سیستم هدفمند ومدیریت یکپارچه لازمه تبدیل علم به فناوری/کشور به سمت شیپور اختراعات حرکت کند

مسئول سازمان بسیج علمی اصفهان با تاکید بر اینکه سیستم هدفمند ومدیریت یکپارچه لازمه تبدیل علم به فناوری است، گفت: کشور باید به سمت شیپور اختراعات حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش تجلیل از جهادگران علم و فناوری به مناسبت هفته بسیج و به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان با حضور سردار مجتبی فدا جانشین فرماندهی سپاه صاحب الزمان (عج) شامگاه پنجشنبه دوم آذرماه برگزار شد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان در این همایش گفت: این همایش بهانه ای است برای تجلیل از نخبگان و همچنین فرصتی است که سیاست های علم و فناوری که در حوزه نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اعتلای کشور و با توجه به سند چشم انداز و سند بالادستی نوشته شده است ارائه شود.

خالد گمار در ادامه اظهار داشت: چرخه تولید علم و فناوری که از صحبت های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) استخراج شده شامل پنج گام است، ولی متاسفانه ما اغلب از مرحله تولید علم جلوتر نرفته ایم.

وی اینکه کشور از منظر تولید علم در جایگاه شانزدهم جهان و در تبدیل علم به فناوری و استفاده از آن برای اقتصاد و معشیت مردم در جایگاه ۸۷ جهان قرار گرفته است را موضوعی جدی و قابل بحث عنوان کرد.

 مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان افزود: تولید علم یعنی اکتشاف علم، اقتصاد علم، اختراع علم و یا به هر وسیله دیگری که در دانشگاه ما بخوبی صورت می گیرد.

 در بخش تولید فناوری در ابتدای راه هستیم

وی با بیان اینکه رشد تولید علم کشور مدیون نیروی انسانی قوی است، تصریح کرد: تعداد زیاد دانشجویان، هیئت علمی های خوب، اساتید قوی، نخبگان مستعد و با توان بالا رشد علمی کشور را افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه اساتید زیادی در کشورجز یک درصد دانشمندان دنیا قرار دارند گفت: در استان اصفهان هم حداقل ده الی ۲۰ نفر از این دانشمندان حضور دارند، اما در بخش تولید فناوری که بسترش مرکز رشد است در ابتدای کار قرار داریم.

سیستم هدفمند و مدیریت یکپارچه لازمه تبدیل علم به فناوری است

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان تاکید کرد: در بحث موشک نقطه زن تا ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر و در بحث رباتیک پهپادها به توانمندیهای خوبی دست یافته ایم که سرچشمه این موفقیت ها خواستن بود و وزارت دفاع، سپاه و ارتش علم را بر اساس تعداد زیادی پروژه هایی تبدیل به علم نافع کردند.

وی وجود یک سیستم هدفمند و مدیریت یکپارچه را اساس تبدیل علم به فناوری اعلام کرد و گفت: از طریق تبدیل علم به فناوری موشک حاصل شد و این در حالی است که برای بسیاری از محصولات که تولید آنها بسیار ساده تر از موشک است همچنان از محصولات دسته سه و چهار دنیا استفاده می شود.

گمار یادآور شد: اساتید دانشگاهی بواسطه سیستم هدفمند و مدیریت یکپارچه ای که انجام گرفت توانستند خودروهای تاکتیکی نظامی و تانک بسازند و این در حالی است که از این توانمندی موجود در کشور برای ساخت خودرو استفاده چندانی  نشده است.

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان هدف بسیج علمی را شناسایی نیازهای جامعه عنوان کرد و افزود: این مهم تا حد زیادی انجام شده است، اکنون مورد دوم شناسایی توانمندیها یعنی همان نخبگان برای رفع نیازها از طریق تولیدات فناورانه است. 

با سیستم دولتی یا دانشگاهی نیازهای علمی یا فناوری قابل حل نیست

گمار با تاکید بر اینکه فعالیت مراکز رشد علمی اکتسابی است، ابراز کرد: وقتی نیاز جامعه و بازار توسط یک فرد دانشی بتواند به محصولتبدیل شود و در اختیار آنها قرار گیرد این امر قابل دسترسی است در غیر این صورت با سیستم دولتی یا دانشگاهی نیازهای علمی یا فناوری قابل حل نیست.

 مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان موضوع مهم دیگر در چرخه تبدیل علم به فناوری را تجاری سازی عنوان کرد و ادامه داد: تعدادی از شرکتهای دانش بنیان رصد نیازهای کشور بویژه نیازهای صنعتی را آغاز کرده اند، برای تجاری سازی هم مشکلاتی ناشی از عدم ارتباط صحیح بین صنعت و دانشگاه وجود دارد، که بسیج علمی در این زمینه از طریق رایزنی هایی با دانشگاه غیر از پروژهای مطالعاتی ورود کرده است.

پارک های علم و فناوری، بستر تجاری سازی علم در جامعه است

وی تاکید کرد: بستر تجاری سازی پارک های علم و فناوری است که شکل گرفته اما موفقیت مورد انتظار به دست نیامده است.

وی تصریح کرد: بحث علم و فناوری تولید ثروت است و برای تجاری سازی یک محصول باید به تولید انبوه برسد که هم بازخورد اجتماعی یعنی ارزش افزوده و اقتصادی در معیشت مردم داشته باشد و هم یک توانمندی در خودکفایی یا صادراتی برای کشور محسوب شود.

گمار با بیان اینکه گام مهم دیگر در چرخه تولید علم و فناوری بازخوردگیری از بازار است، اضافه کرد: نمونه هایی از شرکتها با سابقه بیش از ۳۰ سال داریم که به دلیل عدم در نظر گرفتن بازخورد بازار ورشکست شده اند، این بزرگترین مشکل در بخش کارخانجات است و بسیج علمی در این  بخش هم ورود کرده است.

وی افزود: یک مثال واضح خودروهای وارداتی است، که برای آنها هرساله آپشن ها، امکانات، امنیت، الکترونیک، راهبری، هدایت پذیری و غیره بهبود و اضافه می شوند، خودرویی که علم مکانیک ۵۰ سال پیش دارد با علم الکترونیک تلفقیق و به روز می شود، در حالیکه در کشور ما تغییری  از این جهت مشاهده نمی شود یا نخواستیم و یا بازخوردی از بازار نشده است.

گمار تاکید کرد: بازخورد گیری از بازار نکته خیلی ظریفی دارد وقتی بازخوردگیری خوبی از بازار وجود دارد که نخبگان هم ورود کنند آنگاه کارخانجات و  شرکت ها  ورشکست نمی شود نخبگان برای آنها رصد و مشکلات آنها را رفع می کنند.

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان اظهار کرد: ۵۰ درصد شهرکهای صنعتی که در حال فعالیت هستند کارگاههایی دارند که راکد یا نیمه فعالند بیشتر شرکتهایی که توسط بسیج مهندسین اصفهان عارضه یابی شد نشان داد که این مسئله به دلیل عدم بازخوردگیری از بازار و تولید قطعات و محصولاتی است که نیاز به روز رسانی و یا بهبود کیفیت داشتند.

بدون بازخوردگیری از بازار دستیابی به چرخه تولید علم و فناوری امکان پذیر نیست

گمار با تاکید بر اینکه بازخورد گیری از بازار دربرگیرنده چندمولفه است، خاطر نشان کرد: این بازخوردگیری دوباره منجر به تولید علم می شود و بدون بازخوردگیری از بازار دستیابی به چرخه تولید علم و فناوری امکان پذیر نیست.

وی اشاره کرد: بسیاری از محصولاتی مورد استفاده در کشور کامپیوتر، اینترنت و ماشین حساب، همین عابر بانک و غیره  تولیدی وزارت دفاع امریکا است. آنها براساس نیازها و آیندپژوهی که دارند بازخوردگیریهایی انجام داده و سعی در افزایش امنیت خود دارند و تا می توانند افراد را تحت نظر خود قرار می دهند، لذا بهترین کار را در این می بینند که انسان را وابسته به سیستمهایی کنند که این سیستمها زیر نظر خودشان باشد و بزرگترین محصولی که این اواخر ارائه کردند همین اندروید است که کل بشر را درگیر کرده اند، قبل از آن هم اینترنت بود و از طریق مایکروسافت شروع و گوگل را به آن اضافه کردند بستر اندروید را در اختیار گوگل قرار دادند و  هدف آنها این بود که زندگی ما تحت کنترل آنها باشد این یک موضوع اثبات شده است و هیچ چیز پنهانی هم  ندارند علاوه بر اینها شبکه های اجتماعی بزرگی مثل فیس بوک و توییتر را تحت کنترل خودشان راه اندازی کرده اند.

کشور باید به سمت شیپور اختراعات حرکت کند

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان یادآور شد: شرکت سامسونگ در یک شارژر سه هزار اختراع ثبت و حمایت کرده است تا به شارژر بیسیم اس سون دست پیدا کند این موضوع بسیارمهمی است و کشور ما باید به سمت شیپور اختراعات حرکت کند و حمایتها طوری باشد که  تا ۴ هزار اختراع در یک محصول  بتواند انجام شود.

گمار در ادامه با اشاره به شارژر بیسیم اس سون اظهار کرد: آنها هم باتریهای خیلی خوبی دارند و هم محصولات دیگری  دارند که تا ده سال دیگر وارد بازار و زندگی انسان را به زندگی کاملا الکترونیکی تبدیل می کنند، همین الان هم بحث پول مجازی را مطرح کرده اند و به این سمت هم می روند که کم کم دلار را از تمام معاملات دنیا حذف کنند این در حالی است که سیاست گذاری در کشور ما برای حذف دلار دنبال می شود. همچنین اختراعات آینده آنها بحث پلاس کامپیوتر و حفاظت از شهرها و سپر موشکی، و موشکهای لیزری فضایی و غیره است.

 وی خاطرنشان کرد: سازمان بسیج علمی صرفا دنبال تولید علم، مقاله و آنچه که در دانشگاه اتفاق می افتد نیست، بلکه پنج چرخه تولید علم، فناوری، تولید ثروت و تولید انبوه و در نهایت بازار پررونق با بازخوردگیری بازار را در نظر می گیرد، هر چه بازار بیشتر رصد شود علم بیشتری هم تولید می شود.

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان گفت: سیاستهای کلی علم و فناوری به فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری در کشور است، و انتظار می رود مردم نخبه ها را بشناسند نه بایست ها را، فرضا رسانه ها نباید بروند سراغ هنر و از هنرمند نظر کارشناسی ( نمونه در مورد اربعیت و عاشورا با وجود نخبگان آگاه در این زمینه) بپرسند اینها آسیب ماست.

تحول در ارتباط میان نظامهای آموزشی کشور از اسناد بالادستی مورد توجه

وی افزود: یکی دیگر از اسناد بالادستی ما ایجاد تحول در ارتباط میان نظامهای آموزشی کشور است، بحث ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی چه بین خود آنها چه بین سایر بخشها ، یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) (در دیدار با نخبگان، دانشجویان و اساتید و غیره) هم هست.

گمار گفت: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)همواره تاکید داشته اند که دانشگاههای بروند سراغ اجتماع، فرهنگ، صنعت و مسائل دیگری مثل اعتیاد، طلاق، ازدواج جوانان، جنگ اقتصادی و جنگ نرمی که امریکا راه انداخته است. لذا بسیج علمی برای ورود به این بخشها  پایگاههای علمی را هم برای بردران و هم برای خواهران در همه شهرستانها راه اندازی کرده است.

وی تاکید کرد: پایگاه های علمی با این  هدف راه اندازی شده اند که فردی که به پایگاه رجوع می کند و یا از پایگاه به دانشگاه رجوع می کند قطعا فردی است که در دانشگاه یا علم کسب کرده و یا در حال خدمت رسانی علمی است، بنابراین اولین ارتباط بین دانشگاه و پایگاه ایجاد شده است. از طریق همین پایگاه ارتباط با سایر بخشها هم انجام می شود و کم کم ارتباط صنعت و دانشگاه هم درقبل این صورت می گیرد. 

مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان تصریح کرد: وقتی یک علم و فناوری به صنعت عرضه شود دانشجو باید یک محصولی ساخته و تست شده را برای خریداری ارائه کند، از طرفی هیچ وقت دانشگاه دنبال صنعت نمی رود چون تبدیل آی اس آی نمی شود، آی اس آی یعنی علم روز دنیا که در صنعت ما که علم ۳۰ سال قبل در آن وجود دارد کاربرد ندارد.

 وی ادامه داد: امتیاز بندی اساتید یک مشکل در این زمینه بود که با درخواستها و دستور مقام معظم رهبری از شورای انقلاب فرهنگی خواسته شد که امتیاز بندی اساتید صرفا براساس مقالات آی اس آی نباشد براساس کار اجرایی هم باشد که حدود یکسال است ابلاغ شده است، در همین راستا بخشی از حمایتهای مادی این طرح ها توسط بسیج علمی تامین می شود یعنی اگر یک پژوهشگر دانشگاه یا استاد دانشگاه یک نیازی در صنعت با اعلام نیاز بصورت مکتوب از طرف آن صنعت به سازمان ارائه کرد سازمان تا سقف ۲۰ میلیون تومان بصورت بلاعوض طرح را حمایت می کند.

گمار گفت: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم شامل دو بخش نیروی انسانی یعنی نخبگان و اقتصاد دانش بنیان است که هر دو زیر مجموعه ابتدایی و پایه و اساس اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

سازمان بسیج علمی دنبال شناسایی نخبگان است

وی ادامه داد: سازمان بسیج علمی اگر بخواهد اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را داشته باشد باید نخبگان را شناسایی و بکارگیرد و اقتصاد دانش بنیان یعنی همان شرکتهای دانش بنیان راه اندازی شود.

گمار افزود: اقتصاد دانش بنیانی یعنی فعالیت اقتصادی برمبنای دانش و فن بالا که در حال انجام است اما بخش اقتصادی آن به شدت ضعیف است که سازمان در این بخش هم وارد شده است.

وی تصریح کرد: سازمان بسیج علمی دنبال همین سیاستها است و کارهای عمده ای هم انجام می شود و تنها ارگانی که بصورت بلاعوض مخترعان را تا ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و اگر اعلام نیاز شود تا ۲۰ میلیون تومان حمایت می کند. اما مالکیت طرح به خود مخترع اختصاص دارد و می تواند در جای دیگر فرضا شهرک علمی و تحقیقاتی ارائه و از مزایای آن مانند وام بهره مند شود.

 مسئول سازمان بسیج علمی استان اصفهان در پایان اظهار داشت: یک بخش دیگر در بسیج علمی خانه نخبگان است چون مسائلی داریم که روز بروز درحال تغییرند و یا ممکن است مقطعی ایجاد شوند و از آن جمله اعتیاد، طلاق، ازدواج، حجاب و عفاف، موضوعات اجتماعی و اقتصادی است و تا دستیابی به نتیجه هم پیگیری می شود.  

کد خبر 329195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.