فرهنگ سلامت در زنان شهرضایی بیش از مردان است

شهرضا –مطالعه آمار منتشر شده در مورد غربالگری ایراپن در شهرضا نشان می‌دهد، زنان این شهرستان بیش از مردان نگران سلامتی خود هستند، این در حالی است که مردان بیشتر در معرض آسیب‌ها و مخاطرات مختلف قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مهمترین عامل توسعه در هر کشور نیروی انسانی آن است، این سخن به این معنی است که اگر انسان‌ها در هر کشور از نظر روحی و جسمی سالم باشند اقدامات سازنده باهدف سازندگی کشور با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد و در نتیجه آن کشور قله‌های موفقیت و توسعه همه جانبه را زودتر فتح خواهد کرد، اما دست یافتن به جامعه سالم نیازمند برنامه ریزی و اجرای طرح‌های بهداشتی و درمانی با زمان‌بندی میان‌مدت و بلندمدت است.

از دهه‌های گذشته در حوزه بهداشت و درمان کشور جای خالی طرحی که با استفاده از آن بتوان سلامت افراد جامعه را به درستی مورد سنجش قرار داد، احساس می‌شد تا اینکه در دولت یازدهم در ابتدا طرح تحول در نظام سلامت با هدف توسعه امکانات بهداشتی و درمانی برای همه افراد جامعه و پس از آن طرح ایراپن (IRAPEN) باهدف سنجش سلامت همه فراد جامعه در ۱۰ سال آینده اجرا شد.

طرح ایراپن به صورت پایلوت در چهار شهرستان شهرضا، مراغه، نقده و بافت اجرا شد، اما پس از گذشت حدود دو سال از اجرای این طرح به گفته بازرسان سازمان جهانی بهداشت، شهرضا در میان سایر شهرستان‌هایی که این طرح در آن‌ها اجرا شده، بهترین عملکرد داشته است.

آخرین آمار و اطلاعات به دست آمده از اجرای این طرح مربوط به پایان آبان‌ماه امسال است و نشان می‌دهد که فرهنگ سلامت در میان زنان شهرضایی بالاتر از مردان این شهر است. این سخن به این معنی است که مراجعه زنان به مراکز درمانی برای انجام چکاپ سلامت بیشتر از مردان بوده است.

حجت الله موسوی، رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد: توسعه شهرنشینی سبب ایجاد تغییرات گسترده در سبک زندگی مردم شده است که از نتایج آن کاهش تحرک بدنی و تغذیه نامناسب بوده است.

وی تأکید کرد: روش نامناسب زندگی باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری‌هایی شده است که مهمترین آن‌ها بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان، بیماری قلبی و عروقی و دیابت است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا گفت: چهار بیماری غیرواگیر سرطان، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر تغذیه نامناسب، کم تحرکی، مصرف دخانیات و مصرف الکل مهمترین علت‌های مرگ و میر شناخته شده‌است.

موسوی تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سند برنامه ارایه خدمات ادغام شده کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آنها برای چهار بیماری  را در قالب طرح ایراپن (IRAPEN) تهیه و پس از تایید مقامات حکومتی اجرا کرده است.

وی گفت: مطالعه آمار به دست آمده از اجرای طرح ایراپن در شهرضا نشان می‌دهد که تا پایان آبان‌ماه امسال از مجموع صد و 3545 نفر جمعیت بالای ۴۰ سال در شهرستان، ۴۷ هزار و 235 نفر معادل ۴۵.۶ درصد از جمعیت هدف، در طرح ایراپن شرکت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا ادامه داد: جمعیت افراد ۲۰ تا ۴۰ سال در شهرستان ۶۱ هزار و ۷۶۸ نفر هستند که ۲۹ درصد از این افراد معادل ۱۵ هزار و ۹۷۵ نفر از خدمات طرح ایراپن استفاده کرده‌اند؛ این در حالی است که از ۴۱ هزار و ۷۷۷ نفر جمعیت بالای ۴۰ سال شهرستان نیز ۳۱ هزار و ۲۶۰ نفر با مراجعه به مراکز به پایگاه‌های سلامت در طرح ایراپن شرکت کرده‌اند.

موسوی گفت: ۲۷ هزار و ۴۷۰ نفر زن برای سنجش سلامت از خدمات طرح ایراپن استفاده کرده‌، این در حالی است که تنها ۱۹ هزار و ۷۶۵ نفر از مردان در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند پس از بررسی نهایی از نظر خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در ۱۰ سال آینده به چهار دسته افراد با ضریب خطر کمتر از ۱۰ درصد، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و با خطر ۳۰ درصد و بیشتر تقسیم‌بندی می‌شوند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا ادامه داد: چهار هزار و ۶۲ نفر از افراد غربالگری شده با ضریب خطر کمتر از ۱۰ درصد، ۹۳۸ نفر دارای ضریب خطر ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۲۷۰ نفر با ضریب خطر ۲۰ تا ۳۰ سال و هزار و ۶۱۸ نفر با ضریب خطر ۳۰ درصد و بالاتر شناخته شده‌اند.

موسوی گفت: تعداد بیمار مبتلا به فشارخون در جمعیت غربالگری شده، شش هزار و ۲۵ نفر، تعداد بیمار مبتلا به دیابت در جمعیت غربالگری شده دو هزار و ۸۲۰ نفر و تعداد بیمار مبتلا به اختلال چربی در جمعیت غربالگری شده سه هزار و ۵۶۹ نفر بوده است.

وی اظهار کرد: تعداد افراد ۵۰ تا ۷۰ سال ارزیابی شده برای سرطان روده بزرگ ۱۱ هزار و ۴۶۴ نفر و تعداد زن ۳۰ تا ۷۰ سال ارجاع شده به ماما ۱۵ هزار و ۸۲۱ نفر بوده‌ند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا اضافه کرد: ۸۶۲ نفر از زنان شرکت کننده در این طرح درخصوص ابتلا سرطان پستان از ماما به متخصص ارجاع داده شده‌اند، که از این تعداد ۲۲ نفر مشکوک به ابتلا به سرطان بودند که پس از چکاپ نهایی مشخص شد ۹ نفر از آنان به این سرطان مبتلا بوده‌ و از بیماری خود بی اطلاع بودند.

موسوی گفت: تعداد افراد دارای عامل خطر مصرف دخانیات ۱۳ هزار و ۲۵۴ نفر، تعداد بیمار مبتلا به آسم در جمعیت غربالگری شده ۵۳۳ نفر و تعداد افراد با سابقه سکته قلبی و یا سکته مغزی ۴۳۹ نفر بوده‌اند.

کد خبر 333014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.