امضاء قرارداد خرید ۴۵۰ واگن ریل‌باس بین ایران و کره‌جنوبی/اشتغال‌زایی برای ۴۷۰۰ نفر

قرارداد خرید ۴۵۰ واگن ریل‌باس میان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای متشکل از شرکت ایریکو و هیوندای روتم لحظاتی پیش در حضور وزیر راه و شهرسازی منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت هیوندای روتم کره جنوبی که توسط شرکت ایریکو در کشور تولید خواهد شد، امروز ۱۱ آذر ۹۶ در حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، میان شرکت راه‌آهن، شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو منعقد شد.

عباس آخوندی با خیرمقدم به هیئت کره‌ای حاضر در این مراسم، اظهار داشت: امروز قرارداد بسیار مهمی توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس حومه‌ای به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو به امضا می‌رسد.

وی افزود: این قرارداد با مشارکت شرکت هیوندای رتم-کره جنوبی و شرکت ایریکو ایران به مرحله اجرا می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی دوره اجرای قرارداد را ۶.۵ سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه واگن ریل باس فعال در شبکه فعال هستند.

آخوندی با اشاره به قرارداد قبلی میان شرکت راه‌آهن و هیوندای روتم، خاطرنشان کرد: قرارداد قبلی شامل ۱۵۰ دستگاه ریل باس بود  که ۵۰ دستگاه دیگر در دست ساخت است که به ناوگان کشور اضافه خواهد شد. اما ۴۵۰ دستگاهی که امروز قرارداد آن منعقد می‌شود بدان معنی است که در پایان دوره قرارداد ۶۰۰ واگن ریل باس خودکشش حومه‌ای را به طور فعال در شبکه ریلی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این گام بسیار بزرگ در جهت اجرای برنامه ششم است که توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار آن قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به نزدیک شدن به آغاز فصل زمستان، گفت: در این دوره با پدیده وارونگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی مواجه می‌شویم که به‌طورقطع یکی از اقدامات زیربنایی برای رفع مسائل زیست‌محیطی در کلان‌شهرها این است که بتوانیم بخشی از سهم حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای شخصی بخش اعظم آن را شامل می‌شوند را بر روی ریل منتقل کنیم.

وی افزود: با این اقدام ظرفیت سالانه ۷۰ میلیون مسافر نشسته  برای ما فراهم خواهد شد. البته باید در نظر داشت که در زمان پیک سیر قطارهای حومه‌ای  و مترو شهری ظرفیت ایستاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابجا خواهند شد.

آخوندی با اشاره به مزیت‌های این قرارداد یادآور شد: این قرارداد علاوه بر اینکه منجر به ورود فناوری جدید به کشور می‌شود، اشتغال قابل‌توجهی نیز ایجاد می‌کند به‌طوری‌که در دوره تولید ۱۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم، ۱۷۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم و ۲۰۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: امیدوارم با اجرای این قرارداد یک گام بسیار بزرگ در تحول در حوزه حمل‌ونقل مسافری و حومه‌ای برداشته شود و گام عملیاتی برای انتقال مسافر از جاده  به ریل برداشته شود. همچنین امیدوارم این اتفاق برای مردم ایران مبارک باشد و بتوان تا انتهای داد یک گام بسیار بزرگ در تحول در حوزه حمل‌ونقل مسافری و حومه‌ای برداشته شود و گام عملیاتی برای انتقال مسافر از جاده  به ریل برداشته شود. همچنین امیدوارم این اتفاق برای مردم ایران مبارک باشد و بتوان تا انتهای قرارداد کل آن اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: البته بعد از امضا قرارداد، باید  سایر مقررات اداری و اخذ مصوبه‌های لازم در مجاری خود پیگیری شود.

کد خبر 330348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.