مراقب مخدرهای شنیداری باشید

مدیر مرکز آسیب شناسی فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان با بیان اینکه حدود یک دهه است که بحث مخدرهای شنیداری و دیجیتال در کشور مطرح است، گفت: اعتیادی که از طریق گوش ایجاد شده و "دیجیتال دراگ" نامیده می شود، می تواند سبب بروز عوارضی چون مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در فرد شود.

 به گزارش خبرگزاری ایمنا، تکنولوژی و گسترش فضای مجازی این سال ها زندگی روزمره مردم از طبقات مختلف اجتماع را دستخوش تغییر و تحول کرده است. تکنولوژی و موارد استفاده از آن حکایت شمشیر دو لبه است. نه می توان با توجه به سرعت تغییرات و وابستگی زندگی روزمره از مزایای آن چشم پوشی کرد و نه می توان نسبت به تهدیدات و خطرات آن بی تفاوت بود. موضوعی که چندی است به عنوان یکی از چالش های فضای مجازی مطرح است و می طلبد تا همه نسبت به خطرات و تهدیدات آن هوشیار باشیم؛ پدیده ای تحت عنوان اعتیاد شنیداری است. پدیده ای که به گفته صاحب نظران باید آن را در ردیف اعتیاد به انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی قرار داد. اعتیادی که به سرنگ مشترک و استنشاق نیازی ندارد و با گذاشتن یک هدفن روی گوش آغاز می شود و وابستگی به وجود می آورد که به مراتب مخرب تر از تریاک، هرویین، کراک و شیشه این بار با مخدرهای دیجیتالی.

مدیر مرکز آسیب شناسی فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان درباره پدیده مخدر های دیجیتالی در گفت و گو با ایمنا گفت: وابستگی های دیجیتالی اعتیاد عصر جدید است.

رامین سنمار استفاده نامناسب و حساب نشده از فضای مجازی را عامل بروز اختلالات شدید روانی می داند و می گوید: حدود یک دهه است که بحث مخدرهای شنیداری و دیجیتال در کشور مطرح است. اعتیادی که از طریق گوش ایجاد شده و "دیجیتال دراگ" نامیده می شود.

سنمار در توضیح این نوع از اعتیاد می گوید: در اعتیاد دیجیتال یا دیجیتال دراگ فرکانس های شنیده شده ترشح و افزایش هورمون هایی نظیر دوپامین را به همراه دارد که در طولانی مدت سبب اعتیاد می شود.

مدیر مرکز آسیب شناسی فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان ادامه داد: این فرنکاس ها در واقع فرکانس های توهم زایی است که در فضای مجازی توسط کاربران قابل دریافت است. فرد با شنیدن این فرکانس ها دچار سرخوشی و توهم می شود. شنیدن این فرکانس های خاص در طولانی مدت سبب می شود تا علایم اعتیاد در فرد مشاهده شود.  

سمنار با بیان اینکه دسترسی به این فرکانس های صورتی از طریق اینترنت به راحتی امکان پذیر است، تصریح کرد: فرد تنها با پرداخت ۳۰تا ۳۵ دلار می تواند فرکانس را خریداری کند نکته مهم اینکه در هنگام خرید به فرد هشدار داده می شود که این فرکانس ها اثراتی شبیه هروئین، کوکائین و دیگر مواد مخدر را برای شما خواهد داشت.

مدیر مرکز آسیب شناسی و تبادل فضای مجازی با اشاره به جذابیت این فضا برای نوجوانان و جوانان افزود: حس کنجکاوی علت اصلی حضور افراد در این فضا است. به این گروه از افراد اگر مواد مخدر سنتی یا صنعتی داده شود، شاید تمایل و رغبتی به مصرف نداشته باشند اما حس ماجراجویی و هیجان جوانی سبب می شود تا تمایل بیشتری برای تجربه این فضای آسیب زا داشته باشند.

سنمار با تاکید بر عدم آگاهی و دانش افراد نسبت به مضرات این گونه فضاها می گوید: بعضا این گفته بین جوانان و نوجوانان شایع است که با گوش دادن این فرکانس ها تمرکز فرد افزایش پیدا می کند. به همین دلیل معمولا کنکور ها و دانشجویان بیشترین طیف مراجعه کننده به این فضاها هستند. هرچند ممکن است در مقطع زمانی کوتاه این فرکانس ها سبب افزایش تمرکز افراد شود، اما گوش دادن طولانی مدت سبب اعتیاد در افراد شده و در مواردی سبب مرگ می شود.

مدیر مرکز آسیب شناسی فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان با بیان اینکه زنان بیش از مردان در معرض آسیب از طریق مخدرهای دیجیتالی هستند، خاطرنشان کرد: مخدر های صوتی در واقع امواج آلفا ۱۲۰ هرتز هستند که فرد برای گوش دادن به آن علاوه بر استفاده ازچشم بند باید از هدفن ضدنویز نیز استفاده کند. این فرکانس با تشدید فعالیت ۱۵۵ حس در مغز سبب اختلال در فعالیت مغز می شود.  

کد خبر 329487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.