باید ورودی‌های سختگیرانه‌تری برای پذیرش دوره تربیت معلم اعمال کنیم

معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: برنامه‌های تربیت معلم در دنیا این است که ورودی‌های سختگیرانه‌تری برای پذیرش افراد اعمال می‌کنند و رویکردهای مختلفی در خصوص ارزشیابی درسی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا کیانی صبح امروز در نخستین سمپوزیوم دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در سال‌های گذشته تحقیقات نشان داده است که کیفیت آموزش یک نکته اصلی است و معلمان در تقریباً ۳۰ درصد یادگیری دانش آموز مؤثر بودند و امروزه معلمان در سطوح بالای آموزش هستند.

وی با بیان این که برنامه‌های آموزشی ما دچار تحول و نوآوری شده‌اند، بیان کرد: باید شرایط آموزش و تربیت معلم را بهبود ببخشیم و در ایران در کنار تربیت دبیر "شهید رجایی" باید به دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه مأموریتی تأمین معلم کشور توجه شود.

معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که انتقادهایی بر تربیت معلم ایران وارد و آن کیفیت پایین آن است، عنوان کرد: از طریق کنکور و مصاحبه‌های عقیدتی دانشجو معلمان را وارد چرخه کرده‌ایم و این یکی از انتقادهای وارده است.

وی با بیان این که دولت ایران تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، دغدغه ارتقای کیفیت تربیت معلم را داشته مطرح کرد: از طریق استخدام مربی معلمانی که با سوادتر هستند سعی در بهبود و ارتقای کیفیت تربیت معلم داشته‌ایم، دانشگاه فرهنگیان برنامه تربیت معلمی را تصویب کرد که بر اساس اصول عملی بوده است و این شایستگی‌ها بر اساس دانش و اطلاعات عمومی بوده است.

کیانی با بیان این که باید یک دغدغه ملی برای تربیت معلمان اثربخش به وجود آید، خاطرنشان کرد: برنامه‌های تربیت معلم در دنیا این است که ورودی‌های سختگیرانه‌تری برای پذیرش افراد اعمال می‌کنند و رویکردهای مختلفی در خصوص ارزشیابی درسی وجود دارد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که مهم است که پذیرش، مسیر طی شده و خروجی تربیت معلم به چه نحو انجام شود، تأکید کرد: متقاضیان باید بتوانند گواهی عدم سوسابقه و عدم اعتیاد ارائه دهند و از پس مصاحبه برآیند و پذیرفته شدگان باید به طور تمام وقت در اختیار دانشگاه فرهنگیان باشند و پروژه‌های مربوطه را انجام دهند.

وی با بیان این که در دوره کارورزی دانشجو معلمان در ایران شامل بازدید از کلاس، حضور در مدرسه، تدریس در کلاس واقعی و تدریس برای همکلاسیان دانشگاه است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که تربیت معلم و کارورزی یک دوره آسان بوده است و این یعنی ناظران نتوانسته‌اند نقش نظارتی خود را به درستی اعمال کنند.

کیانی افزود: سیستم مدرسه و دانشگاه باید تعامل خوبی با هم انجام دهند در حالی که در حال حاضر چنین نیست و امروز یک سری نوآوری‌هایی در این خصوص در حال انجام است.

وی با بیان این که در آمریکا دانشجو معلمان به دو نحو دوره کارورزی دارند، افزود: یکی حضور در مدرسه و کلاس است و دیگری تدریس در کلاس درس واقعی است در حالی که در آلمان طولانی‌ترین دوره تربیت معلم وجود دارد و راهبردهای بسیار سختی در زمینه پذیرش و تربیت معلم دارد و تأکید زیادی در دوره کارورزی دارد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان این که پس از اتمام فاز یک تربیت دانشجو معلمان باید دو روز در هفته را در مدرسه حضور داشته باشند و در هفته ۸ ساعت در کلاس تدریس کند و در تمام این مدت مسؤولان نظارتی بر حسن انجام تدریس آن‌ها نظارت می‌کنند.

وی در پایان گفت: در همه کشورها نمره قبولی و داشتن کارورزی شرط فارغ التحصیلی است و در ایران نیز باید نشان دهند که شایستگی و لیاقت حضور در کلاس‌های درس را دارند و در ایران یک معیار خروجی داریم که امتحان کتبی، امتحان عملی، تدریس شبیه‌سازی شده و معدل ۴ عنصر برای ملاک فارغ التحصیلی دانشجو معلمان است.

کد خبر 329515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.