سندرم پای بی‌قرار، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به‌تازگی دریافته‌اند که میزان شیوع ابتلا به سندرم پای بی قرار در میان زنان مسن از سایر افراد بیشتر است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایمنا و ترجمه از "مدیکال نیوز" بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که سندرم پای بی قرار میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به ویژه در میان زنان مسن افزایش می دهد.

بیماری پای بیقرار نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد یا بکشد. این احساس ناخوشایند معمولا در نرمه ساق پا اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند در هر جای اندام تحتانی از مچ پا تا ران احساس شود. این احساس معمولا زمانی رخ می‌دهد که بیمار دراز می‌کشد، یا برای مدت طولانی می‌نشیند. فردی که دچار این حالت می‌شود به ناچار پای خود را حرکت می‌دهد. حرکت پاها، راه رفتن، مالش یا ماساژ پاها یا خم کردن زانوها به طور موقت تا حدی علایم را کاهش می‌دهد و عدم تحرک و استراحت، سبب تشدید علائم بیماری می‌شود.

سندرم پای بی قرار که از آن به عنوان نوعی اختلال عصبی حسی یاد می شود حدود چهار تا ۲۹ درصد از افراد بزرگسال را در آمریکای شمالی و غرب اروپا تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین در کشور آمریکا ۵ تا ۱۵ درصد از افراد با اختلالی مواجه هستند که در تمام طول زندگی آنها را آزار می دهد  و هیچ راه علاجی برای آن وجود ندارد. این در حالی است که بررسی های جدید محققان نشان می دهد که میزان شیوع این بیماری در میان زنان مسن بیش از سایرین است. به گفته شیانگ گائو، استاد علوم تغذیه دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا سندرم پای بی قرار یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان زنان و مردان است که از هر چهار مرگ، یک مورد با بیماری های قلبی مرتبط است و زنان مبتلا یه این نوع اختلال ۴۳ درصد بیشتر در معرض حطر قرار دارند.

نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که هیچ نوع ارتباطی میان سندرم پای بی قرار و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های دیگر مانند سرطان وجود ندارد. این در حالی است که مبتلایان به این بیماری در معرض ابتلا به بیماری های دیگر نظیر چاقی و فشار خون بالا قرار دارند که هر دو مورد عوامل خطرآفرین برای سندرم پای بی قرار محسوب می شوند.

کد خبر 333279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.