شیرهای اطلس به دنبال تاریخ سازی پس از پایان حسرت ۲۰ ساله

کلیدی‌ترین حریف ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در حالی پس از ۲۰ سال به جام جهانی صعود کرده است که در ادوار گذشته عملکردی قابل قبول و شگفتی‌ساز از خود بر جای گذاشته است.

به گزارش ایمنا، تیم ملی مراکش که با عملکرد فوق العاده در مرحله مقدماتی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رسید اولین رقیب ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ خواهد بود. دیدار برابر مراکش بدون شک کلیدی‌ترین دیدار ایران در جام جهانی خواهد بود زیرا پیروزی در این بازی می‌تواند گام بلندی برای اولین صعود ایران از مرحله گروهی در تاریخ جام جهانی باشد.

در ادامه نگاهی کلی خواهیم داشت بر تیم ملی مراکش و نحوه صعود این تیم به جام جهانی روسیه.

تاریخچه و افتخارات

عصر طلایی فوتبال مراکش مربوط به دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی است، جایی که آنها تنها عنوان قهرمانی قاره‌ای خود را در سال ۱۹۷۶ جشن گرفتند و چهار سال بعد نیز به مقام سومی این مسابقات رسیدند. یکی از مهم‌ترین افتخارات فوتبال مراکش صعود آنها از گروه خود در جام جهانی ۱۹۸۶ است، جایی که آنها بالاتر انگلیس، لهستان و پرتغال به عنوان تیم اول گروه صعود کردند و به اولین تیم آفریقایی تبدیل شدند که به مرحله حذفی جام جهانی می‌رسید. مراکش در مرحله یک شانزدهم نهایی آن دوره با گل دقایق پایانی لوتار ماتئوس مغلوب آلمان شد تا تاریخ سازی آنها به تلخی به پایان برسد.

مراکش ملقب به شیرهای اطلس که در دهه‌های اخیر هرگز درخشش گذشته خود را در سطح قاره‌ای نداشته است در این سال‌ها تنها یک عنوان نایب قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۰۴ داشته است تا در مجموع این تیم یک عنوان قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی رقابت‌های قاره‌ای را در کارنامه داشته باشد.

عملکرد در ادوار جام جهانی

حضور مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از آن لحاظ برای این کشور بزرگ و تاریخی قلمداد می‌شد که آخرین حضور آنها در جام جهانی به سال ۱۹۹۸ و جام جهانی فرانسه باز می‌گشت. مراکش در حالی برای پنجمین بار به جام جهانی صعود کرد که در ادوار قبلی عملکردی فراتر از انتظار و غافلگیرکننده داشته است.

جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک اولین حضور مراکشی‌ها در جام جهانی بود جایی که آنها از هم گروهی با آلمان غربی، پرو و بلغارستان تنها یک تساوی برابر بلغارستان کسب کردند و با قرار گرفتن در رتبه آخر گروه از جام حذف شدند. ۱۶ سال بعد زمانی که جام جهانی دوباره در مکزیک برگزار می‌شد مراکش دومین حضور خود را هم تجربه کرد اما این بار آنها شگفتی آفرین‌ شدند و با ۲ تساوی برابر لهستان و انگلیس و پیروزی ۳ بر یک برابر پرتغال به مرحله حذفی رسیدند اما در این مرحله در آخرین دقایق مغلوب ضربه ایستگاهی لوتار ماتئوس شدند تا آلمان غربی به شگفتی سازی مراکشی‌ها پایان دهد.

با یک دوره غیبت، مراکش در ۲ جام جهانی پیاپی یعنی ۱۹۹۴ آمریکا و ۱۹۹۸ فرانسه هم حضور پیدا کرد که حذف در مرحله گروهی تنها دستاورد آنها در این ادوار بود.

نحوه صعود به جام جهانی روسیه

در گروه‌های پنجگانه آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره آفریقا، مراکش با تیم‌های گابن، ساحل عاج و مالی همگروه بود که مقتدرانه توانست با ۱۲ امتیاز بدون شکست و بدون گل خورده صدرنشین گروه شود و پس از ۲۰ سال به جام جهانی صعود کند. مراکش که برای سرگروهی و صعود به جام جهانی رقابت تنگاتنگی با ساحل عاج داشت تا ۲ هفته به پایان با ۶ امتیاز پایین تر از ساحل عاج هفت امتیازی در رده دوم گروه حضور داشت اما پیروزی ۳ بر صفر این تیم در هفته ماقبل پایانی برابر گابن به لطف تساوی ساحل عاج در مالی باعث صدرنشینی این تیم قبل از هفته پایانی شد، در هفته پایانی اما مراکش کار سختی در دیدار فینال گونه آن هم در ساحل عاج داشت اما موفق شد با گل‌های دیرار و بن عطیه در خاک ساحل عاج به پیروزی برسد و در خانه رقیب جشن صعود به جام جهانی را برپا کند.

بازیکنان کلیدی

معروف‌ترین چهره مراکشی‌ها کاپیتان این تیم یعنی مهدی بن عطیه است که یکی از مدافعان اصلی یوونتوس، قهرمان بلامنازع سری آ ایتالیاست اما او تنها لژیونر مطرح مراکش نیست؛ از فهرست ۲۳ نفره بازیکنان این تیم برای آخرین بازی مرحله مقدماتی تنها پنج بازیکن در لیگ داخلی بازی می‌کنند و بقیه لژیونر هستند.

از شاخص‌ترین آنها می‌توان به نبیل دیرار (فنرباغچه ترکیه)، اشرف حکیمی (رئال مادرید اسپانیا)، کریم الاحمدی (فاینورد هلند)، نوردین آمرابات (لگانس اسپانیا) و سوفیان بوفال (ساوتهمتون انگلیس) اشاره کرد.

/محمدهاشم میرباقری/

کد خبر 330394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.