توسعه هر کشور از معلمان شروع می شود

 سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: مهم ترین نیاز بشر امروزی آموزش صحیح است و این درحالی است که توسعه هر کشوری از معلمان آن کشور شروع می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود مهر محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تربیت معلم در یک شرایط مظلومیت و محجوریت واقع شده است گفت: این موضوع هم در بعد علمی و هم در بعد اجتماعی مطرح است.
وی افزود: این مظلومیت باید از بین برود زیرا موضوع تربیت معلم موضوعی محوری است. ما بنا داریم با جلب متخصصان، این نقیصه را جبران کنیم. این درحالی است تربیت معلم در ایران به عنوان یک کار علمی شناخته نمی شود.
 سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برگزاری این سمپوزیم بیان کرد: در چنین نشست هایی هم سخنرانان خارجی و هم ایرانی حضور دارند و این منجر می شود تا مشارکت های داخلی و خارجی برای هدفی واحد جلب شود.
مهر محمدی تصریح کرد: ما به این نیازمندیم تا تربیت معلم در کشور ما حداقل به اعتبار تاسیس دانشگاه فرهنگیان از ورطه عملی به حوزه عملی_نظری ارتقا یابد که پشتوانه علمی و نظری داشته باشد. در این صورت شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه خواهیم بود.
وی با اشاره به مظلومیت اجتماعی تربیت معلم افزود: این مظلومیت باید با همکاری رسانه ها رفع شود تا در عصر رسانه ها بتوان این حرکت ملی و هدف توسعه ای را در جامعه محقق کنیم.
فرصت های تمرین خلاقیت باید برای دانش آموزان فراهم شود
مهر محمدی در ادامه صحبت های خود با اشاره به خلاقیت در آموزش بیان کرد: جامعه بدون خلاقیت جامعه مرده است و این مهم در تمامی ابعاد و اجزا باید جاری باشد.
وی ادامه داد: فرصت های تمرین خلاقیت باید برای دانش آموزان فراهم شود و معلمان و مدیران هم باید این فرصت را در اختیار داشته باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در امر بهسازی مدیران مدارس نقش قابل توجهی ندارد از این رو آموزش و پرورش نقش مهم تری می تواند داشته باشد.
مهرمحمدی با اشاره به اینکه مدیران باید خود را رهبر آموزشی بدانند تصریح کرد: اگر این نگاه نهادینه شود شاهد این همه مشکل در اجرای ایده های خلاق در مدارس نخواهیم بود.
وی اضافه کرد: اگر مدیران مدارس را بتوانیم با خودمان هم افق کنیم بسیاری از ایده ها بروز و ظهور می یابد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه وظیفه دانشگاه فرهنگیان تامین معلمان آموزش و پرورش است گفت: البته این مهم نیازمند به یکسری هماهنگی هاست.
حمایت از ایده های پژوهشی
مهرمحمدی با اشاره به حمایت از ایده های این سمپوزیوم گفت: این ایده ها ابتدا باید کارشناسی شود و بعد به مرحله اجرا در آید.
وی بیان کرد: به عنوان مثال خود ما از رساله های دکتری حمایت می کنیم و اگر طرح پژوهشی هم ارائه شود از آن حمایت می کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: ما خواهانیم تا تفکرات نوین تربیت معلم در جامعه تسری یابد و دانشگاه فرهنگیان هم باور دارد که فرآیند ها باید مدام ارزیابی شود.
مهرمحمدی با اشاره به هییت امنای دانشگاه فرهنگیان که بالاترین نهاد تصمیم گیر این دانشگاه است گفت: موضوع اختلاف نظر چه به لحاظ ساختاری ممکن وجود داشته باشد برای همین هم ما چشم به تصمیمات هییت امنا دوختیم.
انتخاب رییس دانشگاه نیازمند اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی است
وی با اشاره به موضوع انتخاب ریاست دانشگاه گفت: تصمیم گیری در این باره نیازمند به نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اینکه بنده هیچ موقع به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیدم واقعیت دارد اما در ادامه کار ما هیچ تاثیری نخواهد داشت.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: حتی اگر حکم ریاست هم به بنده ابلاغ می شد فرقی در کار ما نداشت این درحالی است که بنده در همین زمان هم با تمام توان به کار خود ادامه می دهم.
مهرمحمدی با اشاره به طرح بین المللی کردن دانشگاه گفت: در حال حاضر با دانشگاه یو ام مالزی تفاهم نامه ای انعقاد کردیم و در موضوع تبادل دانشجو اقداماتی شده است.
وی افزود: البته اقدامات دیگری هم در دست کار است. همچنین با دانشگاه تربیت معلم ژاپن هم همکاری های داشته ایم و تفاهم نامه ای هم میان ما با یکی از دانشگاه های این کشور منقعد شده است.
اجرای سمپوزیوم یک سال در میان می شود
رضا کچوییان مدیر حوزه بالندگی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست با اشاره به مباحثی که در این سمپوزیوم ارائه می شود گفت: مباحث مطرح شده متناسب با درخواست ما بوده است.
وی افزود: مباحث مطرح شده با سند راهبری دانشگاه هماهنگ می شود تا به مرحله اجرا برسد. امید است این برنامه به صورت یک سال در میان با حضور چهره های دیگری از سایر کشورها برگزار شود تا از سایر نظرات هم استفاده کنیم.
مدیر حوزه بالندگی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: همه دغدغه ما افزایش کیفیت است و یکی از راه های تحقق این مهم ارتباطات با کشورهای خارجی است. 
توسعه هر کشوری از معلمان آن آغاز می شود
محمدرضا گرامی عضو کمیته علمی اجرایی سمپوزیوم در ادامه این نشست افزود: ما با پرورش یک سری انسانهای فهیم روبرو هستیم و توسعه هر کشوری از معلمان آن کشور شروع می شود. از این رو این مهم به یکسری مطالعات تطبیقی نیازمند است.
وی افزود: کارشناسان ما در رصد کردن و سنجش هیج مطلبی را از قلم نمی اندازند و ما با توجه به جلساتی که در ادامه به صورت کارشناسی انجام می شود، دوره های بعدی را بر مبنای آن با هدفمندی برگزار می کنیم.

غلامرضا کیانی معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست بیان کرد: حوزه تربیت معلم امری ملی است و رهبر انقلاب نیز به این موضوع توجه ویژه ای دارند.
وی با اشاره به بین المللی سازی دانشگاه گفت: بر اساس آموزه هایی که بر اساس سند چشم انداز و سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان داریم تحرکاتی را در زمینه بین الملللی سازی آغاز کرده ایم و اجرای این همایش اولین حرکت در راستای مطالعات ویژه تطبیقی در حوزه نظر و حوزه عمل تربیت معلم است.
معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: بشر نیاز به کسب تجربه دیگران دارد. ما با سابقه 100 ساله هم در صحنه نظر و هم عمل در منطقه و در آینده جهان می توانیم صاحب نظر باشیم.
کیانی افزود: ما نیازمند این هستیم که از محجوریت نظری بیرون بیاییم. این مهم نیازمند همکاری مردم و مسئولان است. امیدواریم جمعی از نهادهای حقوقی رسمی کشور که در این بحث ملی نقش دارند مانند کمیسیون آموزش مجلس و وزارت علوم و آموزش پرورش و .. نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

کد خبر 329373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.