قهرمان یورو به دنبال تاریخ‌سازی/ رویارویی با رونالدو پس از ۱۲ سال

تیم ملی پرتغال که به طرز شگفت انگیزی قهرمان یورو ۲۰۱۶ شد به دنبال اثبات شایستگی‌هایش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است.

به گزارش ایمنا، تیم ملی پرتغال اولین تیمی است که ایران ۲ بار در جام جهانی برابر آنها صف آرایی کرده است. اولین بار تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در گروهی که مکزیک و آنگولا نیز در آن حضور داشتند به مصاف پرتغال رفت. آن دیدار که با حواشی و درگیری‌های درون تیمی ایران نیز همراه بود در نهایت با پیروزی ۲ بر صفر پرتغال به پایان رسید و منجر به حذف زودهنگام تیم ملی ایران شد.

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اما آخرین دیدار مرحله گروهی ایران برابر پرتغال خواهد بود، دیداری که مصاف کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران برابر تیم کشورش به شمار می‌رود و تقابل او و تیم ملی ایران با کریستیانو رونالدو نیز جذابیت‌های ویژه‌ای دارد.

تاریخچه و افتخارات

یک مقام سومی و یک مقام چهارمی دستاوردهای پرتغال از ۶ دوره حضور در جام جهانی است. پرتغالی‌ها در اولین حضور خود در جام جهانی در حالی به مقام سوم دست یافتند که اسطوره آنها یعنی اوزه بیو با به ثمر رساندن ۹ گل در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس رکورد بهترین گلزن کشورش در ادوار جام جهانی را مال خود کرد.

پرتغال در مسابقات یورو نیز عملکرد خوبی داشته است و ۲ بار حضور این تیم در فینال با یک با قهرمانی برای پرتغال همراه شده است، همچنین سه بار صعود تا نیمه نهایی نیز دیگر دستاورد اروپایی این کشور جنوب شرقی اروپاست.

پرتغال همچنین یک بار که دوره اخیر باشد در جام کنفدراسیون‌ها حضور داشته است که مقام سومی حاصل کار پرتغال در آن دوره است.

عملکرد در ادوار جام جهانی

تیم ملی پرتغال که برای هفتمین بار تجربه حضور در جام جهانی را پیدا می‌کند بهترین عملکردش را در همان اولین حضورش در جام جهانی بر جای گذاشت. پرتغال با درخشش اسطوره خود یعنی اوزه بیو در جام جهانی ۱۹۶۶ تا نیمه نهایی هم پیش رفت اما شکست برابر انگلیس میزبان آنها را به دیدار رده‌بندی فرستاد در نهایت پرتغال افسانه‌ای با پیروزی برابر شوروی سابق به مقام سومی آن مسابقات رسید. پس از آن دوره پرتغال تا قبل از جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن تنها یک بار در سال ۱۹۸۶ به جام جهانی رسید و پنج حضور دیگر این تیم نیز از جام جهانی کره و ژاپن تا جام جهانی پیش رو به صورت متوالی رقم خورده است. در این میان بهترین عملکرد پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان رقم خورده است که در دوره‌ای که ایران را نیز در مرحله گروهی شکست دادند در نهایت به مقام چهارم رسیدند.

نحوه صعود به جام جهانی ۲۰۱۸

پرتغال در مرحله مقدماتی جام جهانی در منطقه اروپا با تیم‌های سوئیس، مجارستان، جزایر فارو، لتونی و آندورا هم گروه بود. در این مسابقات پرتغال تا قبل از دیدار برگشت برابر سوئیس در رده دوم حضور داشت اما در هفته پایانی با پیروزی ۲ بر صفر برابر این تیم موفق به صدرنشینی و صعود مستقیم به جام جهانی شد.

نکته جالب اینکه 2 گلزن برتر گروه B این مسابقات یعنی کریستیانو رونالدو و آندره سیلوا که مهاجمان اصلی پرتغال به شمار می‌روند جمعاً ۲۴ گل در ۱۰ دیدار به ثمر رساندند.

بازیکنان شاخص

به غیر از کریستیانو رونالدو که علاقه‌مندان به فوتبال به خوبی او را می‌شناسند و سابقه گلزنی به ایران در جام جهانی را نیز دارد، نلسون سِمِدو (بارسلونا)، پپه (بشیکتاش)، گوئِدِس (والنسیا)، آندره گومز (بارسلونا)، ژوائو موتینیو (موناکو) و آندره سیلوا (آ.ث. میلان) دیگر ستاره‌های تیم ملی پرتغال به شمار می‌روند.

کد خبر 330755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.