مهمترین های جهان سیاست در سال ۲۰۱۷

واپسین روزهای سال ۲۰۱۷ میلادی در حالی به پایان خود نزدیک می شود که جهان سیاست در این سال مملو از حوادث گوناگون بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات پرشور ریاست جمهوری کشورمان، نقش آفرینی سردار سلیمانی در سرکوبی حکومت خودخوانده داعش، بی تدبیری های رییس جمهور آمریکا، استقلال طلبی اقلیم کردستان عراق و ... بخشی از اتفاقات مهم دنیای سیاست از نگاه سه تن از نمایندگان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا است که شرح آن را در ذیل می خوانید: 

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان، در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مهمترین های جهان سیاست در سال ۲۰۱۷ گفت: در کشور خودمان انتخابات ریاست جمهوری و حضور پر شور مردم برای تعیین سرنوشت سیاسی خود از مهمترین مسائل سال ۲۰۱۷ بود. اما در عرصه بین المللی، انتخاب فردی بی تجربه به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و پس از آن ناشی گری های مکرر دونالد ترامپ که چیزی از دنیای سیاست نمی داند، از مهمترین حوادث و تحولات سال ۲۰۱۷ بود.

 محمودی اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را از دیگر تحولات مهم در سال ۲۰۱۷ دانست که البته آن هم به نوعی نتیجه انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا است.

نماینده مردم شهرضا مقاومت ایران در برابر گروههای تروریستی را از دیگر تحولات جریان ساز در سال ۲۰۱۷ دانست و افزود: سردار سلیمانی به عنوان یک فرمانده قدرتمند جریان مقاومت، نقش مؤثری در مقابله با داعش و تغییر شرایط نظامی- امنیتی منطقه به نفع ایران داشت.

وی در رابطه با اولویتهای جهان سیاست در سال ۲۰۱۸ به دو بخش اولویتهای داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران باید اولویت خود را بر مباحث اقتصادی به ویژه اشتغال و رونق اقتصادی، مسائل امنیتی و آسیب های اجتماعی قرار دهد که همه آنها در گرو هم هستند.

محمودی وحدت و همدلی جریانهای داخلی کشور را هم مهم و ضروری دانست و گفت: یکی از اولویتهای ما باید ارایه راهکارهای عملی برای رفع مشکلات کشور باشد. در حال حاضر وضعیتی ایجاد شده که گروهها و جناحهای مختلف به جای «نقد سازنده» فقط «نق» می زنند که این امر نتیجه مطلوبی برای کشور ندارد.

وی افزود: برای پیشرفت کشور لازم است که مردم، مسئولان و مجلس دست به دست هم بدهند و با ارایه نقدهای سازنده و راهکارهای عملی در مسیر توسعه کشور گام بردارند.  

محمودی مبارزه پیگیر با تروریسم تا نابودی کامل آن را از اولویت مهم جامعه جهانی دانست و تصریح کرد: هر چند خلافت خودخوانده داعش در منطقه شکست خورده و این گروه تروریستی پایگاههای خود را در کشورهای مختلف از دست داده، اما تجربه نشان داده است که هر وقت بحرانی در منطقه خاورمیانه به پایان می رسد کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا نقشه جدیدی برای این منطقه می کشند که بحران استقلال طلبی اقلیم کردستان عراق یکی از نمونه های این امر است.

وی گفت: بر این اساس کشورهای اسلامی به ویژه ایران باید بدانند که پیروزی های فعلی در برابر داعش پایان ماجرا نیست و سیاستهای غرب برای ایجاد نا امنی در خاورمیانه و تسلط بر آن همچنان ادامه دارد و تنها با اتحاد و همدلی می توان در مقابل این توطئه ها ایستاد.

موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز مهمترین های جهان سیاست در سال ۲۰۱۷ در ایران را مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: در ایران از اول انقلاب تا کنون، تقریبا سالی یک انتخابات برگزار می شود و همواره هم دشمنان نظام در ماههای نزدیک به انتخابات به سیاه نمایی می پردازند و اعلام می کنند که مردم مشارکت گسترده ای نخواهند داشت. با این حال در اردیبهشت امسال مردم ایران حماسه ای بزرگ خلق کردند و این انتخابات را به یکی از مهمترین های سال تبدیل کردند.

وی افزود: در عرصه بین المللی نیز «نه»ی بزرگی که کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل به دولت آمریکا گفتند و با خواسته نابجا و قدرت طلبانه دونالد ترامپ برای اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کردند، یکی از مهمترین تحولات سال ۲۰۱۷ به حساب می آید.

موسوی لارگانی تصریح کرد: در گذشته اگر رییس جمهور آمریکا تصمیم خود را در زمینه ای اعلام می کرد، کشورها معمولا با آن مخالفت جدی نمی کردند و این تصمیم در نهادهای مختلف سازمان ملل، با اکثریت آرا تصویب می شد، اما در مقطع کنونی همه کشورها چه اروپایی و چه آسیایی بیدار شده اند و در مقابل تصمیمات غیر منطقی آمریکا می ایستند و این امر بی شک تحولی مهم و اساسی است.

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با مهمترین های جهان سیاست در سال ۲۰۱۷ به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می رسد سرکوب داعش در عراق و سوریه و پایان خلافت خودخوانده این گروه افراط گرا در منطقه خاورمیانه مهمترین اتفاق سال ۲۰۱۷ باشد.

وی افزود: همه پرسی استقلال کردستان عراق و در نهایت شکست این همه پرسی از دیگر تحولات مهم و اساسی جهان و منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ بوده است.

سلیمی در رابطه با اولویتهای پیش روی جامعه جهانی در سال ۲۰۱۸ نیز گفت: با توجه به شرایط موجود منطقه و جهان، به نظر می رسد اولویت باید روی صلح و تلاش یکپارچه همه کشورها برای پایان جنگ یمن باشد.

کد خبر 333068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.