چشم انداز روابط ایران و انگلیس روشن نیست

استاد آینده پژوه روابط بین الملل گفت: خصومتهای موجود بین ایران و آمریکا و همچنین رقابتهای مخفیانه بین لندن و واشنگتن برای اعمال نفوذ در منطقه غرب آسیا، بازی بسیار پیچیده ای را در ارتباط با ایران رقم زده است و از این رو چشم انداز روشنی برای بهبود روابط دو کشور وجود ندارد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس صبح روز شنبه 18 آذر وارد تهران شد. او در طی دو روز اقامتش در ایران، با مقامات مختلف کشورمان از وزیر امور خارجه، رئیس مجلس و رئیس شورای عالی امنیت ملی گرفته تا رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد و در هر سه دیدار نیز با رویکرد انتقادی مقامات کشورمان نسبت به سیاستهای کشورش در منطقه، فروش سلاح به کشورهای عربی متجاوز و رویکرد دوگانه نسبت به حقوق بشر مواجه شد؛ رویکردی که نشان می دهد که تیرگی مناسبات دو کشور همچنان سایه خود را بر روابط آنها انداخته است و راه درازی تا بهبود و توسعه مناسبات ایران و انگلیس باقی مانده است.  

در این میان برخی از تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند دولت انگلیس در مقطع کنونی انگیزه ای جدی برای تعمیق روابط با ایران ندارد و بیشتر به دنبال حل اختلافات تاکتیکی است، این در حالی است که گروهی دیگر معتقدند در مقطع کنونی که داعش در منطقه شکست خورده و ایران در رأس محور مقاومت، پیروز این میدان به شمار می آید، سفر وزیر امور خارجه انگلیس تأکیدی بر اهمیت نقش ایران در منطقه و با هدف بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی انجام شده است. برای آشکار شدن هر چه بهتر ابعاد این قضیه، خبرگزاری ایمنا گفت و گویی اختصاصی با «مهدی مطهرنیا» استاد دانشگاه، آینده‌پژوه و تئوریسین سیاسی انجام داده که در ادامه می خوانید:

مطهرنیا در رابطه با دلایل سفر جانسون به ایران با توجه به رویکرد خصمانه مقامات انگلیسی با کشورمان طی ماههای گذشته، گفت: در عرصه مناسبات بین المللی، دولتها همواره در روابط خود به دنبال تضارب آراء، گفت و گو و مذاکره دیپلماتیک هستند و اینکه روابط دو کشور خصمانه باشد، در تلاش آنها برای ایجاد روابط دیپلماتیک تأثیری ندارد. وی افزود: بسیاری از کشورها حتی در شرایط جنگی هم باب روابط دیپلماتیک با یکدیگر را نمی بندند و به طور مخفیانه یا آشکار، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؛ کما اینکه در دوران جنگ ایران و عراق نیز باب مناسبات دیپلماتیک بسته نشد و روابط مستقیم دیپلماتیک بین دو کشور وجود داشت،  لذا در عرصه دیپلماسی بین المللی، دوستانه یا خصمانه بودن روابط دولتها محلی از اعراب ندارد.

این استاد علوم سیاسی در ادامه گفت: در این راستا سفر جانسون به ایران می تواند بسیار معنادار باشد؛ چرا که نشان می دهد علیرغم اصطکاکهای موجود بین تهران و لندن، مداخل دیپلماتیک جهت گفت و گوی سازنده بین دو کشور بسته نشده است.

مطهرنیا در رابطه با مقطعی و تاکتیکی بودن اهداف سفر جانسون به ایران یا تلاش وی برای ایجاد روابط استراتژیک با کشورمان گفت: ارتباطات دیپلماتیک کنونی برای حل و فصل مسائل کنونی موجود بین دو کشور طرح ریزی شده است. از منظر تعریف عملیاتی، ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک کشورها در گرو حل مسائل کنونی مورد علاقه دو کشور است.

وی افزود: به عنوان نمونه پرونده نازنین زاغری یکی از حوزه های مورد علاقه دولت انگلیس است که نه تنها به صورت پنهان؛ بلکه بطور آشکارا نیز در دستور کار وزارت خارجه انگلیس قرار گرفته و به صورت فراگیری، رسانه ای هم شده است. در چنین شرایطی اگر بگوییم مذاکره و حل و فصل این پرونده جزو اهداف سفر وزیر خارجه انگلیس نیست، نظری غیر تخصصی و غیر صادقانه داده ایم.

این استاد آینده پژوه روابط بین الملل در رابطه با چشم انداز روابط ایران و انگلیس گفت: چشم اندازهای رابطه دو کشور با توجه به سیگنالهای موجود چندان روشن نیست. به دلیل خصومتهای موجود بین ایران و آمریکا و همچنین رقابتهای مخفیانه بین لندن و واشنگتن برای اعمال نفوذ در منطقه غرب آسیا، بازی بسیار پیچیده و مبهمی در ارتباط با ایران و نیز ارتباط ایران با کشورهای منطقه رقم خورده است که این امر بر مناسبات ایران و انگلیس نیز تأثیر دارد.  

کد خبر 331545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.