وجود بزرگترین کتابخانه روستایی در روستای اسفرجان

شهرضا – رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا گفت: بزرگترین کتابخانه روستایی شهرستان با مساحتی بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ متر مربع و زیربنای ساختمان ۱۹۵ متر مربع در روستای اسفرجان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، فاطمه پورخاقان در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: کتابخانه و مرکز فرهنگی پژوهشی «دکتر خلیل اله امینی» در سال ۱۳۸۱ تأسیس و زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور اداره می‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز پژوهشی دارای ۳۶۲ متر مربع مساحت و ۳۰۸ متر مربع زیربنا است که ساختمان آن از سوی زنده یاد دکتر خلیل اله امینی وقف کتابخانه شده است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا اضافه کرد: کتابخانه شخصی دکتر امینی نیز از سوی خانواده وی در سال ۱۳۹۲ به این کتابخانه اهدا شد که در بالغ بر یک هزار جلد کتاب شامل عناوینی همچون مذهبی، تاریخی، ادبی و روانشناسی است.

پورخاقان گفت: دست نوشته های دکتر امینی و پایان نامه ها و  نیز خلاصه کنفرانس هایی که وی در آنها شرکت داشتند، نیز در این مجموعه موجود است.

وی تصریح کرد: این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از ۱۷ هزار نسخه کتاب است و از سال گذشته تاکنون ۹۳۶ نسخه کتاب به آن افزوده شده است که ۳۷۹ عدد از این نسخه‌ها از سوی مردم اهدا شده و بقیه آنها از طرف نهاد کتابخانه‌ها ارسال شده است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا گفت: این کتابخانه دارای کافی نت است که دکتر امینی در آخرین سال حیات خود با هزینه شخصی، آن را دایر کردند. 

پورخاقان در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: بزرگترین کتابخانه روستایی شهرستان نیز با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ متر مربع و زیربنای ساختمان ۱۹۵ متر مربع در روستای اسفرجان قرار دارد.

وی ادامه داد: این کتابخانه در سال ۱۳۶۱ ه.ش تأسیس شده است که البته زمین آن اهدایی جهت تاسیس کتابخانه بوده که سال‌های بعد مساحت آن به وسیله اهدای زمین های همجوار افزایش یافته است.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا تصریح کرد: از سال ۱۳۹۳ که حدود سه هزار نسخه کتاب به این کتابخانه از سوی اعضای آن اهدا شده، این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۰۰ نسخه و در ۶ ماهه اول امسال ۴۰۰ نسخه کتاب به این کتابخانه اهدا شده که تاکنون سابقه نداشته است.

وی اضافه کرد: تعداد اعضای کتابخانه شهید صدر روستای اسفرجان ۴۲۰ نفر و اعضای فعال آن که هم‌اکنون کارت آنان دارای اعتبار است ۳۰۵ نفر هستند.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا اظهار کرد: در مهرماه امسال ۷۷ نفر به اعضای این کتابخانه اضافه شده‌اند که این آمار نسبت به مهرماه سال گذشته که شمار اعضای پذیرش شده ۱۴ نفر عضو بودند تقریبا پنج برابر بیشتر است.

پورخاقان بیان کرد: در حال حاضر این کتابخانه دارای ۱۶ هزار و ۶۳۹ جلد کتاب است، تعداد امانت ۶ ماهه سال جاری  ۱۷۸۸ نسخه بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۵ که تعداد ۱۳۳۲ جلد بوده افزایش داشته است.

وی گفت: تعداد اعضای جدید این کتابخانه در ۶ ماهه سال جاری ۶۰ نفر بوده است، این در حالی است که آمار اعضای جدید این کتابخانه در ۶ ماه سال گذشته ۳۷ نفر  بوده است.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا از احداث ۳ کتابخانه جدید در این شهرستان خبر داد و افزود: شهرستان شهرضا دارای ۱۲ کتابخانه فعال است که در هفته کتاب و کتابخوانی از طریق رسانه‌های گروهی به شهروندان معرفی خواهد شد.

کد خبر 327428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.