مرمت درِ سوخته مسجد سید

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پس از اتمام طرح مرمت کاشی‌های بالای در ورودی مسجد سید، درِ سوخته این مسجد تاریخی مرمت می‌شود.

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: متأسفانه در فصل زمستان در سطح شهر و گاهی در معابر یا پارک ها و یا در نزدیکی مجموعه بناهای تاریخی، برخی افراد برای مقابله با سرما آتش روشن می کنند و این دقت و توجه وجود ندارد که این آتش می تواند آسیب رسان باشد؛ نمونه این مسئله در کنار مسجد سید اصفهان اتفاق افتاد و باعث آسیب دیدن بخشی از کاشی ها و در این مسجد شد.

وی افزود: کارگاه مرمت کاشی های بالای در ورودی مسجد سید از حدود یک ماه قبل در این مسجد تاریخی مستقر بوده است و علیرغم بروز آتش سوزی در مسجد، طرح مرمت همچنان ادامه خواهد داشت و در این مورد مشکل خاصی وجود ندارد، اما باید بعد از اتمام مرمت کاشی ها تمهیداتی برای در آسیب دیده که در سمت جنوبی این مسجد قرار دارد اندیشیده شود و چون آن مسجد بهره برداری می شود و هیئت امنا دارد و نمازگزاران از آن استفاده می کنند باید راهی برای آن بیندیشند که به جای آن، در موقتی بگذارند تا همکاران ما به مرمت در آسیب دیده بپردازند و بعد در مورد کارگزاری مجددش در محل اصلی فکری بشود که آیا این در دوباره مستقر شود و یا برای پیشگیری از بروز مجدد این مشکل در جای مناسبی نگهداری شود.

وی با بیان اینکه نمی توان برای همه بناهای تاریخی نگهبان در نظر گرفت عنوان کرد: این بناها در حال حاضر بهره برداری می شود. هر بنایی که عنوان میراث ملی دارد حتماً در اختیار اداره میراث فرهنگی نیست که این اداره بتواند از آن نگهداری کند. مساجد مورد استفاده مردم قرار می گیرد و قطعاً بهتر آن است که نمازگزاران، هیئت امنای مسجد و اداره اوقاف که این مساجد را تحت مدیریت دارند پیش بینی های لازم را به لحاظ حفاظتی داشته باشند، چرا که یک بخشی از این مساجد میراثی و مرتبط با اداره میراث فرهنگی است. اساساً یک مسجد تاریخی بسیار آسیب پذیر است و می تواند مخاطرات زیادی برای آن مسجد و نمازگزاران حادث شود.

گفتنی است، مسجد سید اصفهان، در قرن ۱۳ هجری قمری و در دوران حکومت محمدشاه قاجار توسط محمدباقر شفتی ساخته شد. این مسجد دارای چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان، یک گنبد و سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است، اما مناره ندارد.

کد خبر 332933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.