به گزارش ایمنا، منصور غلامی امروز شنبه -۲دی- در نشست خبری در حاشیه بازدید از باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص اظهارات اخیر خود که عنوان شده بود، دانشجوی ستارهدار نداریم و در واقع ستاره دارها کسانی هستند که نقص پرونده دارند، اظهار کرد: آنچه تاکنون مطرح شده، این است که بعضا در سالهای گذشته برخی داوطلبان در تکمیل مراحل ورود به دانشگاه با برخی موانع از جمله مباحث گزینشی روبرو شدهاند. عملا این افراد هنوز دانشجو نشده بودند که اسم آنها را دانشجوی ستاره دار بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه اشخاصی که مورد بحث بوده اصلا دانشجو نبودهاند بلکه داوطلب ورود به دانشگاه بودهاند، ادامه داد: با همان اصطلاح رایج در شرایط فعلی و بدون اینکه به تاریخچه قضیه و سالهای گذشته وارد شوم، بعد از ورود به وزارتخانه و در بررسی امور متوجه شدم هنوز پرونده پذیرش عدهای از افراد در دانشگاه تکمیل نشده و پشت خط ورود به دانشگاه هستند که به نظر من اشتباها به آنها دانشجو میگویند، زیرا آنها هنوز دانشجو نشدهاند. دانشجویان پس از گذراندن هر مقطع از دانشجویی خارج میشوند و بعد از ثبت نام در دانشگاه دوباره دانشجو خواهند شد.
وزیر علوم تصریح کرد: در بررسیهای اولیه مشخص شد که نیت همه مسئولان مربوطه بر این است که مشکل حل و پرونده افراد تکمیل شود و آنها وارد دانشگاه شوند.
غلامی اضافه کرد: تعداد معدودی از افراد به دلیل داشتن فعالیتهای اجتماعی و سیاسی مختلف برایشان سئوال بود که در سابقه خود محکومیت دارند یا خیر؟ مسائل این مجموعه نیز با کمک مسئولان ونهادهای ذیربط حل شده است و الان برای داوطلبان ورود به دانشگاه در مقاطع ارشد و دکتری سال ۹۶ مشکلی به لحاظ اصطلاح معروف دانشجوی ستاره دار نداریم.
وی با اشاره به اینکه ممکن است عدهای از افراد مدعی شوند که در سالهای گذشته به دلیل ستاره دار شدن نتوانسته اند وارد دانشگاه شوند، تصریح کرد: ضمن اینکه مسئولیت آن سال ها با من نیست اما پیگیری درخواست های این افراد نیز انجام می شود.
وزیر علوم گفت: هر دانشجویی که خلاف مقررات دانشگاه اقدامی انجام دهد، کمیته انضباطی به آن تخلف رسیدگی میکند و بر اساس آیین نامه رای صادر میشود؛ ممکن است بعضا رای ها منجر به اخراج دانشجو شود که این موضوع ربطی به ستاره دار شدن معروف ندارد.
غلامی در خصوص مهمترین برنامههای وزارت علوم عنوان کرد: دولت دوازدهم با چالشهایی همچون توسعه اقتصادی و مسائل مربوط به آن روبرو است. آموزش عالی کشور بدنه فکری جامعه است و علاوه بر آموزش دانش آموختگان باسواد و توانمند باید زمینههای همکاری محققان با بخش صنعتی کشور را برای ارتقای جایگاه صنعت و حضور در حوزه های فناوری انجام شود. این موارد ضرورتهای حرکت در مسیر توسعه است.
وی افزود: حضور جامعه دانشگاهی در درون صنعت و از نگاه دیگر در داخل جامعه برای حل مشکلات صنعت و جامعه از برنامههای وزارت علوم است. ازمهمترین چالشهای وزارت علوم ضعیف بودن این ارتباط و زمینههای اقتصادی این موضوع است. صنایع توانمند ما کم و رقابتها در عرصه اقتصادی ضعیف است و نیاز به بهره گیری از دانشگاهها احساس میشود، اما حرکت به این سمت کند است.
وزیر علوم عنوان کرد: از طرف دیگر در سطح دانشگاهها باید با پشتیبانیهای مالی بیشتری وارد این عرصه شویم که فناوری روز را در اختیار محققانمان قرار دهیم تا برای حل مسائل و ایجاد شرایط رقابت در سطح بین المللی با فناوری روز کار کنند. آنها سواد این کار را دارند اما باید تجهیزات را فراهم کنیم. برای تقویت و تجهیز امکانات دانشگاهها باید بیش از پیش کمک کنیم.
وی افزود: دانشگاهها در برخی زمینهها همچون IT کاملا بهروز هستند. اکنون شرکتهای دانش بنیانی داریم که در طی هفت سال به شرکتهای بزرگ دنیا تبدل شدهاند. بیش از ۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که برخی از آنها در نوع خود در سطح دنیا بالاترین هستند.
غلامی در خصوص نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: این نقشه از برنامههای کلان آموزش عالی کشور است و درحال حاضر در دانشگاهها اجرا میشود. نقشه جامع علمی کشور سندی دراز مدت است، اما با هدف گذاری مشخص بنا داریم تا سال ۱۴۰۰ بخشهای اصلی آن اجرا شود.
وی در خصوص برنامههای وزارت علوم برای جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد: رفتن به دانشگاههای سایر کشورها برای تحصیل فی نفسه بد نیست، اما باید هدف از رفتن تعریف شود. اکثر افرادی که از کشور رفتهاند دوست دارند برگردند، زیرا به آنچه که در ذهنشان بوده نرسیدهاند و مجبور هستند کار سنگین و زیادی انجام دهند و پس از مدتی فهمیده اند به آب و خاک آن کشورها تعلق خاطر ندارند.
وزیر علوم ادامه داد: باید ببینیم آن افراد با چه انگیزهای رفتهاند و آن انگیزهها را در کشور ایجاد کنیم. تاکنون تصور بر این بود که دولت باید کار ایجاد کند، اما در حال حاضر نمونههایی در نسل جدید میبینیم که با چشم پوشی از شغلهای دولتی خودشان کار ایجاد کردهاند. شرکتهای دانش بنیان نمونههایی از این موارد است. ما باید کمک و حمایت کنیم که از استعدادهای دانشجویانمان در کشور استفاده شود. البته باید آنها اول از همه فکرشان را در کشور مستقر کنند و تصمیم بگیرند در اینجا بمانند و کار کنند. در سالهای اخیر شرایط برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و... فراهم شده است.
وی افزود: توصیه میکنم دانش آموختگان توانمند ما به صورت گروهی ایده پردازی کنند و مطمئن باشند در کشور خود موفقتر خواهند بود. نمیتوان رای رفتن یا ماندن آنها نسخه واحد پیچید، اما دانشجویان بروند شرکتهای دانش بنیان، استارت آپ ها و... را ببینند و بررسی کنند آیا خودشان نمیتوانند از این مدل کارها انجام دهند.
غلامی در خصوص جذب دانشجویان خارجی گفت: یکی از برنامه های ما توسعه تعاملات بین المللی از جمله جذب دانشجویان خارجی است؛ حتما وزارت علوم هم در مواردی که نیاز به پشتیبانی دارد از جمله مقررات، تسهیلات و... کمک خواهد کرد.
وی در خصوص حذف کنکور گفت: با همکاری سایر نهادها و بر اساس تکلیفی که برای سال ۱۴۰۰ تعریف شده، مدل پذیرش دانشجو در دانشگاهها عوض میشود و بر اساس آزمون سراسری نخواهد بود. باید با همکاری نهادهای ذی ربط مدل ارزیابی برای ورود به دانشگاه را تعریف کنیم. در حال حاضر کارهایی در خصوص این موضوع در حال انجام است.
منبع: ایسنا
نظر شما