دانشجویان سما واحد اصفهان با ربات عقربسان، دوم شدند

دانشجویان آموزشکده دخترانه سما دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) با ربات عقربسان موفق به کسب مقام دوم لیگ نمایشگاهی ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم رباتیک آموزشکده دخترانه دانشگاه آزاد اسلامی سما اصفهان(خوراسگان)، متشکل از زینب کریمی، عطیه شهریاری، سوگل کاج‌آبادی و هانیه قنبری تحت هدایت و سرپرستی مهندس احمد لطفی‌زاده با ربات عقربسان(Scorpioid) در ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان حضور یافته و در بین ۸۳ تیم شرکت‌کننده، موفق به کسب مقام دوم این دوره از مسابقات شدند.
مسابقات ملی رباتیک سنندج به مدت دو روز و با حضور ۸۳ تیم شرکت‌کننده از سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد. این مسابقات در چهار لیگ مختلف و در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد که تیم رباتیک آموزشکده سما واحد اصفهان(خوراسگان) با ربات عقربسان به عنوان یک ربات امدادگر در لیگ نمایشگاهی این دوره از مسابقات حضور یافت.
در لیگ نمایشگاهی هر تیم شرکت‌کننده باید در تمام مدت برگزاری مسابقات در غرفه خود به معرفی ایده و نقاط قابل توجه آن بپردازد. همچنین در یک جلسه در حضور پنج داور و سایر مخاطبان، ایده پیاده‌سازی شده خود را تشریح کرده و به سوالات داوران پاسخ دهد.
پاسخگویی خستگی‌ناپذیر اعضای تیم در تمام مدت و جذابیت ایده ربات عقربسان موجب شد تا غرفه سما واحد اصفهان(خوراسگان) یکی از پر بازدیدترین غرفه‌های مسابقات باشد.
مهندس احمد لطفی‌زاده سرپرست تیم رباتیک سما واحد اصفهان(خوراسگان) در خصوص ویژگی‌های این ربات گفت: ربات عقربسان دارای چهار پا با ۱۹ درجه آزادی به صورت تجربی پیاده‌سازی شده و هر کدام از پاهای ربات دارای ۱مفصل و ۹ محرک می‌باشد و در انتهای هر پا یک چرخ برای حرکت دادن ربات بر روی سطوح هموار به منظور کاهش مصرف انرژی تعبیه شده است. 
سرپرست تیم رباتیک سما واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: دم ربات دارای ۶ مفصل و ۶ محرک بوده که در انتهای دم یک چنگک به منظور جابجایی و حمل‌ بار قرار گرفته است.
لطفی‌زاده خاطر نشان کرد: محرک‌های استفاده شده در این ربات همه از نوع ۱۲-AX است که توسط شرکت ROBOTIS طراحی و تولید می‌شود و ‌می‌تواند ضمن دریافت فرامین از واحد کنترل، گزارش میزان مصرف انرژی، گشتاور، موفقیت فعلی و... را به سیستم ارائه دهند.
وی گفت: نرم افزار برنامه‌نویسی شده این ربات به زبان C# است که بر روی کامپیوتر اجرا شده و از طریق واسط  usbبا ربات ارتباط برقرار می‌کند. نرم‌افزار مذکور توانایی برقراری ارتباط با رباط و هر کدام از محرک‌ها را دارا بوده و می‌تواند فرامین را ارسال و وضعیت ربات را در هر لحظه دریافت کند. در حال حاظر کنترل ربات به صورت دستی، از طریق یک جوی استیک انجام‌پذیر است.

کد خبر 326560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.