گره های کور سرمایه گذاری در شهر ساحلی زاینده رود باز می شود

لنجان_شهردار زاینده رود گفت: اجرای پروژه های مختلف همچون دهکده گردشگری در شهر زاینده رود نوعی سرمایه گذاری در شهر است که قطعا شکوفایی شهر را به دنبال خواهد داشت و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با اطمینان خاطر می تواند در این پروژه حضور داشته باشد.

ابالفضل توکلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که امروز اقتصاد شهرداری ها را درگیر خود کرده، تنگنای مشکلات اقتصادی است و همین کمبود و حتی نبود بودجه سبب شده بسیاری از پروژه های تعریف شده در شهرداری ها در همان ابتدا مُهر توقف بخورند.

وی افزود: باید توجه داشت حیات شهرها و اجرای پروژه های عمرانی به تخصیص بودجه به پروژه های عمرانی وابسته است اما وقتی کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است، ناخودآگاه شاهدیم که شهرداری ها نیز با کمبود بودجه مواجه می شوند لذا امروز در ابتدا باید پیش زمینه رونق اقتصاد شهری فراهم شود.

شهردار زاینده رود تصریح کرد: نباید این مهم را فراموش کرد که مردم از تولد تا مرگ درگیر مدیریت شهری هستند و اگر بهبودی در شرایط مدیریت شهری رقم بخورد عملا تاثیرات شگرفی در زندگی مردم روی خواهد داد اما متاسفانه امروزه نبود مجاری ارتباط مناسب مردم با مدیران شهری از مشکلاتی است که در مدیریت شهری وجود دارد که ما در گام نخست به دنبال رفع این مسئله در شهرداری زاینده رود برخاستیم.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم پیاده کردن راهبرد استراتژی توسعه شهر با توجه به پتانسیل درون شهری می تواند تاثیرات به سزایی در اقتصاد شهر زاینده رود داشته باشد و این استراتژی به هر میزان جامع و کامل باشد مشارکت های مردمی بهتری را به دنبال خواهد داشت.

توکلی اضافه کرد: باید توجه داشت امروزه در شهرهای توسعه یافته بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای مدیریت شهری ماهیت پایدار دارد و مابقی درآمدها نیز اکثرا نیمه پایدار هستند اما متاسفانه در شهرداری زاینده رود عملا وضعیت بالعکس بوده و اتکای درآمدهای شهرداری بر عوارض ساخت و ساز و همچنین عوارض آلایندگی کارخانه هایی همچون ذوب آهن و ... بوده که امروز با توجه به رکود اقتصادی منجر به بی ثباتی درآمدی شهرداری شده است.

وی عنوان کرد: امروز اغلب شهرداری های کشور به دلیل رکود اقتصادی با مشکلات متعدد روبه رو هستند و حتی برخی توان پرداخت هزینه های جاری خود را نیز ندارند از این رو باید سبد درآمدی شهرداری را توسعه دهیم لذا دریافت عوارض بر خدمات شهری، بسترسازی برای ورود بخش خصوصی، فعال سازی مشارکت مردمی و... و. در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

شهردار زاینده رود با بیان اینکه امروز شهرداری باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنند، یادآور شد: منظور ما از اقتصاد مقاومتی، پایداری منابع درآمدی شهری و خودکفایی مدیریت شهری است و این مهم می تواند با فعال سازی ظرفیت هایی همچون گردشگری شهری محقق شود.

وی بیان کرد: البته برای جذب سرمایه، به چند مؤلفه نیاز است؛ اولین و کلیدی ترین مؤلفه، ایجاد امنیت است این مهم به این معنا ست که سرمایه گذار اطمینان خاطر داشته باشد با ورود به سرمایه گذاری در پروژه های تعریف شده زیانی متوجهش نمی شود از سوی دیگر مسیر کار در ادرات باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار را طوری معطل نکند که باعث پشیمانی سرمایه گذار شود.

توکلی خاطرنشان کرد:ما براین باوریم نقش آفرینی بخش خصوصی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در کنار استفاده از ظرفیت های بومی، زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات اقتصاد شهری خواهد بود اما این توسعه بدون مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در روند تحقق خود  دچار مشکل خواهد شد لذا بخش خصوصی و شهرداری باید با همکاری یکدیگر به فهم مشترکی برای توسعه پایدار برسند و تنها در این صورت است که می توانیم در مسیر توسعه متوازن شهر قرار بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری و ورود به این حوزه نیازمند برنامه ریزی است و با شعار و حرف نمی توان کاری در حوزه سرمایه گذاری انجام داد، گفت:  اجرای پروژه های مختلف همچون دهکده گردشگری در شهر زاینده رود نوعی سرمایه گذاری در شهر است که قطعا شکوفایی شهر را به دنبال خواهد داشت و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با اطمینان خاطر می تواند در این پروژه حضور داشته باشد.

شهردار زاینده رود یادآور شد: گستردگی مشکلات حوزه کشاورزی، فقدان صنایع تبدیلی در طی سال های متمادی، موجب شد تا شهرداری و شورای اسلامی شهر زاینده رود در دوره پنجم در کنار مسئولان ارشد شهرستان لنجان به مزیت خفته این منطقه در بخش گردشگری توجه کنند تا با دور شدن از نگاه تک بعدی، در راه توسعه گردشگری گام بردارند.

وی تصریح کرد: شهر زاینده رود مزیت های نسبی مانند آب و هوا، جغرافیا، مناظر بکر خدادای و ظرفیت تاریخی، قومی و فرهنگی دارد که باعث شده در محافل مختلف نقل زبان ها شود لذا با توجه به اهمیت موضوع و تاکیدات استاندار اصفهان و همچنین فرماندار و نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، مدیریت شهری شهر زاینده رود در دوره پنجم برآن شد با تدوین محورهای سرمایه گذاری به سمت توسعه صنعت گردشگری در این شهر ساحلی قدم بردارد.

توکلی با اشاره به اینکه برای رونق صنعت گردشگری باید به آن بها داده شود، گفت: ایجاد مسیر ویژه سرمایه گذاری در شهرداری زاینده رود برای سرمایه گذاران از مهمترین مباحثی است که مورد توجه قرار گرفته تا سرمایه گذاران در طی مراحل و فرایند اداری با مشکل مواجه نشده و از ادامه راه دلسرد نشوند.

وی اضافه کرد: احصاء سرمایه گذاریهای مورد نیاز شهر زاینده رود، تبلیغات و اطلاع رسانی به موقع و مناسب در زمینه سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل شهرداری در جذب سرمایه گذار از جمله مسائلی است که امروز در شهرداری و شورای اسلامی شهر زاینده رود مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار زاینده رود متذکر شد: البته در این میان نباید تنها به سرمایه گذاریهای بلند مدت توجه کرد بلکه سرمایه گذاریهای خُرد و کوتاه مدت نیز باید مورد توجه قرار گیرد چراکه در رونق اقتصادی شهر بسیار تاثیر گذار است.

وی عنوان کرد: نباید فراموش کرد که در استراتژی توسعه پایدار شهری ضمن توجه به پایداری درآمدی باید به موضوع کارا بودن هزینه ها نیز توجه داشته باشیم، چراکه اگر در مسئله هزینه، مدیریت صحیح صورت نگیرد به هر میزان هم درآمد کسب شود تکافوی هزینه های شهر را نخواهد کرد.

 توکلی با اشاره به اینکه مدیریت صحیح هزینه ای نیازمند یک مدل اجرایی متناسب است، بیان کرد: هنر اصلی در این زمینه این است که تقسیم کار مناسبی بین مدیریت شهری و شهروندان صورت بگیرد از سوی دیگر یکی از ابعاد مهم توسعه پایدار شهری توجه به مباحث زیست محیطی است و ضرورت دارد تا در هر پروژه شهری یک پیوست زیست محیطی تعریف شود.

کد خبر 331715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.