گذری بر نمایشگاه نقاشی «رضا دوست» در موزه هنرهای معاصر

نمایشگاهی از آثار نقاشی «رضا دوست» در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چهارمین گالری گردی در اصفهان، به موزه هنرهای معاصر می رویم و در گالری شماره یک این موزه، نمایشگاهی را مرور می کنیم که آثار نقاشی «رضا دوست» را نمایش داده است.

جوامع دور از وطن یا «دیاسپورا»، به پراکندگی و مهاجرت گروهی از مردم اطلاق می شود که به دلایل مختلف دور از خانه و کاشانۀ اصلی خویش زندگی و کار می کنند و در سراسر دنیا پراکنده شده اند. موزه هنرهای معاصر اصفهان در راستای نیل به اهداف عالی خود و با توجه به نیازهای فرهنگی اجتماعی معاصر، درتلاش است تا با برگزاری مجموعه نمایشگاه هایی با عنوان هنر دیاسپورای اصفهان، به ارائۀ آثار هنرمندان اصفهانی مقیم خارج و دغدغه های آنها دربارۀ مسئلۀ هویت جغرافیایی و حافظۀ فرهنگی در پیوند با بسترهای تازه فرهنگی، اجتماعی سرزمین های میزبان در گفتمان معاصر بپردازد.

تجربه هنرمندان «دیاسپورا» نه براساس ذات یا خلوص بلکه با پذیرش نوعی ناهمگونی و تفاوت اجتناب ناپذیر فرهنگی اجتماعی و ازطریق تصوری از هویت، که نه در مقابل تفاوت ها بلکه همراه با و ازطریق آنها به حیات خود ادامه داده شکل گرفته است، و ماحصل تلاش هنرمندانۀ هنرمندان «دیاسپورا» شاید همان هنری باشد که بسیاری از نظریه پردازان فرهنگی، آن را به گونه ای هنر دورگه ترکیبی یا بینابین فرهنگی معرفی کرده اند.

«رضا دوست» یکی از چهره های نادیده نقاشی مدرن ایران است، آثار او هر چند به جریان هانیبال الخاص منتسب هستند ولی به لحاظ برخورد نقاشانه نسبت چندانی با استعاره ها و نشانه شناسی الخاصی ندارند. او و مسعود سعدالدین توانستند خود را از چارچوب های خشک و تاریخ زده هنر دهه شصت ایران برهانند و به زبان شخصی تری سخن بگویند. رضا دوست از اواخر دهه شصت ایران را ترک کرد و با پرکاری و حضور چشمگیر به یکی از ستاره های فرهنگی کویت بدل شد، در آثار این هنرمند نقاش، بیش از هر چیز تجربه زیست دیده می شود، کمتر هنرمند ایرانی اینچنین درگیر ثبت زندگی و محیط پیرامونی خود بوده است.

رضا دوست در هنرستان، نقاشی سنتی را رها کرد و در پی آموزه‌های مدرن به دانشگاه تهران رفت. ورود او مصادف شد با انقلاب اسلامی و جریان پرتلاطم تضارب اندیشه‌ها. اساتید وی در دانشگاه هانیبال‌ الخاص، درخشانی و ایوب امدادیان بودند؛ و شاید بتوان از مؤثرترین استادان و بعدها دوست و همکارش یعقوب عمامه پیچ را نام برد. برخورد وی با این نقاشان و حال و هوای اجتماعی آن دوران او را به سمت نوعی بیان‌گری و اکسپرسیون در روش و رویکرد آثارش‌ سوق داد که همین سبک و سیاق تا امروز در کارنمای او دیده می‌شود.

رضا دوست متولد ۱۳۳۹ شمسی است. وی دیپلم نقاشی را از هنرستان هنرهای تجسمی اصفهان دریافت کرد و بعدها در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۶۸ فارغ‌التحصیل شد. او از پنج سالگی نزد استادکار اصفهانی اکبر پاک نهاد به کارآموزی نگارگری ‌پرداخت و اولین آثار قابل ارائه خود را در سال‌های دبستان برای فروش به بازار هنر بومی میدان نقش جهان می‌برد. وی با تسلطی که بر زبان هنری بومی خود دارد و ادغام این فنون با نقاشی مدرن، اکسپرسیون تصویری را واکنشی در برابر جهان معاصر می‌داند.

رنگ‌هایی با بافت حجیم، و تأمل بر اشیا و عناصر تصویری همراه با پویایی در ترکیب‌بندی بستر نقاشی‌های او را شکل داده‌اند. رابطه‌ لحن اکسپرسیون و سختی در زیست هنرمندان امری دیده شده است. این نگره در معنا و صورت آثار رضا دوست مشهود است. نگرش و ماده کار خلاقانه رضا دوست در این نمایشگاه در عمل نقاشی خلاصه می‌شود. این عمل بیشتر تحت تأثیر خاطرات اوست، خاطراتی که از جهان دو پاره‌ی وطنِ پشت سرگذاشته‌اش نشأت می‌گیرد، فنی که بیشتر با توجه به ترکیب‌بندی، هارمونی رنگ و بافت منحصر به فردی که با ضربات قلم‌مو حاصل می‌شود نمایان شده است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه آثار نقاشی «رضا دوست» می توانند تا ۵ دی ماه صبح ها ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ و بعدازظهرها ساعت ۱۵ تا ۱۸ به موزه هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

کد خبر 331403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.