دورماندن از دود سیگار، بهترین راه جلوگیری از عفونت ریه

براساس آمارهای جهانی عفونت های ریوی یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است که همه ساله باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر دنیا می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا با توجه به آمار بالای بیماری "پنومونی" در کشورهای در حال توسعه و آگاهی نسبتا کم افراد از این بیماری در کشورهای توسعه یافته، جامعه بهداشت جهانی، ۱۲ نوامبر را به عنوان روز جهانی سینه پهلو اعلام کرده است. در واقع ریه یکی از مهمترین اعضای بدن است که مسئول ورود اکسیژن به بدن و خارج کردن دی اکسید کربن است، این عضو از هزاران کیسه هوایی کوچک تشکیل شده است که با انقباض و انبساط هوا را به درون بدن کشانده و پس از دریافت اکسیژن دی اکسید کربن را از بدن خارج می کند.

" پنومونی"؛ وضعیت التهابی ریه ها

سینه‌پهلو یا ذات‌الریه،‌ که به آن پنومونی نیز گفته می شود، وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به "آلوئول‌ها" را تحت تأثیر قرار می‌دهد.این بیماری معمولا در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

در این بیماری، کیسه های هوایی متورم می شود و چون درون آن از مایعات پر می شود، در نتیجه اکسیژن رسانی کمتر می شود و تبادلات گازی کاهش می یابد. علائم شایع  این بیماری شامل خلط ، درد قفسه سینه، تب، و اشکال در تنفس است.

 ابزار تشخیصی ذات الریه شامل استفاده از اشعه ایکس و کشت خلط است. همچنین واکسن‌هایی برای جلوگیری از انواع خاصی از سینه پهلو در دسترس است، اما درمان بستگی به علت های زمینه‌ای بیماری دارد، به گونه ای که سینه پهلو باکتریایی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. حال چنانچه سینه پهلو شدید باشد، معمولا فرد مبتلا در بیمارستان بستری می شود.

گیجی؛ مشهودترین علامت بیماری در افراد مسن

عفونت های ریوی انواع فراوان دارند و از جمله علل ابتلای افراد به آن می توان استعمال دخانیات، ورود عوامل عفونی به بدن و نیز عوامل ژنتیکی را نام برد. افراد مبتلا به سینه پهلوی عفونی اغلب سرفه همراه با خلط، تب همراه با لرز شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه گزنده یا شدید در حین نفس کشیدن و افزایش تعداد تنفس را تجربه می‌کنند. این در حالی است که در افراد مسن، ممکن است گیجی مشهودترین علامت باشد. علائم و نشانه‌های متداول در کودکان زیر پنج سال شامل تب، سرفه و تنفس سریع یا اشکال در تنفس است.

علل شایع پنومونی

باکتری های خاص از قبیل "استرپتوکوک پنومونیه" می تواند پس از یک حمله سرماخوردگی موجب ابتلا به پنومونی شود که استراحت در رختخواب، همراه با درمان مناسب از جمله درمان عفونت های باکتریایی مورد نیاز است. در موارد دیگر باکتری های اکتسابی از افراد جامعه و برخی از باکتری ها مانند میکروب ها نیز می تواند سبب ذات الریه شود. اگر چه ذات الریه ناشی از مایکوپلاسما شدید نیست اما هنوز هم ممکن است عواقب ویرانگر داشته باشد.

ویروس های مسئول ایجاد آنفولانزا در صورت عدم درمان مناسب و یا در شرایطی مانند HIV   که ایمنی فرد به خطر بیافتد، می توانند پنومونی شدید ایجاد کنند. ویروس آنفولانزا علت ذات الریه شناخته شده است و سبب حملات حاد تنفسی می شود، اما معمولا سینه پهلوهای ویروسی به شدت باکتریایی نیستند.

پنومونی قارچی معمولا در افرادی که غذای آلوده یا مواد زائد مانند مدفوع پرنده و یا گوشت آلوده به قارچ را مصرف می کنند، گزارش شده است. همچنین مشاهده شده است که افراد با سیستم ایمنی آسیب پذیر و ضعیف نسبت به افراد با ایمنی بدن سالم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید قرار دارند.

عوامل خطرآفرین بیماری ذات الریه

سن

کودکان و افراد مسن، که اغلب مریض می شوند در معرض ذات الریه قرار دارند.

بیماری مزمن

 بیماری های مزمن مانند اختلالات کلیوی، بیماری های مربوط به ریه و دیابت، شانس بالای ابتلا به ذات الریه، به ویژه از گونه های مقاوم در برابر دارو را دارند.

سیستم ایمنی بدن ضعیف

بیماران مبتلا به ایدز، SLE  و یا دیگر بیماری های با نقص ایمنی در معرض خطر ابتلا به ذات الریه هستند. این افراد دارای یک سیستم دفاع به اندازه کافی قوی برای مبارزه با عفونت نیستند و به همین دلیل آنها مبتلا به بیماری ذات الریه می شوند.

علائم انواع عفونت های ریه

علائم اولیه شامل تب اغلب با درجه بالا و در مواردی با درجه پایین نیز گزارش شده است. سایر علائم اولیه شامل لرز، سرفه مداوم، اشکال در تنفس هستند. این در حالی است که به  نظر می رسد با بالا بودن سطح استرس، ورزش و دیگر عوامل استرس زا علائم شدیدتر می شود. علاوه بر این، سردرد، از دست دادن اشتها، ضعف، بی حالی، درد بیش از حد قفسه سینه و افزایش تولید عرق توسط بیماران پنومونی گزارش شده است.

علائم پنومونی ناشی از باکتری معمولا سریع است  و شاملسرفه (به احتمال زیاد  افراد سرفه خلط دار دارند. این خلط ها به رنگ زنگ زده یا سبز و یا آغشته به خون هستند.)، تب ( درجه حرارت بالا)، تعریق بیش از حد، تنفس سریع و احساس تنگی نفس، سرعت تنفس بالا،تکان خوردن، دندان قروچه و لرز، درد قفسه سینه که اغلب با سرفه یا تنفس بدتر می شود، ضربان قلب سریع، احساس خستگی یا ضعیف زیاد، تهوع و استفراغ،  اسهال و در موارد شدید  تغییر وضعیت ذهنی شخص است.

علائم پنومونی ناشی از ویروس شامل بی حالی، تب با درجه بالا و تنگی نفس و در کنار آن سرفه خشک و درد عضلانی نیز گزارش شده است. علائم ناشی از ویروس ها همان هایی هستند که ناشی از باکتری هستند، اما این نشانه ها به آرامی  ظاهر می شوند و اغلب بد نیستند.

یشگیری از بیماری پنومونی با تزریق واکسن

زمانی که کودکی به دنیا آمد، تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک (PCV) یک واکسیناسیون رایج است. بزرگسالان می توانند واکسن پلی ساکارید (PPSV) و یا PCV، بسته به کارهای مختلف دریافت کنند. سایر واکسن ها را می توان برای جلوگیری از بیماری هایی که ممکن است به ذات الریه منجر شود مانند سرخک، آبله مرغان، آنفولانزا، و غیره استفاده کرد.

شستن دست ها اغلب می تواند گرفتن باکتری یا عفونت ویروس را کاهش دهد. یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از عفونت ریه دور بودن از افراد آلوده است. اگر شما در معرض خطر ابتلا به افراد آلوده به سینه پهلو هستید و واکسن دریافت نکرده اید شما باید از آنها دور باشید.

بهترین راه برای جلوگیری از ذات الریه دور ماندن از دود سیگار است. اگر سیگار می کشید، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به پنومونی قرار دارید، به گونه ای که مصرف سیگار اثر بدی بر ریه و سینه پهلو دارد.

شیوه های درمان عفونت ریه

برای پنومونی که توسط باکتری ایجاد می شود پزشک به شما آنتی بیوتیک می دهد. آنتی بیوتیک ها تقریبا همیشه پنومونی ناشی از باکتری را درمان می کند. پنومونی به شما احساس بیماری می دهد. اما پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، شما باید شروع به احساس بهتر بودن کنید. اگر شما احساس پس از 2 تا 3 روز مصرف آنتی بیوتیک احساس بهبود نداشتید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

پنومونی ناشی از ویروس معمولا با آنتی بیوتیک درمان نمی شود. گاهی اوقات، آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عوارض استفاده می شوند. این پنومونی با درمان در منزل، مانند استراحت و مراقبت از سرفه معمولاً خوب می شود.

داروها شامل ترکیبی از داروهای مختلف است که  بسته به نوع پنومونی داده می شود. همچنین در برخی موارد مانند ( ذات الریه شدید و مقاوم به درمان ) بستری شدن در بیمارستان ممکن است لازم باشد.

کد خبر 327327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.