جای فعالان زیست‌محیطی خالی است

مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین اسکان زلزله‌زدگان در کانکس‌های موقت با توجه به شروع فصل سرما و بارندگی‌ها رامهمترین اقدام بعدی درمناطق زلزله‌زده دانست و گفت:تجمع‌زباله و عدم جمع‌آوری آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و بیماری شود و مناسب است که فعالان زیست‌محیطی در مناطق زلزله‌زده حاضر شوند.

 به گزارش خبر گزاری ایمنا به نقل از اسکان نیوز، فاطمه دانشورعضو سابق شورای شهر تهران با اعلام این‌که از ساعت ۵ صبح روز جمعه از منطقه سرپل‌ذهاب به سمت ازگله و مناطق ثلاث بازدید و خدمات‌رسانی را آغاز کرده‌اند، گفت: با  اهالی اکثر روستاهای زلزله‌زده صحبت و میزان کمک‌های ارسالی بررسی شد.  آن‌چه امروز رخداد معجزه بود، سیل ماشین‌ها و کامیون‌هایی که از مناطق مختلف کشور به سمت کرمانشاه آمده بودند را مشاهده کردیم.  

دانشور ضمن بیان این‌که حضور پررنگ مردم و نهادهای مختلف مدنی و خصوصی ترافیک سنگینی را در جاده ایجاد کرده بود، اظهار کرد: خوشبختانه زلزله‌زدگان اعم از روستایی و شهری  حجم بالایی از کمک‌ها را دریافت کردند. نکته قابل تامل منش و عزت نفس اهالی روستاها بود که در این شرایط به اندازه نیازشان از کمک‌های ارسالی استفاده و  با خوش‌رویی از مردم استقبال می‌کردند. مردم کردزبان انسان‌های بسیار شریفی هستند.

به گفته این فعال اجتماعی، میزان کمک‌ها بسیار زیاد بود بطوری‌که بخشی از این کمک‌ها دورریز می‌شدند. باید حجم ارسال کمک‌ها کنترل و مدیریت شود، از ابتدای وقوع حادثه سومدیریت بحران مشهود بود. لوزام بهداشتی، مواد غذایی و... به میزان کافی در روستاهای بازدید شده، توزیع شده است. حتی زلزله زدگان نیاز دوهفته خود را هم ذخیره کرده‌اند. مردم سنگ تمام گذاشتند.  

دانشور از وضعیت آب وهوا در هفته آینده اظهار نگرانی کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی  در هفته آینده احتمال بارندگی وجود دارد. لذا با توجه به بادهای منطقه کرمانشاه و چادرهایی که مردم‌زلزله‌زده دارند، شرایط سخت می‌شود. در حال حاضر چند خانوار در یک چادر سکنی دارند که باید برای هرخانوار یک چادر در نظر گرفته شود.

مدیر عامل موسسه خیریه مهرآفرین نبود حمام و سرویس بهداشتی را از دیگر مشکلات مناطق زلزله‌زده دانست و اظهار کرد:  نصب کانکس‌هایی که مردم زلزله‌زده بتوانند برای رفع نیازهای بهداشتی و استحمام از آن‌ها استفاده کنند ضروری است. باید کانکس‌هایی با کاربری‌های متفاوت و با اولویت حمام، سرویس بهداشتی و اتاق تهیه شود.

دانشور با اعتقاد به این‌که مبالغ نقدی جمع‌آوری شده توسط چهره‌ها بهتر است صرف تهیه کانکس  شود، گفت: با توجه به شروع فصل سرما و آغاز بارندگی‌ لازم است که سرپناه مناسب‌تری در کوتاهترین زمان ممکن برای مردم زلزله‌زده در نظر گرفته شود که نصب کانکس سریع‌ترین راه ممکن است. در میان مدت باید راه‌حل دیگری نظیر ساخت مسکن و سوله و مدرسه و بیمارستان پیش گرفت.  

مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین همچنین یادآورشد: وضعیت سرپل‌ذهاب به مراتب نگران‌کننده‌تر از دیگر مناطق روستایی بود. علاوه بر آن حجم بالای زباله‌ها در منطقه نگران‌کننده است  که باید انجمن‌های محیط‌زیست در منطقه حضور داشته باشند و برای ساماندهی حجم بالای زباله فعال شود. همچنین سازمان محیط زیست نیز نقش پررنگ تری به عهده گیرد. تجمع زباله‌ها می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست و ایجاد و شیوع بیماری شود. در حال حاضر جای فعالان زیست‌محیطی در مناطق زلزله‌زده خالی است.  

گفتنی است که مازاد اقلام ارسالی موسسه مهرآفرین  برای روزهای آتی دپو می‌شود تا توزیع کاملا عادلانه و بدون دورریز داشته باشیم.

کد خبر 328408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.