مادران شیرده از خوردن غذاهای سرخ کرده اجتناب کنند /در دوران شیردهی رازیانه بخورید

بسیاری از مادرها به خصوص مادرانی که برای بار اول تجربه مادر شدن را دارند با مشکل نفخ و دل درد نوزاد خود روبه رو هستند که این موضوع آن ها نگران و کلافه می کند.اما با رعایت چند نکته ساده در تغذیه و نوع شیر دهی، این مشکلات بر طرف خواهد شد.

متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: باید توجه داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهره مند باشد نوزاد حدود 2 ساعت بعد شیر را با همان طعم مواد غذایی توسط مادر می نوشد.

دکتر ندا مقتدری در ادامه افزود: این در حالی است که گاهی موادی مانند  شیر ، حبوبات ، غذاهایی مانند  قرمه سبزی ، کله پاچه و جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

وی با اشاره به اینکه دم کرده یک قاشق چایخوری رازیانه و یک قاشق زیره که با عسل شیرین مخلوط شده باشد موثر است، افزود: مادران شیرده این موارد را به صورت روزانه دو مرتبه بعد از نهار و شام میل کنند، نه تنها باعث افزایش شیر می شود بلکه باعث درمان نفخ و دل پیچه نوزاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: نوشیدن عرق نعناء توسط مادر به طور مداوم و به صورت شربت شده با عسل بعد از هر وعده غذا برای از بین بردن نفخ شیر مادر مفید بوده و همچنین نوزاد را با طعم عرق نعناء از طریق شیر مادر آشنا می کند.

این متخصص زنان افزود: مادران شیرده  باید از سرما و دو هوا شدن پرهیز کرده و همچنین از خوردن غذاهای سرخ کرده اجتناب کنند.

وی افزود: نکته مهم در هنگام شیر دادن این است که مادران در حد امکان سر بچه را بالاتر از تنه در بغل خود قرار داده و بعد از شیردهی سینه و شکم بچه را روی شانه چپ خود قرار دهند.

مقتدری ادامه داد: همچنین مادران پس از شیر دادن به آرامی بین دو شانه نوزاد ضربات بسیار آرام وارد کنند تا هوای خورده شده به این وسیله از دهان خارج شود.

این متخصص زنان افزود: توصیه می شود مادر از مصرف غذاهای نفاخ مانند حبوبات، سیر و پیاز در وعده غذایی به مقدار کم استفاده کند و به خصوص قبل از مصرف حبوبات آنها را به مدت 12 ساعت در آب خیس کرده، سپس آب آن را دور ریخته و بپزند.

وی تاکید کرد: چون سیر در شیر مادر شیرده نفوذ می کند، مادر شیرده باید به آن توجه کرده و به هنگام شیردهی نوزاد از مصرف سیر و پیاز جدا خودداری کند.همچنین توصیه می شود مادران از مصرف ادویه جات تند در غذاها مثل فلفل به مقدار خیلی کم استفاده کنند.

مقتدری در پایان بیان داشت: در هرنوبت شیردهی مادر سعی کند به مقدار نیاز به بچه شیردهد واز پرخوری کودک پرهیز کند. همچنین توصیه می شود مادران نوزاد را گرسنه نگه ندارند تا هنگام شیر خوردن پرخوری نکند.

کد خبر 330551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.