راه‌اندازی کارگوترمینال خواسته مهم صادرکنندگان کشاورزی است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه ایجاد پایانه سورتینگ و بسته‌بندی و راه اندازی کارگو ترمینال سه خواسته صادرکنندگان کشاورزی است، گفت: تلاش در جهت صادرات و رقابت در بازارهای جهانی، خصوصی‌سازی و ایجاد بستر لازم برای تولید محصولات کشاورزی برای ارتقا کیفیت ضروری است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، حمیدرضا قلمکاری در نشست تخصصی چالش‌ها و فرصت های صادراتی در کشاورزی استان، با اشاره به اینکه صادرات به عنوان نیروی محرکه اقتصاد، موجب رشد و توسعه اقتصادی می شود، اظهار کرد: تلاش در جهت صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی، توجه به کیفیت کالاها، خصوصی‌سازی و ایجاد بستر لازم برای تولیدمحصولات کشاورزی برای ارتقای کیفیت و مدیریت، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: تحقق استراتژی جهش اقتصادی با تاکید بر توسعه صادرات بخش کشاورزی نیازمند شناسایی محصولاتی است که از زمینه صادراتی مناسب و از بازار خارجی خوب برخوردار بوده و همچنین از مزیت مناسب دربازارهای جهانی برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیچیدگی های مناسبات تجاری جهان و آزادسازی تجارت تحت نظارت سازمان تجارت جهانی و موانع غیر تعرفه ای وکاهش تعرفه های گمرکی سبب شده که رقابت در عرصه بین المللی فشرده تر شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: مشکلات عمومی در حوزه صادرات شامل نبود نگاه بازار محور به جای تولیدمحور، بی‌توجهی به ابزار تعرفه ترجیحی، واقعی‌ نشدن نرخ ارز، دریافت مالیات از شرکت های صادراتی، بی توجهی به حمل و نقل ریلی و بی توجهی به شرکت های مدیریت صاردات است.

قلمکاری با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵ ارزش کل صادرات کشاورزی به یک تریلیون و ۵۷ میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: ۱۰ کشور بزرگ صادراتی این بخش، سهم ۷۳ درصدی آن را در اختیار داشتند. بعد از ایالات متحده، برزیل دومین صادرکننده محصولات کشاورزی است و در بین این کشورها، هلند با صادرات ۸۴ میلیارد یورویی خود با توجه به وسعت این کشور کوچک، حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه مشکلات تخصصی حوزه کشاورزی شامل نبودشرکت های بازرگان محور، نبود ترمینال، بسته بندی، ضعف در لجستیک، نداشتن انبار و سردخانه‌های دارای کنترل اتمسفر و نبود زیرساخت های صادراتی از جمله کارگوترمینال است، گفت: ایجاد پایانه سورت و بسته بندی سیب درختی، بسته بندی، سورتینگ و انبارداری و توجه به راه‌اندازی کامل کارگوترمینال فرودگاه اصفهان سه خواسته اصلی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان است.

قلمکاری مهمترین سیاست ها و اقدامات اجرایی در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی را شامل نوسازی ساختار تولید در بخش کشاورزی در راستای صادرات، تحقیق و توسعه در زمینه بازار محصول و فرآیند با گرایش صادرات، بررسی و نیازسنجی، ایجاد و حمایت از زیرساخت‌های تخصصی صادرات کالاها و خدمات، مشوق‌ها و جوایزصادراتی و افزایش سهم کمک‌های غیرمستقیم در چارچوب سیاستگذاری تخصصی صادرات دانست و گفت: تقویت توان فنی و مالی تشکل های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی دارای صلاحیت، کاهش سود بانکی و مدت‌دار کردن باز پرداخت اقساط وام‌ها، برنامه ریزی تولید محصولات با مزیت اقتصادی و صادراتی متناسب با شرایط  کمی آب استان از دیگر برنامه های این بخش است.

تلاش مرکز رشد صادرات اصفهان در جهت بازاریابی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه بیان فعالیت مرکز رشد صادرات اصفهان، گفت: این مرکز می تواند با مطالعه بازار و بازارشناسی و بازاریابی منسجم به افزایش صادرات استان کمک کند.

مسعود گلشیرازی به کاهش صادرات استان اصفهان در چهار سال اخیر اشاره کرد و افزود: شیب تند کاهش صادرات استان اصفهان در آبان ماه متوقف شده ولی آمار دو سال نشان از کاهش ۵۰ درصدی صادرات داشته است .

کد خبر 332907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.