دولت پاکستان ارتش را برای مقابله با اسلام‌گرایان فراخواند

در پی به خشونت کشیده شدن تظاهرات اسلام‌گرایان در اسلام آباد، دولت پاکستان از ارتش خواسته است که برای برقراری مجدد نظم عمومی در این بخش از پایتخت وارد عمل شود.

به گزارش ایمنا به نقل از بی بی سی. معترضان که در پایتخت پاکستان دست به تحصن زده اند، «زاهد حمید»، وزیر دادگستری، را به توهین به مقدسات متهم کرده‌اند و خواهان برکناری او هستند. معترضان، وزیر دادگستری را به خاطر حذف شدن لقب پیامبر اسلام (عبارت «خاتم الانبیا») در متن قسم نمایندگان جدید مجلس مورد انتقاد قرار داده و به توهین به مقدسات متهم کرده اند. این اعتراضات به دعوت تشکلی تندرو به نام حرکت «لبیک یا رسول الله» انجام شده است و دامنه اش به شهرهای دیگر از جمله لاهور و کراچی نیز رسیده است.

بنا بر گزارش‌ها، در عملیات پلیس برای متفرق کردن مردم متحصن در بزرگراه، حداقل ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. برخی گزارش‎ها حکایت از آن دارد که چند نفر نیز کشته شده اند؛ تعداد تلفات جانی احتمالی هنوز رسما اعلام نشده است. مقامات روز شنبه برای ممانعت از پخش زنده صحنه درگیری، فعالیت چند شبکه تلویزیونی خصوصی را مدتی متوقف کردند.

وزارت کشور پاکستان اعلام کرده که در پی عملیات ناموفق پلیس، مقامات پایتخت خواهان اعزام نیروهای ارتش به محل شدند. ارتش پاکستان - که پیشتر خواهان حل مسالمت آمیز ماجرا شده بود - فعلا به طور رسمی به درخواست مداخله پاسخ نداده است. پیشتر، حدود ۸۵۰۰ نیروی ویژه پلیس و شبه نظامی تلاش کردند تا بزرگراه فیض آباد که معترضان در آن دست به تحصن زده اند را باز کنند؛ اما در پی ورود موج جدیدی از معترضان به صحنه، ناچار به عقب نشینی شدند.

پلیس و نیروهای امنیتی سعی کردند که با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی تظاهرات کنندگان را پراکنده کنند که معترضان با پرتاب سنگ به آنها حمله کردند. معترضان حدود دو هفته است که این بزرگراه را مسدود کرده اند و خواهان برکناری وزیر دادگستری پاکستان هستند.

زاهد حمید با عذرخواهی از بابت حذف این قسمت، آن را ناشی از یک خطای سهوی دانسته ولی عذرخواهی وی تاثیری در آرام شدن اوضاع نداشته است. به گزارش رسانه های پاکستان، معترضان به منزل زاهد حمید در ایالت پنجاب هم حمله کرده اند؛ اما او و خانواده اش در منزل حضور نداشتند.

کد خبر 329516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.