فرهنگ عمومی نیازمند بهسازی است

کارشناس فرهنگی گفت: تلاش های جدی در ارتقا فرهنگ شده اما باید کارهای جدید برای بهسازی فرهنگ عمومی نیز انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیلی در برنامه «اینجا اصفهان» اظهار کرد: یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی ایران که تصمیم گیری های کلان فرهنگی را انجام می دهد شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: به فرهنگ عموم و اقشار مختلف شهروندان خارج از میزان تحصیلات، خارج از محل سکونت، نوع نگرش، تفکر و غیره نیز فرهنگ عمومی می گویند.

کارشناس فرهنگی و فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه فرهنگ عامه و فرهنگ عمومی با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: فرهنگ عامه متعلق به گذشته، باورها، ترانه ها، لالایی ها، ادبیات عامیانه و غیره است اما فرهنگ عمومی به عموم شهروندان تعلق دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی دایره وسیع و گسترده ای دارد، خاطرنشان کرد: ارتباط خانواده، روابط داخلی، روابط بین اعضای خانواده و روابط فرزندان با والدین، روابط همسران با یکدیگر، روابط افراد با خویشاوند و غیره جز فرهنگ عمومی است.

کارشناس فرهنگی و فرهنگ عمومی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های مباحث خانواده شاخص نسبت طلاق به ازدواج است که متاسفانه درطول یک دهه اخیر این شاخص رو به افزایش داشته است، گفت: از همین رو در شورای فرهنگ عمومی استان بحث های مفصلی در این رابطه انجام شد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مولفه های فرهنگ عمومی آرامش سکونتگاه است،  اضافه کرد: سلامت جسمی و روحی سالمندان، بیماران و کودکان در حوزه فرهنگ عمومی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کودکان باید در آینده شاد و ارزش های و هنجارهای جامعه را پذیرا باشند، گفت: اما اگر اعضای خانواده در منزل با کودکان رفتار نامناسبی داشته باشند آن کودک نیز هنجارهای جامعه را رعایت نمی کند.

کارشناس فرهنگی و فرهنگ عمومی تاکید کرد: کودکان امروز سرمایه های فردای جامعه هستند و اگر اعضای خانواده با آنان رفتار مناسبی نداشته باشند به طور حتم سلامتی آینده جامعه در معرض خطر قرار می گیرد.

اسماعیلی فرهنگ شهروندی را یکی از عناصر و ریشه های اصلی فرهنگ عمومی دانست، و گفت: اگر فرهنگ عمومی را مانند درختی تصور کنیم، می بینیم که فرهنگ شهروندی یکی از ریشه های اصلی آن است.

وی ادامه داد: نگهداری از تمام امکانات عمومی، ارتباط شهروندان با فضای سبز وغیره درعرصه فرهنگ شهروندی است.

کارشناس فرهنگی و فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه تلاش های جدی برای ارتقای فرهنگ شده ،اضافه کرد: اما باید کارهای جدید برای بهسازی فرهنگ عمومی نیز انجام شود.

اسماعیلی اضافه کرد: باید برای رفع مشکلات فرهنگ عمومی جامعه جایگاه خود را بشناسیم و بدانیم در کجا قرار داریم همچنین رابطه خود را با افراد، رعایت قانون و مقررات رانندگی، حقوق همسایگان، فضای سبز و غیره رعایت کنیم.

کارشناس فرهنگی و فرهنگ عمومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهرداری به عنوان سازمان خدماتی، عمرانی علاوه بر ساخت و سازه های شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی  ورود پیدا کرده است، تاکید کرد: همچنین صدا و سیما، سازمان آموزش و پرورش، موسسات فرهنگی و دینی مانند سازمان تبلغات اسلامی، نهاد مساجد، کانون ها و غیره نقش مهمی در پیشبرد فرهنگ عمومی دارند.

کد خبر 326598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.