۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
جاسوس های مجازی

  طبق آخرین اخبار مرورگر کروم موجب جاسوسی صوتی و تصویری از کاربران می‌شود. این نقض در مرورگر کروم اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های مخرب صدا یا ویدئو کاربر را بدون هیچ‌گونه هشدار یا نشانه‌های بصری ضبط کنند و بدین صورت کاربر مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

مجله خبری ایمنا: چگونه می‌اندیشید اگر بدانید هم اکنون همه فعالیت‌های شما در فضای مجازی، ثبت و ضبط می‌شود! برای این کار نیازی به استفاده از واسطه‌های سخت و محلی ویندوز یا پلاگین‌های عجیب مرورگر نیست. هر دو مرورگر فایرفاکس و کروم (و مرورگر اج نیز به زودی) اجازه دسترسی به دوربین لپ‌تاپ، تبلت، گوشی یا هر وسیله دیگر را می‌دهند.

  طبق آخرین اخبار مرورگر کروم موجب جاسوسی صوتی و تصویری از کاربران می‌شود. این نقض در مرورگر کروم اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های مخرب صدا یا ویدئو کاربر را بدون هیچ‌گونه هشدار یا نشانه‌های بصری ضبط کنند و بدین صورت کاربر مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

برای این کار نیازی به استفاده از واسطه‌های سخت و محلی ویندوز یا پلاگین‌های عجیب مرورگر نیست. هر دو مرورگر فایرفاکس و کروم (و مرورگر اج نیز به زودی) اجازه دسترسی به دوربین لپ‌تاپ، تبلت، گوشی یا هر وسیله دیگر را می‌دهند. برای مقابله با این خطرات، توسعه‌دهندگان مرورگرها دو مانع را ایجاد کرده‌اند که باعث جلوگیری یا حداقل کاهش نقض حریم خصوصی شوند.

البته این آسیب‌پذیری در دهم آوریل ۲۰۱۷ توسط یک توسعه‌دهنده به گوگل گزارش شد که این غول فناوری این آسیب‌پذیری را به عنوان یک مسئله امنیتی معتبر نپذیرفت. بنابراین بر اساس اطلاعات وب‌سایت مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای)، هیچ وصله امنیتی رسمی برای این آسیب‌پذیری در کار نیست، اما گوگل اعلام کرده است که در آینده راهکاری برای بهبود این شرایط پیدا خواهد کرد.

هدف چیست؟
شاید در ابتدا این سوال مطرح شود که چه فایده ای دارد؟ به چه دردشان می خورد؟ اصلا اعلام کنند ما خودمان عکس ها و فیلم هایمان را در اختیارشان می گذاریم! شاید مهمترین و کاربردی ترین دلیل این جاسوسی شناخت تفکرات غالب بر مردم یک جامعه و نه افراد است.

به عبارت دیگر برای هر دولت یا کشور بیگانه چه اهمیتی دارد که عکس یا حرف فلان فرد در فلان نقطه از جهان چیست؟ این اطلاعات صرفا جهت سیاستگذاری بلند مدت جهت تاثیر بیشتر بر فکر و عمل جوامع صورت می پذیرد. اگر بخواهیم مصداقی و ملموس بگوییم در اکثر اظهار نظر سیاسیون و شخصیت های برجسته درباره گروهی دیگر، دقیقا برپایه همین اطلاعات اظهار نظر می شود که ماه اخیر می توان به سخنرانی ترامپ اشاره کرد؛ خلاصه آنچه که گفته شد «ترامپ حرف راننده تاکسی های ایرانی را گفت». مسلما این سخنرانی ها، مواضع سیاسی و برنامه ریزی ها برپایه این منطق است.

از اهداف حاشیه ای دیگر که از طریق این جاسوسی اهمیت دارد، اطلاعات شخصی شخصیت های مهم و تاثیر گذار هر جامعه است، بطوریکه با شناخت این افراد و یا نزدیکان به آنها در تصمیمات و فرایند های سیاسی نفوذ کرد.

راهکار چیست؟
مسلما ایجاد آگاهی و بسترسازی مناسب فرهنگی مهمترین اقدام در قبال جاسوسی به شمار می‌آید؛ بطوریکه نه مردم و نه منتخبان آنها دغدغه ای از آگاهی دشمنان نسبت به اندیشه و رفتار یک ملت نداشته باشند. طرح مسائلی از قبیل جنگ نرم، شبیخون فرهنگی، غرب زدگی و... در همین قالب بررسی می شود.

به صورت مقطعی و کوتاه مدت نیز برای افرادی که در زمینه فوق نگران افشای اطلاعات خود هستند پیشنهاد می شود که به منظور حفظ امنیت، به راحتی می‌توان پروتکل WebRTC را غیرفعال کرد که اگر به آن نیازی نباشد می‌توان به راحتی انجام داد، اما اگر به این ویژگی نیاز باشد، وب‌سایت‌های معتبر را مجاز به استفاده از پروتکل WebRTC کنید و مراقب هر پنجره دیگری که ممکن است پس از آن در بالای صفحه ظاهر شود باشید. هرچند که گذاشتن نوار بر روی وب‌کم نمی‌تواند مانع از رکورد صدای کاربر توسط هکرها و آژانس‌های جاسوسی دولت شود، اما حداقل می‌تواند مانع از گرفتن عکس یا ضبط ویدئوی شما شود.

آنچه که در انتها بدیهی است، لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری نخبگان جامعه جهت آگاهی مردم و واکنش به موقع به تلاش سایر کشورها جهت تاثیرگذاری بوده که در صورت عدم اقدام و تلاش به موقع شاهد افسارگسیختگی اجتماعی، فرهنگی و نهایتا سیاسی با غلبه سایر ملت ها خواهیم بود.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

کد خبر 329370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.