کارگران فصلی ساماندهی می شوند

شهردار اصفهان با بیان اینکه ساماندهی کارگران فصلی نیاز به برنامه ریزی اصولی دارد، گفت: باید کارگران فصلی به بهترین نحو ساماندهی شوند تا هم سیمای شهر و هم کرامت انسانی کارگران زحمت کش خدشه دار نشود،

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در شانزدهمین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی اصفهان فردا در جمع تشکل های کارگری اصفهان ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای غواص کربلای چهار را که در چنین روزی با دستان بسته شهید شدند، گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: سالهاست که با واژه کارگر، کارفرما و کارگاه آشنا بوده و قانون کار را تدریس و با ریزه‌کاری های کارگری به خوبی آشنایی دارم.

شهردار اصفهان با اشاره به تعریف قانونی کارگر، عنوان کرد: کارگر کسی است که مشمول قانون کار است و در قبال کار خود حق السعی دریافت می کند بنابراین کار کارگری الزاما به معنای کار با دست نیست و ممکن است یک پزشک هم کارگر تلقی شود.

وی اضافه کرد: به فرمایش پیامبرگرامی اسلام(ص) کسانی که بیشترین نفع را برای جامعه دارند بهترین مردم هستند؛ جامعه شهری اصفهان هم که ۶۰ درصد آن را کارگران تشکیل می‌دهند، سودمندترین مردم محسوب می‌شوند.

نوروزی با تاکید بر خدمات ارزنده کارگران در طول انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: این افراد در جریان انقلاب خوش درخشیدند و در هشت سال دفاع مقدس نیز هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند.

کارگران سرمایه های اجتماعی جامعه‌اند

وی افزود: براساس قوانین ایران مردم از هر قوم و قبیله‌ای باشند از حقوق یکسان برخوردار هستند، پس طبقه‌های کارگری که سرمایه های اجتماعی محسوب می‌شوند، باید حقوق یکسانی داشته باشند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند فردی را به کاری مجبور یا از آن منع کند اما باید افراد در چارچوب موازین اسلامی و قوانین فعالیت کرده و کار آنها با حقوق دیگر افراد در تعارض نباشد.

وی با بیان اینکه هر انسان منصفی تشخیص می‌دهد که پیشرفت هر کشوری مرهون زحمات کارگران است، گفت: در آغاز فعالیت خود در مدیریت شهری تلاش کردیم تا با وجود نبود امکانات حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: کارگران شاغل و بازنشسته از یک زندگی با عزت و احترام در شهر برخوردار بوده و حقوق آنها حفظ شود.

ایجاد یک نماد کارگری بررسی می شود

شهردار اصفهان اظهار کرد: بهترین میدان و خیابان این شهر باید به نام کارگران این شهر نامگذاری شود البته در اصفهان خیابانی به نام کارگر داریم اگرچه این خیابان بن بست است اما ترتیبی اتخاذ می کنیم که این خیابان بیشتر دیده شود؛ در کنار باغ غدیر، باغ تجربه را داریم که این نام، با کار کارگری ارتباط دارد بر همین اساس جامعه را باید به سمت استفاده از این فضاها هدایت کنیم.

وی افزود: اداره کل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان باید کمیته فرهنگ شهروندی را به گونه ای فعال کند که کارگران را به خوبی و در شأن آنها معرفی کند در همین راستا ایجاد نماد کارگری در شهر را هم بررسی می کنیم.

وی با بیان اینکه ساماندهی امور شهر از برنامه های مدیریت جدید شهری اصفهان است، ادامه داد: باید کارگران فصلی به بهترین نحو ساماندهی شوند تا هم سیمای شهر و هم کرامت انسانی کارگران زحمت کش خدشه دار نشود، در این راستا باید مکانی را برای افراد نیازمند به کار تعریف کرد تا افرادی که به توانمندی کارگران نیاز دارد به آن محل مراجعه کنند، البته این امر نیاز به برنامه ریزی اصولی دارد.

حمایت شهرداری اصفهان از ایجاد تشکل های کارگری

وی با بیان اینکه وجود یک نماینده از جامعه کارگران به عنوان مشاور در کنار شهردار اصفهان می تواند به حل مسائل شهری کمک کند، گفت: برای ارتقا سلامت کارگران نیز در حال برنامه ریزی هستیم تا بهترین راهکار را انتخاب کنیم البته همه کارفرمایان باید ایمنی و مقررات بهداشت کار را رعایت کنند زیرا محیط ناامن برای کارگر استرس ایجاد خواهد کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری از ایجاد تشکل‌ها و انجمن‌های کارگری استقبال می‌کند، اضافه کرد: هرچه بیرق فعالیت‌های کارگری بیشتر مشخص باشد هم برای کارگران و هم برای جامعه بهتر است چون بهتر می توان از کارگران حمایت کرد حتی اگر این نهادها به منتقدان مدیریت شهری تبدیل شود.

وی ادامه داد: جامعه ای که خواستار مداخله مردم در سرنوشت خویش است باید از وجود تشکل ها حمایت کند چون جامعه را به سمت و سوی خوبی هدایت می کند.

نوروزی رسیدگی به وضعیت اتباع بیگانه را برعهده استانداری و فرمانداری دانست و تصریح کرد: اگر قرار شد این افراد در شهرداری ها به کارگرفته شوند تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بر اساس قانون عمل کرده و آنها را به کارهای تخصصی به کار نگیریم.

کد خبر 333242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.