ویرانی خانه مجلس در شهرضا+تصاویر

شهرضا – این روزها خانه شهید آیت الله سید حسن مدرس در شهرضا رو به ویرانی است، خانه مرد مجلس که اتفاقا در ملکیت مجلس شورای اسلامی نیز قرار دارد چشم به راه اندازی دوباره است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، خواندن تاریخ همیشه لذت بخش است زیرا انسان را به دورانی دورتر می‌برد و با کسانی آشنا می‌کند که هرگز ندیده‌ایم، با وقایعی آشنا می‌شویم که در آنها نبوده‌ایم؛ آشنایی با تمدن های بزرگ و انسان های مختلف همه از محاسن خواندن تاریخ است.

مردان بزرگ تاریخ را می‌سازند، آنان با حضوری فعال در لحظات سرنوشت ساز تاریخ موقعیت هایی را خلق می‌کنند که برای همیشه ماندگار است.

تاریخ معاصر ایران یکی از پرفراز و نشیب ترین ادوار تاریخ این سرزمین است که در آن نام شخصیتهای بزرگ بسیاری را می توان دید که یکی از آنها آیت الله سید حسن مدرس است.

موسی ربانی – کارشناس تاریخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: شهید سید حسن مدرس بر حسب اسناد تاریخی و نسب نامهای که حضرت آیة الله العظمی مرعشی نجفی (ره) تنظیم کرده از سادات طباطبایی زواره است که نسبش پس از ۳۱ پشت به حضرت امام حسن مجتبی(ع) میرسد.

وی ادامه داد: سید اسماعیل طباطبایی – پدر سید حسن مدرس، دختر سید کاظم سالار را که خدیجه نام داشت و از سادات طباطبائی زواره بود به عقد ازدواج خویش درآورد و ثمره این پیوند فرزندی بود که به سال ۱۲۷۸ ق. در کویر زواره چشم به جهان گشود و پدرش او را حسن نامید.

پژوهشگر تاریخ ایران گفت: پدر شهید مدرس غالباً در «سرابه» به امور شرعی و فقهی مردم مشغول بود ولی مادر و فرزند در زواره نزد بستگان خویش  بودند تا آنکه حادثهای موجب شد که پدر فرزندش را که ۶ ساله بود در سال ۱۲۹۳ به قمشه (شهرضا) نزد جدش میرعبدالباقی ببرد و محله فضل آباد این شهر را به عنوان محل سکونت خویش برگزیند، این در حالی بود که میرعبدالباقی قبلاً از زواره به قمشه (شهرضا) مهاجرت کرده و در این شهر به فعالیت های علمی و تبلیغی مشغول بود.

ربانی اظهار کرد: سید عبدالباقی بیشترین نقش را در تعلیم سید حسن ایفا و او را در مسیر علم و تقوا هدایت کرد و به هنگام مرگ در ضمن وصیت نامهای سید حسن را بر ادامه تحصیل علوم دینی تشویق و سفارش کرد؛ زمانی که سید عبدالباقی فوت کرد مدرس ۱۴ ساله بود.

وی گفت: مدرس پس از بازگشت از نجف و اقامت کوتاه در قمشه (شهرضا) خصوصاً روستای اسفه و دیدار با فامیل و بستگان، قمشه (شهرضا) را به قصد اقامت در اصفهان ترک و در این شهر اقامت کرد.

برای آنکه با دوران زندگی شهید مدرس در شهرضا آشنا شویم به روستای «اسفه» - جایی که منزل تاریخی پدر شهید مدرش در آن قرار دارد می‌رویم.

حیدرعلی کاظمی از اهالی محل که آگاهی‌ خوبی درباره منزل تاریخی شهید مدرس دارد به خبرنگار ایمنا گفت: مدرس به همراه پدرش – سید اسماعیل، به شهرضا آمد، آنها ۲ ماه در شهرضا بودند و بعد به روستای اسفه آمدند؛ پدر شید مدرس بار دیگر همسری از این روستا برگزید.

وی ادامه داد: شهید مدرس در این منطقه ساخت و سازهای دیگری هم کرده که یکی از آنها بنای «آسیاب شاه» بین دو روستای اسفه و پرزان است.

کاظمی تصریح کرد: مجموع زمین، عمارت و باغ مجاور منزل تاریخی مدرس در این روستا هفت هزار متر است، منزل تاریخی که به عنوان منزل مدرس شناخته می‌شود در حدود ۱۵۰ سال قبل به دست پدر ایشان ساخته شده است؛ حدود ۱۰ سال قبل بودجه‌ای برای بازسازی این بنا اختصاص دادند که با آن اقدامات جزئی همچون ایزوگام بخشی از سقف انجام شد و از آن زمان به بعد دیگر هیچ اقدامی برای بازسازی این بنا یا جلوگیری از تخریب آن انجام نشده است.

مرتضی کاظمی عضو شورای روستای اسفه شهرضا در گفتگو با خبرنگار ایمنا عنوان کرد: ۱۰  سال قبل بودجه‌ای برای بازسازی این بنا اختصاص یافت که بسیار اندک بود و با آن اقدامات بسیار جزئی انجام شد، بعد از آن از طرف اعضای شورای روستا پیگیری‌های زیادی برای جذب اعتبارات بیشتر انجام شد که به نتیجه‌ای نرسید.

وی ادامه داد: در زمانی که دکتر حیدرپور نماینده مردم شهرستان در مجلس بودند، نامه‌نگاری‌های زیادی با دکتر لاریجانی – رییس مجلس شورای اسلامی انجام شد؛ در روز عاشورای امسال سرکار خانم محمودی – نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی از این محل بازدید کردند و قول پیگیری برای تعیین تکلیف و مرمت آن دادند.

محمدحسن شبانی – رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا نیز در گفت و گویی اظهار کرد: چند سال قبل مبلغی بیش از ۷۰ میلیون تومان برای تعمیرات بخشی از بنای تاریخ شهید مدرس شامل سقف و کف اختصاص داده شد و از از آن پس دیگری اعتباری در این خصوص تخصیص داده نشده است.

وی تصریح کرد: تملک این بنای تاریخی در اختیار مجلس شورای اسلامی است، اما از طرف مجلس هم هنوز اعتباری برای بازسازی این بنا اختصاص پیدا نکرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا گفت: در دوره نماینده قبل شهرستان چند بار پیگیری هایی انجام شد تا شاید اعتباری برای بازسازی این بنا اختصاص داده شود که متأسفانه به نتیجه نرسید.
شبانی اظهار کرد: در حال حاضر با خانم محمودی – نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رایزنی هایی انجام شده تا اعتباری برای بازسازی این بنا جذب شود.

سمیه محمودی – سخنگوی کمیسیون ویژه میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: متأسفانه بنای تاریخی خانه شهید مدرس در حال تخریب است که باید برای جلوگیری از این وضعیت اقدامات جدی انجام شود، بنابر اظهار اهالی محل تملک این خانه در اختیار مجلس شورای اسلامی است، به همین دلیل باید اداره میرث فرهنگی شهرستان سند تملیکی این بنا را در اختیار بنده قرار دهد تا بر اساس آن اقدامات بعدی انجام شود.

وی عنوان کرد: باید بنای تاریخ شهید مدرس بازسازی و بخش خصوصی واگذار شود تا زمینه رونق صنعت گردشگری در این منطقه بیشتر فراهم شود.

خانه تاریخی شهید مدرس این روزها وضعیت خوبی ندارد و عنقریب است که صولت ایستای آن به سجودی غم انگیز تبدیل شود. سقف برخی از اتاقها و ایوانها فروریخته و در حیات آن علفهای هرز ریشه دوانده است. اثری از باغ مقابل بنا دیده نمی‌شود اما بخش زیادی از دیوار آن تخریب شده است.

کد خبر 329909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.