنندگان حوصله، وقت و سرمایه لازم را برای تولید مبل از صفر تا صد ندارند. برای همین بخشی از مبل یا همان مبل نیمه کاره را از چین وارد می‌کنند. این گونه علاوه بر کاهش هزینه‌ها سرعت تولید هم بالا می رود و در نهایت با قیمت مطلوب محصولات خود را روانه بازار می‌کنند. در صورتی که این کار به محصولات برند و اصیل ضربه می‌زند، مسئولان باید به این رویه دقت داشته باشند.

در کنار حال خوب این روزهای نمایشگاه مبلمان باید به این موضوع توجه کرد که چیزی حدود ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی مبل اصفهان تعطیل شده‌ است. حجت الله پورحقانی، رییس اتحادیه صنایع مبل استان اصفهان نیز با تایید این مطلب، گفت: بارها این موضوع را با مسئولان امر در میان گذاشته و دست یاری از آنان طلبیده ایم. البته ۷۰ درصد واردات محصولات چینی به اصفهان کاهش یافته اما در حال حاضر واحدهای تولیدی تنها با ۵۰ درصد از ظرفیت خود مشغول به کار هستند، این درحالی است که باید با افزایش این رقم سهم ۲۵ درصدی تولیدات مبل اصفهان در کشور نزدیک به ۵۰ درصد برسد.

 با نگاهی گذرا به غرفه های نمایشگاه مبل اصفهان اکثر فروشندگان را در حال امضای قرارداد فروش می بینید و در مقابل تمام مشتریان در حال چانه زنی هستند. کیانی یکی از فروشندگان مبل در نمایشگاه گفت: امروز  سومین قرارداد برای سفارش مبل، میز نهارخوری و سرویس کودک را امضا کردم. این قراردادها نشان از رونق نسبی بازار مبلمان دارد. معامله هایی برد_برد که هر دو طرف را راضی کرده است. امید است این رویه با توجه بیش از پیش مسئولان و جلوگیری از ورود محصولات بی‌کیفیت چینی و بریدن دست رانت خواران ادامه یابد.

کد خبر 333329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.