تخریب میراث فرهنگی عراق در اثر زلزلۀ اخیر

زمین لرزۀ اخیر در عراق سبب آسیب دیدن برخی از بناهای تاریخی این کشور شد.

به گزارش ایمنا، شامگاه یکشنبه زمین لرزه ای در مرز ایران و عراق و با مرکزیت سلیمانیۀ عراق حادث شد که در برخی از استان های ایران از جمله خراسان رضوی، تهران، فارس، لرستان، همدان، ایلام، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، قزوین، خوزستان و اصفهان و به ویژه استان کرمانشاه احساس شد.

دراین میان علاوه بر خسارت جانی و تخریب ها در عراق، برخی آثار تاریخی این کشور به شدت تخریب شدند. در این گزارش به معرفی دو بنای تاریخی آسیب‌دیده پرداخته می شود.

مناره مسجد ابوحفصه، شهر خانقین

مسجد ابوحفصه در شمال شرقی استان دیاله قرار دارد که به عنوان بزرگترین مسجد تاریخی شهر خانقین شناخته می شود که مناره های این مسجد تاریخی در اثر زمین لرزۀ اخیر فرو ریخت. خانقین از شهرهای پرجمعیت استان دیاله در شرق عراق و نزدیکی مرز ایران است، و در گذشته به «راه خراسان» معروف بود. اکثریت مردم خانقین به گویش‌های لری یا به عبارت امروزی «کردی فیلی(فئلی، پهله‌ای)» تکلم می‌کنند. این شهر پیوندهای عمیقی از نظر فرهنگی و گویش، با شهرهای مرزی استان کرمانشاه همچون قصرشیرین و خسروی و سرپل ذهاب و شهرستان گیلان‌غرب و شهرستان ایوان‌غرب در استان ایلام دارد. بسیاری از مردم این شهرها دارای نسبت خویشاوندی با یکدیگر هستند. اطلاق نام لُر بر این شهر که زمانی زیر نظر والیان فیلی لرستان اداره می‌شد، نشان از پیوند ناگسستنی مردم این شهرها با مردمان غرب ایران، خصوصاً قوم لر دارد.

قلعه شیروانه، کردستان عراق

قلعه شیروانه یکی از بناهای تاریخی کردستان عراق که در اثر زمین لرزۀ اخیر به شدت آسیب دید. قلعه شیروانه در جنوب شهر کلار که مرکز اداری منطقه گرمیان است و ۱۲۶ کیلومتری شهر سلیمانیه واقع شده است، به گفته محققین باستان شناسی و مصدرهای باستانی این قلعه در زمان «پادشاه محمد کیخسرو بگ جاف» در سالهای ۱۸۶۸تا ۱۸۷۴ ساخته شد، برخی بنای اولیه این دژ را از زمان انوشیروان ساسانی می‌دانند. ساختمان این قلعه شامل دوطبقه ساختمان و یک زیر زمین و یک اتاق هشت ضلعی است. پادشاه قسمتی از قلعه را به خود اختصاص داده بود و قسمتی را نیز به عنوان مرکز اداری فرمانروایی بکار می برد.

قلعه شیروانه روی دو تپه ساخته شده است، تمدن تپه اول به زمان خلفایان اسلامی عباسی و اموی بازمی گردد، همچنین آثار دوران ساسانی مانند کاشی و سرامیک و سنگهای آتشفشانی نیز بر روی این تپه وجود دارد که تمدن آن به دوران سنگی تعلق دارد. تپه دوم که ساختمان قلعه روی آن بنا شده است از چهار طرف با ۴ مناره هفت ضلعی احاطه شده و داخل قلعه نیز مجموعه ای از اتاق ها، راهرو دیده می شود؛  همچنین بر روی دیوارهایش با گچ بری نقش و نگارهای زیبایی ترسیم شده اند و زخرفه هایش نیز به شکل حیوانات و گوناگون ایجاد شده؛ ضمن اینکه در یکی از این اتاق ها طاقدیس دیده می شود. قلعه شیروانه به دلیل زلزلۀ اخیر عراق به شدت تخریب شد.

کد خبر 327613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.