۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
نبض تند طلاق در شهرضا

شهرضا – این روزها آمارهای مختلف و گاه غیررسمی درباره آسیب‌های اجتماعی در محافل مختلف مطرح می‌شود که همگی گواه وخامت اوضاع اجتماعی از این نظر است، اما در این میان طلاق وضعیت بدتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مشاجره، داد و فریاد، گریه، قهر و گاه زد و خورد همگی از ویژگی‌های خانواده‌هایی است که روانشناسان از آن‌ها به عنوان خانواده‌های پرتنش یاد می‌کنند. خانواده‌هایی پریشان که گاه و بی‌گاه بر اثر هر چیزی میدان جنگ زن و مرد می‌شود و در این میان اما کودکانی هستند که با چشمانی اشک‌بار شاهد مشاجرات پدر و مادر خود هستند.

بارها از آسیب‌های اجتماعی و ضرورت مقابله با آن‌ها سخن گفته شده، اما واقعیات حاکی از آن است که برخلاف برخی از آمارهای ارایه شده، جامعه ما هنوز دست به گریبان این معضلات است. برخی هم که همه چیز را با عینک سیاست می‌بینند تلاش می‌کنند تا این جناح و آن حرب را در بروز این آسیب‌ها مقصر بدانند، اما حقیقت آن است که نگاه غیرکاشناسی و تصمیم‌گیری غیرمسئولانه و گاه اثرپذیری از بحران‌های دیگر، جامعه را به این معضلات دچار می‌کند.

این روزها در محافل مختلف سخن از افزایش آمار طلاق در شهرضا است، البته شهرضا دفتر ثبت طلاق ندارد و از این نظر آمار طلاق در این شهرستان صفر گزارش می‌شود، اما مسئولان این شهرستان بارها از این معضل اجتماعی و نزدیک شدن آن به مرز بحران سخن گفته‌اند.

سردفتران شهرضا از ثبت طلاق کراهت دارند

علیرضا صدری – رییس اداره ثبت احوال شهرضا، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در هشت ماه نخست امسال یک‌هزار و ۶۳۰ تولد، ۵۶۶ وفات و ۸۴۴ ازدواج در شهرضا به ثبت رسیده است.

وی کراهت سردفترداران این شهرستان را علت امتناع آن‌ها از تأسیس دفتر طلاق عنوان کرد وگفت: با نبود این دفتر، آمار وقایع حیاتی شهرضا ناقص است.

اما نبود آمار به منزله نبود مشکل نیست چون سخنان سیدعلی موسوی، رییس اداره بهزیستی شهرضا و گزارش وی از وضعیت اورژانس اجتماعی این شهرستان نشان می‌دهد نبض طلاق در شهرضا هر روز تندتر و تندتر می‌زند.

به گفته رییس اداره بهزیستی شهرضا شمار مراجعان به اورژانس اجتماعی این شهرستان در ۹ ماه نخست امسال یک‌هزار و ۶۳ نفر بوده است که از این تعداد ۵۲۰ نفر از طریق خط ۱۲۳ و سه مورد از طریق مداخله در بحران و ۵۴ مورد از طریق واحد سیار از خدمات این اورژانس استفاده کرده‌اند.

موسوی با بیان اینکه ۹۰ درصد از مراجعان به اورژانس اجتماعی شهرضا از طریق مراجع قضایی معرفی شده‌اند، اظهار کرد: ۶۳ درصد از زوجین مراجعه کننده دارای سابقه زندگی مشترک بیش از پنج سال و سایر زوج‌ها دارای سابقه زندگی مشترک کمتر از این بوده‌اند.

وی تصریح کرد: بیشترین تعداد مراجعان دارای مدرک تحصیلی دیپلم، ۲۳ درصد از زوجین در مرحله عقد و  ۷۷ درصد دارای سابقه زندگی مشترک بوده‌اند.

رییس اداره بهزیستی شهرضا در بیان نسبت مراجعان به اورژانس این شهرستان از نظر شیوه آشنایی زوجین افزود: ازدواج ۵۴ درصد از مراجعان به اورژانس اجتماعی برای متارکه از طریق آشنایان و بستگان با هم آشنا شده‌اند، ۲۹ درصد دارای نسبت فامیلی بوده‌اند و سایر زوج‌ها از دیگر راه‌ها با هم آشنا شده‌اند؛ بنابراین باید علت وقوع طلاق را در عواملی غیر از شیوه آشنایی زوجین نیز جست و جو کنیم زیرا ممکن است آن موارد سهم بیشتری در طلاق داشته باشند.

موسوی همچنین درباره محل زندگی زوجین متقاضی طلاق در این شهرستان که به اورژانس اجتماعی مراجعه کرده‌اند، گفت: ۶۶ درصد از این افراد بومی و سایران غیربومی و مهاجر بوده‌اند.

وی تصریح کرد: از نظر سن زوجین قبل از ازدواج، در آقایان ۷۹ درصد در زمان ازدواج بین ۲۰ تا ۳۰ سال داشته و در خانم‌ها در این دوره سنی ۴۹ درصد و کمتر از ۲۰ سال ۴۴ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین می‌تواند رابطه معناداری بین ازدواج در سن زیر ۲۰ سال با طلاق وجود داشته باشد.

رییس اداره بهزیستی شهرضا اظهار کرد: از نظر تعداد فرزندان، براساس جدول‌های آماری ۵۱ درصد از مراجعان فاقد فرزند و ۴۹ درصد دارای فرزند بوده‌اند.

موسوی گفت: از نظر اشتغال ۹۰ درصد آقایان شاغل بوده‌اند که بیشترین درصد مربوط به مشاغل آزاد است و ۱۰ درصد آنها بیکار بودند، همچنین ۷۴ درصد خانم‌ها خانه‌دار و ۲۶ درصد آنان دارای مشاغل بیرون از منزل بودند.

۸۲ درصد زوجین سابقه طلاق داشتند

وی تصریح کرد: ۵۴ درصد مردان و ۶۱ درصد خانم‌ها، در خانواده خود سابقه طلاق داشته‌اند، این در حالی است که ۸۲ درصد زوجین سابقه متارکه داشته‌اند و بقیه باوجود اختلاف، به دلایل مختلف در کنار هم زندگی کرده‌اند که البته طلاق عاطفی بر روابط آنها حاکم بوده است.

رییس اداره بهزیستی شهرضا گفت: براساس جدول‌های آماری، ازدواج ۹۵ درصد آقایان و ۸۴ درصد خانم‌ها اختیاری و بقیه تحمیلی گزارش شده است، همچنین ۸۳ درصد والدین مردان و ۷۲ درصد والدین زنان با ازدواج آنها موافقت و رضایت داشته‌اند یعنی خانواده‌ها عمدتاً موافق ازدواج آنها بوده‌اند.

موسوی اظهار کرد: ۸۶ درصد زوجین تجربه آشنایی پیش از ازدواج را نداشته و تنها ۱۴ درصد آنان زمان لازم برای آشنایی داشته‌اند که البته بدلیل ناآگاهی از فرآیند اصولی ازدواج، تأثیر مثبتی در زندگی مشترک آنها برجای نگذاشته است.

وی ادامه داد: ۶۲ درصد زوجین در مرحله عقد و ۳۸ درصد نیز پس از مرحله عقد دچار مشکل شده‌اند، زیرا اکثر زوجین بلافاصله پس از خواستگاری به دلیل محدودیت‌های فرهنگی و خانوادگی سریعاً عقد کرده‌اند و دوره آشنایی و یا نامزدی قابل توجه یا قابل قبولی نداشته‌اند.

رییس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به مهمترین دلایل طلاق در شهرستان گفت: اعتیاد، خیانت، دخالت اطرافیان، مهمترین علل و ازدواج تحمیلی، طلاق عاطفی، سوءظن و بدبینی، تنفر و عدم علاقه، اختلالات روانی، عدم رضایت از روابط جنسی، ازدواج مجدد شوهر و بی‌توجهی و اختلافات طبقاتی و فرهنگی در مرتبه بعدی علل وقوع طلاق در شهرضا بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمارها وقوع طلاق بیشترین اثر را در بروز پیامدهایی از قبیل اختلالات اضطرابی، محدود شدن روابط خانوادگی، سوءمصرف مواد مخدر، اختلال در روابط شغلی، ارتباط نامشروع و غیبت از منزل داشته است.

تنها ۱۳ درصد از پرونده‌های طلاق به سازش ختم می شود

رییس اداره بهزیستی شهرضا درخصوص تبعات اختلافات و طلاق برای فرزندان گفت: بر اساس آمارها ۵۱ درصد زوجین فاقد فرزند بوده‌اند، اما برای فرزندان بقیه زوجین مسایلی چون افت تحصیلی، رفتارهای اضطرابی گوشه گیری، پرخاشگری و بی قراری و سایر مشکلات عاطفی، روانی ایجاد شده است.

موسوی اظهار کرد: ۶۱ درصد از آقایان و ۴۲ درصد از خانم‌ها رضایت جنسی داشته‌اند و طبیعتاً عدم رضایت جنسی در بین خانم‌ها بیش از آقایان گزارش شده است با نسبت ۵۸ درصد در مقابل ۳۹ درصد.

وی افزود: چون معمولاً اکثر مراجعان با عنوان طلاق توافقی از طریق دادگاه ارجاع می‌شوند و تصمیم قطعی بر جدایی گرفته‌اند در ۸۷ درصد موارد نتایج به طلاق و تنها ۱۳ درصد به سازش مشروط منجر شده است.

کد خبر 332635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.