سوء مدیریت، خانه تاریخی نائل را تخریب کرد

عضو شورای شهر اصفهان گفت: خانه تاریخی نائل را سوءمدیریت و بی‌فکری مدیران، ساختارهای نگهداری معیوب و ناتوانی سازمان‌های مسئول در نگهداری، بهره‌برداری و جذب سرمایه‌گذار تخریب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری در جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان گفت: تخریب خانه تاریخی نائل دل هر دوستدار میراث کهن ایران را به درد آورد، این که چه شخص یا اشخاصی در عمل، فیزیک این خانه را تخریب کرده‌اند، هنوز در ابهام است اما حقیقت این است که خانه تاریخی نائل را سوءمدیریت و بی‌فکری مدیران، ساختارهای نگهداری معیوب و ناتوانی سازمان‌های مسئول در نگهداری، بهره‌برداری و جذب سرمایه‌گذار تخریب کرده است. 
وی افزود: باور کردنی نیست که در دنیای رقابتی امروز، سازوکار جذب سرمایه و سرمایه‌گذار هنوز طرح مناقصه و مزایده است که همان نیز در فضایی شفاف اتفاق نمی‌افتد. به شهردار و مدیران مناطق متذکر می‌شوم مطابق بند ٢٢ ماده ۵۵ قانون شهرداری در حفظ ابنیه و آثار باستانی تشریک مساعی داشته و بدان پایبند باشند.
این عضو شورا در ادامه سخنان خود با اشاره به از بین رفتن پوشش گیاهی چهارباغ افزود: بخش مهم و غیرقابل انکار هویت چهارباغ که شخصیت این خیابانِ منحصر به ‌فرد را تشکیل می‌دهد، پوشش گیاهی، درختان افراشته و چنارهای تنومند است، عملیات عمرانی مترو، پوشش گیاهی بخش‌هایی از این خیابان را از بین برده است. 
مقدری اضافه کرد: در محل کارگاه ایستگاه هتل‌پل نهال‌های جوان جای خود را به درختان تنومند قدیمی داده‌اند، این اتفاق همچنین در ایستگاه شریعتی و تختی نیز افتاده و به احتمال زیاد در ایستگاه انقلاب هم خواهد افتاد، در این بخش‌ها چهارباغ دیگر چهارباغ نیست و همان اندک منظر باقی‌مانده آن نیز به کلی از بین رفته است، از این رو به شهردار و سایر مدیران مرتبط با این موضوع متذکر می‌شوم هر چه سریعتر برای این موضوع تدبیری اصولی در نظر گیرند و از تغییر سیمای بصری چهارباغ جلوگیری کنند.
وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به نامگذاری معابر و مکان‌های عمومی شهر اذعان کرد: آنچه که شهر اصفهان بیش از پیش در راستای جهان شهری شدن بدان نیاز دارد، بازیابی هویت تاریخی، فرهنگی و هنری غنی خویش است، یکی از مصادیق این بازیابی توجه وی‍ژه به نامگذاری معابر و مکان‌های عمومی شهر است.
این عضو شورا ادامه داد: عدم دقت و توجه حتی به آیین‌نامه نام‌گذاری خیابان‌ها، اماکن و موسسات عمومی مصوب سال ۱٣٧۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، که نامگذاریها باید در ظاهر و باطن نمایانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی و بیانگر ارزش‌های ملی، فرهنگی، تاریخی و اعتقادی جامعه باشد، آنچنان که شایسته و بایسته است در شهر اصفهان به چشم نمی‌آید.
مقدری بیان کرد: در سال‌های گذشته، به طور حتم عدم مطالعه و آگاهی از تاریخ و فرهنگ محلات و هویت مکان‌های مختلف شهر و عدم توجه به مبنای این هویتِ شکل گرفته، به خصوص در محلات تاریخی و قدیمی، نامگذاری‌هایی غریب و پُر انتقاد، شکل گرفته است، در این راستا به مجموعه مدیریت شهری اصفهان متذکر می‌شوم با اصلاح این روند، نسبت به ارتقاء کیفیت ذهنی، رضایت و مشارکت شهروندان در فرآیند نامگذاری معابر و مکان‌های عمومی شهر توجه جدی داشته باشند.

کد خبر 331491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.