راه حلی برای مشکل آلودگی هوا/ ساخت آزمایشگاه سیار برای مطالعه آلاینده‌ها

مطالعه و پایش آلودگی هوا همیشه به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای کنترل آلودگی هوا و برنامه ریزی برای رفع آن عنوان می شده است. حال با کمک تیم پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان که موفق به ساخت آزمایشگاه سیار مطالعه هوا شده اند، این مهم از این به بعد عملی می شود.

به گزارش ایمنا، کاستی های موجود در پژوهش های مرتبط با ذرات معلق جوی، گروه پژوهش آلودگی هوا و پسماند جامد پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان را بر آن داشت تا در یک همکاری بین المللی با یکی از معتبرترین و مهم ترین مراکز پژوهشی هوا پخش های جوی در جهان (انستیتو شیمی ذرات موسسه ماکس پلانک آلمان) را راه اندازی کنند.

گروه پژوهش آلودگی هوا و پسماند جامد پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از مهم ترین گروه های پژوهش سطح کشور از دیرباز در حال پژوهش در حوزه پایش و اندازه گیری آلاینده های جوی بوده است و اکنون با همکاری این نهاد بین المللی و با حمایت مادی و معنوی ستاد مبارزه با بحران استانداری اصفهان، آزمایشگاه جابجا شونده مطالعه هواپخش های جوی (mlas) را راه اندازی کند.

این آزمایشگاه از ۲ مجموعه سخت افزاری به همراه سامانه تامین انرژی و تصفیه همراه تشکیل شده است. این مجموعه قابلیت تحرک کامل و امکان مطالعه غلظت ذرات معلق ناحیه هدف در هر نقطه جغرافیایی شهری و غیرشهری را فراهم آورده است.

سامانه(mlas) شامل یک دستگاه پایش ذره ای است که برای پایش پیوسته غلظت عددی ذرات طرحی شده است. این دستگاه قادر است تا غلظت عددی نانوذرات با قطر ۱۰ میلی متر تا ۱۰ هزار نانومتر رابا دقت قابل قبولی اندازه گیری کند. این دستگاه همچنین شامل یک دستگاه پایش ذره ای دیگر مانند سامانه قبلی است با این تفاوت که قادر است علاوه بر اندازه گیری غلظت جرمی ذرات، توزیع جرمی ذرات گرد و غبار موجود در محیط را نیز اندازه گیری کند. گفتتی است یک سامانه هواشناسی همراه، توسط گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان طراحی و در مجموعه mlas قرار گرفت. این سامانه هواشناسی شامل پنل خورشیدی، حسگرهای حساس دما، رطوبت و فشار هوا، بادسنج فنجانی برای اندازه گیری سرعت باد و سامانه اندازه گیری میزان بارش است.

سامانه مرکزی به منظور گردآوری داده ها در گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان طراحی شد که همه داده های اندازه گیری شده توسط سامانه های الکترونیکی mlsa از جمله سامانه اندازه گیری غلظت عددی ذرات، سامانه اندازه گیری توزیع جرمی ذرات و سامانه هواشناسی را گردآوری و با کمک شیوه تبادل اطلاعات وایرلس به رایانه مرکزی موجود خودرو ارسال می کند.

Mlas  دارای یک سامانه جمع کننده آبشاری ذرات است. این سامانه را می توان ابزاری کاربردی برای هر آزمایشگاه مطالعه ذرات معلق جوی دانست. این وسیله قادر است تا همه ذرات را بر طبقه های معین بر اساس قطر هیدرودینامیکی از ۴۰۰ نانومتر تا ۱۰ میکرون در هشت طبقه گردآوری کند.  قسمت ورودی دستگاه ذرات بزرگتر از ۱۰ میکرون را به دام انداخته و از ورود آنها به طبقات بعدی جلوگیری می کند. جریان هوای حاوی ذرات در هر طبقه به وسیله جت های طراحی شده، به صفحات جمع کننده دمیده می شود و به این ترتیب با توجه به پارامترهای طراحی، ذرات با گستره دلخواه به دنبال تغییر مسیر ناگهانی جریان در هر طبقه بر روی این صفحات می نشینند. صفحات جمع کننده معولا از فیلترهای غشاءگونه از جنس سلولز_استر با کوارتز انتخاب می شوند. این فیلترها با شرکت در آزمونهای گوناگون امکان مطالعه ویژگی های فیزیکی_شیمیایی و عنصری ذرات معلق ناحیه هدف را فراهم می آورد.

پیش بینی می شود با استفاده از این دستگاه میزان قابل قبولی از ذرات آلاینده جوی مورد مطالعه قرار گیرد و درنهایت منجر به برنامه ریزی برای رفع آلودگی هوا شود.

کد خبر 330345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.