آتش نشانی اصفهان؛ حرکت به سمت مدیریت نرم افزاری

سازمان آتش نشانی اصفهان در چند سال اخیر با رویکردی علمی به سمت استقرار سیستم های نرم افزاری حرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری، ایجاد شهر امن است که شامل تمهیدات و اقداماتی است که در قالب برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت اجرا می شود.

ایمنی وضعیتی است که در آن خطرات و سایر عوامل ایجاد کننده آسیب های فیزیکی یا جسمانی به کنترل درآمده و موجب حفظ سلامت و رفاه افراد جامعه می شود. نگاهی به وظایف شهرداری مندرج در ماده ۵۵ قانون شهرداری، حکایت از مسئولیت‌های گوناگونی دارد که این سازمان محلی غیر دولتی بر عهده دارد. به موجب بند ۱۴ ماده ۵۵ الحاقی قانون، وظیفه تامین ایمنی شهر و شهروندان در برابر سیل و حریق از وظایف این نهاد تلقی می‌شود.

به همین منظور شهرداری‌ها جهت پاسخگویی به این نیاز عمده، حساس و ضروی، سازمان های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را ایجاد کرده‌اند و با ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تجهیز آنها و گماردن گروهی به عنوان آتش‌نشان، سعی در تحقق این وظیفه خطیر دارند.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز همواره با انجام اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری بسیار ارزشمند خود توانسته ضمن جلب رضایت شهروندان اصفهان، جایگاه بالایی نیز در سطح کشور داشته باشد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن تاکید بر اینکه این سازمان در چند سال اخیر با رویکردی علمی به سمت استقرار سیستم های نرم افزاری حرکت کرده است، می گوید: از جمله موارد انجام شده می توان به خرید و مدرن سازی تجهیزات آتش نشانی توسط کمیته فنی سازمان، برنامه ریزی تخصصی برای تکریم ارباب رجوع و آتش نشانان، دریافت گواهینامه های ایزو و استاندارد سازی، برنامه نویسی و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی در زمینه مدیریت تجهیزات عملیات و مدیریت منابع انسانی، حذف کاغذ و الکترونیکی شدن روند فعالیت ها و غیره اشاره کرد.

خرید و مدرن سازی تجهیزات آتش نشانی

آتشپاد بهزاد بزرگزاد تاکید می کند: کمیته فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان که در چند سال اخیر به صورت تخصصی روند خرید کلیه تجهیزات سازمان را مورد توجه قرار می دهد، سال جاری را سالی برای مدرن سازی و افزایش تجهیزات امداد و نجات بالاخص در حوزه های امداد و نجات کوهستان و ارتفاعات، چاه و جاده ای قرار داده است.

وی ادامه می دهد: در طول یکسال گذشته، اعضای کمیته فنی پس از بررسی نیازهای سازمانی در بخش های عملیاتی، نرم افزاری و سخت افزاری از طریق مناقصه و دعوت از شرکت های معتبر، جلسات متعدد توجیهی و پرزنت محصولات را برگزار و در نهایت اقدام به خرید کرده اند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از جمله محصولات خریداری شده را یک دستگاه نردبان ۵۶ متری، ۳ دستگاه خودروی دو منظوره، ۲ خودروی تخصصی حمل دستگاه های تنفسی (برای اولین بار در کشور)، ۳ دستگاه خودروی آبرسان، ۱ دستگاه جرثقیل پنج تن بر روی شاسی ایسوزو، یک دستگاه جرثقیل یک تنی، یک دستگاه خودروی نوررسان، ۲ دستگاه موتورسیکلت برقی و ۴ دستگاه موتورسیکلت انژکتوری، یک دستگاه کمپرسور شارژ دستگاه تنفسی (با قابلیت شارژ ۴ دستگاه در ۶ دقیقه) و یک دستگاه شارژ خاموش کننده های پودر و گاز (با قابلیت شارژ تا سیلندرهای ۵۰ کیلویی) برشمرد.

وی اظهار می کند: از دیگر خریدهای انجام گرفته توسط کمیته فنی را می توان به سه پایه پیشرفته چاه، وینچ خودکشش (جهت استفاده در امداد و نجات تله سیژ و تله کابین)، پمپ های پرتابل، دستگاه های خاموش کننده کوله ای، دستگاه های برش کوله ای (برای استفاده در عملیاتی های کار در ارتفاع)، پمپ های کف کش تا عمق ۸ میلیمتر، دستگاه های هیدرولیک شارژی، بیش از ۲۰۰ دستگاه سیلندر تنفسی، دستگاه فلزیاب، خریداری و جاسازی ست های هیدرولیک برای کلیه خودروهای سازمان، سیستم های پنوماتیک، اره موتوری و بتن بر پیشرفته، دستگاه های گازسنج پیشرفته، دستگاه های حرارت سنج پیشرفته، تشک نجات پرتابل، کلاه ضدانفجار فوق پیشرفته و غیره را نام برد.

بزرگزاد با اشاره به برخی مناقصه های بزرگ در سازمان آتش نشانی اصفهان، خاطرنشان می کند: برگزاری مناقصه در زمینه خرید یک دستگاه خودروی نجات، یک دستگاه نردبان ۴۰ متری، افزایش قابل توجه دستگاه های تنفسی به همراه سیلندر، وینچ های خودکشش، دستگاه های هیدرولیک و غیره برگزار و خرید آنها در دست اقدام قرار گرفته است.

برنامه ریزی تخصصی برای تکریم ارباب رجوع و آتش نشانان در کمیته تکریم

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ادامه طراحی و اجرای کمیته تکریم را از دیگر مواردی می داند که عملکرد مثبت آن موجب افزایش فعالیت و بهبود کارایی در میان کارمندان از یک سو و ایجاد امید و انگیزه بیشتر برای ارباب رجوعان در دریافت خدمت شده است.

وی از جمله اقدامات انجام شده در این راستا را نصب تابلوهای ویژه تکریم ارباب رجوع در کلیه طبقات ساختمان اداری، انجام نظرسنجی های تخصصی به صورت دستی و الکترونیک و استخراج نتایج توسط کارشناس ارشد آمار، اخذ ۳ گواهینامه بین المللی کیفیت از شرکت معتبر استرالیایی ISO ۹۰۰۱ – OHSAS ۱۸۰۰۱ – ISO ۱۰۰۰۲  ، کسب استاندارد تخصصی بازرسی ISO/IEC ۱۷۰۲۰  ، انتشار پیام های فرهنگی و آموزشی در سطح کلیه شیفت ایستگاه ها و ارائه تحلیل از سوی نیروهای عملیاتی اعلام می کند.

بزرگزاد یادآور می شود: از مجموعه اقدامات رفاهی برای پرسنل و خانواده آنها نیز می توان خریداری یک باب آپارتمان در مشهد مقدس، دو باب ویلا در شمال و همچنین سفرهای یک روزه به چادگان و سفرهای تفریحی ورزشی همچون رفتینگ و غواصی در سد زاینده رود را نام برد.

حذف کاغذ و الکترونیکی شدن روند فعالیت ها

سرمایه گذاری در حوزه نرم افزاری سازمان با بکارگیری نیروهای جوان، زبده و متخصص در برنامه نویسی و طراحی نرم افزار، مخابرات، کامپیوتر و بطور کلی انفورماتیک، برآوردهای خوبی را برای آتش نشانی اصفهان در سطح عمومی و معاونت های سه گانه به همراه داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار ایمنا از جمله اقدامات نرم افزاری انجام شده در این سازمان را صورتجلسات ۷ برگه ای الکترونیکی خوانده و تصریح می کند: صورتجلسات ۷ برگه ای الکترونیکی از یک سو به کارشناسان اجازه می دهد با بررسی و تحلیل آمارها به صورت الکترونیک، افزایش یا کاهش انواع رخدادها و علل آن را بررسی کرده و همچنین نقاط خطرخیز شهری که بیشترین میزان حوادث در آنها رخ می دهد را شناسایی و با ایجاد یک ارتباط دقیق و تخصصی با حوزه آموزش و پیشگیری نسبت به برطرف کردن نقاط ضعف اقدام کنند، از سوی دیگر ثبت کلیه مشخصات، مکالمات، روند عملیات، مستند سازی عکس ها و فیلم ها و غیره نیز در این نرم افزار انجام می شود.

وی همچنین پیاده سازی نرم افزار ICS جهت ویدئو کنفرانس با کلیه ایستگاهها از ستاد مرکزی و ضبط مکالمات بی سیم، راه اندازی سیستم هایVOIP ، پیاده سازی نرم افزار صدور طرحهای ساختمانی به صورت پایلوت، الکترونیکی کردن صورتجلسات حریق و حادثه، نرم افزار صدور طرح های ساختمانی و ایمن سازی صنوف و اتصال تمامی ایستگاه های سازمان به شبکه شهرداری را از دیگر موارد قابل اشاره می داند.

حرکت حوزه عملیات، ده گام جلوتر از حوادث

به گفته بزرگزاد، بدون شک سیستم های عملیاتی سازمان های آتش نشانی در کنار کلیه فعالیت هایی که به عنوان آموزش، فرهنگ سازی و پیشگیری انجام می دهد، در خط مقدم قرار دارد و این حوزه نیازمند درک صحیحی از سوی مدیران ارشد است تا همپایِ پارامترهای زیادی نظیر رشد گستره شهری و جمعیت، پیشرفت تکنولوژی و تغییر نوع حوادث و غیره بتوان سطح ارائه خدمات را افزایش داد و سطح مطلوبی از ایمنی را تامین کرد.

وی اضافه می کند: به همین علت، جلسات متعدد کارشناسی در زمینه اخذ تصمیمات، روندها و سیاست گذاری های نوین در حوزه عملیات برگزار و چشم اندازی بلندمدت ترسیم شده است که در میان آنها آمادگی جسمانی، روحی، علمی و مهارتی آتش نشانان در تخصص های مختلف در اولویت قرار داده شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه می دهد: در همین راستا تست های ورزشی به صورت دوره ای و فصلی برای کلیه نیروهای عملیاتی و ستادی، برگزاری مسابقات ورزشی در بین عموم مردم جهت آشنایی شهروندان با آمادگی جسمانی و سرعت عمل آتش نشانان و ایجاد شور و هیجان و رقابت های سالم در بین نیروهای عملیاتی، چکاپ پزشکی پرسنل به صورت کامل و سالیانه به مرحله اجرا درآمده است.

وی، هم اندیشی، طراحی و اجرای مانورهای ترکیبی تخصصی، اجرای مانورهای صد در صد شبیه سازی شده با شرایط واقعی در محیط، برگزاری مانورهای دورمیزی و هم اندیشی با حضور فرماندهان ارشد شیفت ها، تمرکز بر آمادگی جسمانی با تاکید بر حوادث در ساختمان های بلند، کوهستان، جاده، چاه، مواد شیمیایی، برگزاری دوره های ورزشی عملیاتی با هدف سنجش توانمندی ها از یک سو و ایجاد آمادگی و نشاط به صورت همزمان از سوی دیگر، برگزاری دوره های آموزشی لازم برای مدیریت اجتماعیِ بحران در حوادث و شاخص گذاری در انتصاب رؤسای ایستگاه ها از جمله تصمیم گیری های تاثیر گذار در این حوزه می داند.

بزرگزاد خاطرنشان می کند: همچنین با برگزاری دوره های آموزشی و بازآموزی درون سازمانی برای تقویت علمی – فنی نیروهای عملیاتی و همچنین آموزش در سطح شهر در محلات، مساجد، رو در رو و حتی در محل های حوادث به افزایش آگاهی شهروندان در خصوص حوادث غالب مرتبط با فصول همچون گازگرفتگی در زمستان، ایمنی مساجد و تکایا در ماه های محرم و صفر و تامین ایمنی مسافران نوروزی اقدام می شود.

نظم دهی به فعالیت ها با ورود به دنیای نرم افزارها

واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از جمله مجموعه های پرتوان با بهره گیری از کارشناسان خبره و جوانی است که توانسته اند سیستم نرم افزاری سازمان را ارتقا بخشیده و با طراحی و اجرای برنامه های جامع، حرکت سازمان جهت دستیابی به دستاوردهای در نظر گرفته شده را شتاب بخشد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از جمله فعالیت های این مجموعه را طراحی و پیاده سازی سامانه هوشمند اعلام حریق ساختمان با قابلیت مشاهده بر روی سامانه نقشه، ارتقا نرم افزار ارائه طرح های پیشگیری، پیاده سازی نقاط هیدرانت و نقاط حریق و حوادث بر روی نقشه، پیاده سازی نسخه اول نقشه جامع بر روی وب، راه اندازی Web GIS و Geo Databaseو نرم افزار مکانمند ممیزی، نصب راه اندازی سرورهای خریداری شده و راه اندازی سرور مجازی، راه اندازی SanStorage، راه اندازی سوئیچ های ایستگاهها، تفکیک و ساماندهی شماره های  IP، راه اندازی Clustering  روی سرور های مجازی و راه اندازی File Server اعلام می کند.

بزرگزاد از دیگر اقدامات ارزشمند واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان را راه اندازی شبکه ارتباطی خودرو بحران و ستاد فرماندهی، راه اندازی فایر آلارم جهت ستاد فرماندهی، ارتقا تجهیزات مخابراتی، راه اندازی تکرار کننده رادیویی، تفکیک و ساماندهی شماره های  IP در ستاد مرکزی و ایستگاهها و راه اندازی سرور سیستم تلفن تحت شبکه (VOIP) برای کلیه ایستگاه ها می داند و تاکید می کند: همچنین راه اندازی کامل  فایر آلارم در ایستگاهها برای ستاد فرماندهی، راه اندازی سیستم نوبت دهی در واحد پیشگیری در راستای طرح تکریم ارباب رجوع، اجرای آزمایشی برنامه ثبت گزارشات حریق و حادثه (گردش کار بدون کاغذ) در تمامی ایستگاهها، جمع آوری و آماده سازی اطلاعات جهت تهیه برنامه ثبت آمار دهی ایستگاهها به ستاد فرماندهی (آمار نیرو های عملیاتی و خودرو های آماده به کار بصورت آنلاین)، راه اندازی شبکه داخلی و زیر ساخت شبکه دوربین مدار بسته ایستگاهها و حضور و غیاب الکترونیکی نیروها در ایستگاه های محل خدمت از دیگر اقدامات این واحد به شمار می رود.

کد خبر 327534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.