۳۰۰ طرح پژوهشی فعال در دانشگاه اصفهان در حال اجراست

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: با وجود اینکه در چاپ مقالات پژوهشی در ابتدای راه هستیم اما ۳۰۰ طرح پژوهشی فعال و جاری در دانشگاه اصفهان در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر رحیمی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: پژوهش سازمان یافته و همه گیر در کشور ما کمتر از ۲۵ سال عمر دارد.

وی افزود: فراز و نشیب‌هایی در حوزه پژوهش اتفاق افتاده است به گونه ای که در مقایسه با نخستین مقالات علمی کشورهای پیشرفته که به ۳۰۰ سال قبل بر می‌گردد در ابتدای کار هستیم به طوری که شاید یکی از دلایل پیشرفت برخی کشورها همین موضوع باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان عنوان کرد: پژوهش‌ها در کشور ما از سال ۸۴ به صورت جدی آغاز شد و با چاپ مقالات علمی-پژوهشی توسط هیئت های علمی رشد خوبی داشتیم. در همین راستا از لحاظ کمیت تولید مقالات هم در رتبه‌های کمتر از ۲۰ در جهان قرار داریم اما از لحاظ کیفی این طور نیست.

با ابتذال گفتمان در نگارش مقاله روبرو هستیم

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ مبحث کیفیت و هدفمندی در پژوهش‌ها مطرح شد، اضافه کرد: در این زمان تعداد مقالات رشد چشمگیر داشت و پس از مدتی احساس شد این اتفاق برای تأمین نیاز هیئت علمی در دانشگاه ها بوده و در این رابطه نیاز به تغییر نگرش داریم.

رحیمی با تاکید بر اینکه امروزه با ابتذال گفتمان در مورد پژوهش و فناوری مواجه هستیم، تصریح کرد: برای مثال در نانو فناوری، از لحاظ برون داد پژوهشی جزء برترین‌ها هستیم اما زمانی که سنجش آن مطرح می‌شود رتبه خوبی نداریم.

وی افزود: با وجود اینکه صحبت زیادی از فناوری و تجاری سازی می شود اما با ادبیات اولیه این موضوع آشنایی نداریم به طوری که وقتی براساس آیین نامه استادان برای کسب مقام هئیت علمی مجبور به ارائه مقاله می شوند طبیعی است که دیگر آن شخص به غیر از نگارش مقاله کار دیگری انجام نمی‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: دلیل اینکه امروزه هیئت علمی دانشگاه ها پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند این است که در این سال‌ها طبق سیاست گذاری‌ها چیز دیگری از آنها خواسته شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه اصفهان برای ارتقای سطح پژوهشی تاکید کرد: سعی ما در دانشگاه اصفهان بر این بوده که در قالب نقشه های راه تحقیقاتی به دنبال هدف های مبتنی بر برنامه های توسعه ای کشور، برنامه‌های ۵ ساله را برای جذب هئیت علمی مشخص کنیم تا مسیر مشخص شود و پس از این مدت نیروهایی مفید برای جامعه تربیت شود.

تولید علم برتر مدنظر دانشگاه اصفهان است

رحیمی با بیان اینکه در دانشگاه اصفهان تولید علم برتر مدنظر بوده است، گفت: هر آنچه در مجلات چاپ می‌شود را نمی‌توان بی فایده دانست، این که در مجلات برتر جهان مقاله داشته باشیم یعنی ارزش لازم را داشته اما این که استاد و دانشجو در این سال‌ها سعی کرده به هر شکل و در هر مجله ای مقاله منتشر کنند به جامعه علمی ضربه شدیدی وارد کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در سال های اخیر رخ داد رتبه‌بندی مجلات بود که نتیجه آن ایجاد یک لیست سیاه برای مجلات کم اعتبار بود، به طوری که افتخار ما این است که ۷۰ مقاله در سال ۲۰۱۷ در مجلات ۱۰ درصد برتر دنیا داشته‌ایم و علاوه بر آن ۸۰ درصد مقالات ما در ۵۰ درصد مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: برای حل مشکل آلودگی هوا در اصفهان به ارائه اطلاعات دقیق نیاز داریم.  برای مثال نمی توانیم به طور کلی بگوییم ۷۵ درصد خودروها منبع آلایندگی هستند و مابقی آن متعلق به صنعت است، بلکه باید در هر بخش بتوانیم اطلاعات جداگانه ارائه کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا قرادداد بزرگی با شهرداری اصفهان برای تعیین آلودگی هوای اصفهان منعقد شد و همچنین طرح بزرگی برای ارتقا و ایجاد واحدهای جدید تصفیه خانه آب و فاضلاب تهیه شده که با اداره آب و فاضلاب به امضا خواهد رسید.

رحیمی بیان کرد: ۵۰ درصد رشته‌های دانشگاهی ما علوم انسانی است که رتبه سوم کشور را در این عرصه داریم و از لحاظ کیفیت آثار هم پنجم هستیم.

رشد ۶ برابری مراکز رشد در دانشگاه اصفهان نسبت به گذشته

وی با اعلام اینکه در حال حرکت به سمت پرورش مراجعی برای علوم انسانی هستیم، اضافه کرد: برنامه ریزی ها در این ارتباط کامل شده و ۲۵ نفر از اساتید ما مشخص شده‌اند تا به عنوان نماد هر رشته پس از ۵ سال به جامعه علمی کشور معرفی شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هدف‌گذاری بعدی ما در حوزه رتبه‌بندی‌های جهانی است، توضیح داد: تا قبل از سال ۲۰۱۳ دانشگاه اصفهان تقریباً در هیچ رتبه‌بندی جهانی وجود نداشت در حالی که حضور در رتبه بندی‌های جهانی برای تعامل با دیگر دانشگاه‌ها و اساتید موضوع مهم و تأثیرگذاری است.

وی ادامه داد: کار پرزحمتی که انجام شد ورود به همین رتبه‌بندی‌ها با ارائه اطلاعات بود. بر همین اساس دانشگاه اصفهان در نظام رتبه‌بندی لایدن، دانشگاه ۷۹۸ دنیا است که نسبت به سال قبل ۲۵ رتبه رشد داشته و علاوه بر آن در همین رتبه‌بندی ۲۶۹ آسیا هستیم، در رتبه‌بندی تایمز نیز در جایگاه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و در آسیا در رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ قرار داریم.

رحیمی بیان کرد: در رتبه‌بندی که مربوط به روسیه است هم رتبه هشتم را در کشور داریم، در نظام رتبه بندی سایمگو هم ۵۹۶ در جهان هستیم البته این رتبه‌بندی‌ها به مقاله محدود نمی‌شود و جنبه‌های مختلفی دارد، به طوری که یک سوم خروجی دانشگاه اصفهان که شامل ۳۰۰ مقاله یا کتاب یا ثبت اختراع با همکاری دانشگاه‌ها و دانشمندان خارجی بوده است در این نظام های رتبه بندی تأثیرگذار است.

وی افزود: ۸ پژوهشکده شامل اقتصاد، علوم جغرافیایی، مدیریت، انرژی، محیط زیست، روانشناسی صنعتی و سازمانی که در کشور منحصر به فرد است، در دانشگاه اصفهان فعال هستند که نسبت به سال ۹۳ رشد ۶ برابری شرکت‌ها را در مرکز رشد داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان این که ۳۰۰ طرح پژوهشی فعال و جاری به ارزش ۳.۵ میلیارد تومان با ارگان‌ها داریم، عنوان کرد: ۵۰ طرح برای سال ۹۶ قرارداد بسته شده، به دنبال این هستیم طرح‌های ویژه را دنبال کنیم، بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری قرارداد ۵۰ پروژه کلان دیگر بسته شود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین وضعیت پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: در این مورد معاون مالی دانشگاه برای پاسخگویی تعیین شده اما تا جایی که اطلاع دارم شاخص پژوه هیچ ارتباطی با دانشگاه اصفهان ندارد و درخواست دانشگاه اصفهان همین بوده که محل پژوهشگاه تغییر کند.

رحیمی یادآور شد: در ۱۵ سال گذشته هیچ تزریق بودجه ای برای خرید تجهیزات روزآمد نشده است اما دانشگاه اصفهان منتظر نمانده و تجهیزات اساسی را خریداری کرد که ۲.۵ میلیارد تومان خرید تجهیزات در سال ۹۶ نیز در همین راستا بوده است. از طرفی بودجه دانشگاه رشد خوبی داشته‌ است و پیش‌بینی می شود امسال کل بودجه پژوهشی دانشگاه که ۲۶ میلیارد تومان است محقق شود. لازم به ذکر است این بودجه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

با تخلفات پژوهشی برخورد می کنیم

وی با اشاره به تخلفات پژوهشی تصریح کرد: دانشگاه اصفهان یکی از جدی‌ترین مراکز آموزشی در خصوص برخورد با تخلف‌های پژوهشی بوده است، به طوری که ۷۰ پرونده در این ارتباط در دست بررسی است و در این راستا علاوه بر بررسی تخلفات، فرهنگسازی هم انجام می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: قانون ارائه مقاله در دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان برداشته‌ایم چرا که انتظار درستی نیست که دانشجو در مقطعی پیش از دکترا مقاله بنویسد، اما داشتن مقاله در دکترا شرط محسوب می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه آمار اعزام دانشجوها برای فرصت های مطالعاتی به خارج از کشور سه برابر شده است، خاطرنشان کرد: ۳۰۰ دانشجوی دکترا جذب کرده ایم که ۸۰ نفر از آن ها برای فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند چرا که معتقدیم دانشجویانی که در خارج از کشور حضور پیدا می‌کند موفق‌تر عمل می‌کنند.

کد خبر 331554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.