«دیپلماسی رفاقتی» ترامپ در حکم دست بردن در لانه زنبور است

تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، که برمبنای نوعی «دیپلماسی رفاقتی» جهت جلب نظر لابی صهیونیستی آمریکا و ناشی از بی اطلاعی وی و مشاورانش از شرایط منطقه ای اتخاذ شده، سطح تنفر از آمریکا را افزایش می دهد و در حکم دست بردن در لانه زنبور است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- بشیر اسماعیلی*: تصمیم گیری درباره انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس،  موجی از واکنش ها را از طرف جهان عرب و اتحادیه اروپا به راه انداخته است. موقعیت ویژه  بیت المقدس ریشه در تاریخ تمدن های کهن بشری دارد ؛ این شهر به عنوان مرکز مقدسی برای ادیان ابراهیمی و حتی بسیاری از آیین های دیگر بشری،  همواره مطرح بوده است.  اسراییل پس از اشغال بخش شرقی بیت المقدس در جنگ 1967،  در 1980  اعلام کرد که پایتخت واحد خود را در این شهر قرار خواهد داد.  اما به خاطر حساسیت بسیار بالای مسلمین نسبت به بیت المقدس،  تا به حال این امر عملی نشده است. دونالد ترامپ همانطور که پیشتر هم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس،  عملا بر تغییر پایتخت اسراییل صحه گذاشت.  اگر چه این نقل و انتقال فعلا متوقف شده،  اما صرفا طرح آن باعث گردیده است تا هشدار های افرادی همچون امانوئل مکرون به آمریکا مبنی بر عدم مداخله در چنین موضوع مناقشه برانگیزی به گوش برسد.

چرا آمریکا در این برهه حساس و پر تنش از تاریخ خاورمیانه، در صدد است تا هیزم به آتش منطقه بریزد؟  از جمله ترفند های باراک اوباما این بود که قادر شد دشمنی بنیاد گرایان سنی  را از جانب آمریکا به سوی شیعیان منطقه سوق دهد؛ چنانچه  دامن زدن به تحرکات داعش و حمایت های اولیه از آنها،  به این ظن درباره وی دامن زد. جنگ طولانی و خونین داعش با شیعیان و دولت سوریه،  انرژی پیکارجویان سلفی و وهابی را تا حد زیادی تحلیل برد.

در حال حاضر با اتخاذ چنین سیاست رادیکالی از سوی ترامپ، دشمنی و تنفر بنیادگرایان و گروه های تندروی اسلامی مجددا متوجه آمریکا و اسراییل خواهد شد. بدین وصف، این تصمیم آمریکا میتواند صرفا برمبنای نوعی «دیپلماسی رفاقتی» جهت جلب نظر لابی صهیونیستی آمریکا و ناشی از بی اطلاعی ترامپ و مشاوران او از شرایط منطقه ای باشد. تلاش های دونالد ترامپ برای عملی کردن وعده های انتخاباتی خود بیش از آنکه بر مبنای مصالح ملی و منافع آمریکایی ها باشد،  به نظر به پرسونای یک دنده و مملو از اعتماد به نفس وی بر می گردد.  
بیت المقدس مقوله ای نیست که مسلمین به راحتی آن را به اسراییل واگذارند. نظر سازمان ملل،  اتحادیه اروپا،  اتحادیه عرب و فعالان فلسطینی همه بر بی طرف ماندن این شهر مقدس است.  اقدام ترامپ و نتانیاهو در حکم دست بردن در لانه زنبور است.  اقدامی که بر نا آرامی علیه منطقه می افزاید و امنیت رژیم صهیونیستی و منافع آمریکا در خاورمیانه را بیش از گذشته با تهدید مواجه خواهد نمود.

  • دکترای روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد

کد خبر 331081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.