8 هزار عنوان رسانه در ایران فعالیت مطبوعاتی می کنند

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تنظیم لوایحی در دولت برای جرم زدایی مطبوعات خبر داد.

حسین انتظامی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، این مطلب را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه طی ٤ سال گذشته طبق وعده دولت تدوین دو لایحه قانون مطبوعات و خبرگزاری ها و سازمان نظام رسانه ای در دستور کار دولت قرار گرفت، گفت: این دو لایحه به نحوی مکمل هم هستند که بخش عمده ای از لایحه مطبوعات تصویب شد و در این لایحه رژیم افتراقی و حقوقی مدنظر است؛ یعنی برای رسانه ها و مطبوعات جرایم خاص وجود دارد و ٥ عنوان مجرمانه هتک حرمت، نقض حریم خصوصی، نقض امنیت ملی، توهین به مقدسات و افشای اسناد محرمانه درنظر گرفته شده است و بقیه تخلف محسوب می شود.

وی هدف از تدین دو لایحه را جرم زدایی عنوان کرد و افزود: لایحه سازمان رسانه ای مربوط به روزنامه نگاران است و تلاش شد با اتکای نظارات کارشناسی موافق و مخالف جمع بندی شود. انتظامی تصریح کرد: با مساعدت قوه قضاییه قرار شد در رسانه ها دادگاه های حل اختلاف داشته باشیم و این هم در مسیر جرم زدایی است تا مسائل مربوط به رسانه ها به صورت شورای حل اختلاف رسیدگی و حل و فصل شود.

انتظامی با بیان اینکه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور هزار رسانه در قالب 600 غرفه برگزار شده است، اظهار کرد: یکی از ویژگی های نمایشگاه، نشست های تخصصی بود که عمده آن توسط خود رسانه ها برگزار شد؛ نخست قرار بود 300 نشست تخصصی برگزار شود که بعدها به 400 نشست افزایش یافت.

رسانه ها محرم مردم هستند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه بابت تجمع هایی که در برخی روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، مورد اعتراض بودیم گفت: البته باید جنبه فرصت این تجمعات را هم دریابیم؛ آنها (معترضان) می آیند چون رسانه ها را به نحوی محرم خود می بینند و باید جنبه فرصت را دریافت.

انتظامی با ارائه گزارشی از رسانه ها در کشور گفت: هشت هزار عنوان رسانه دارای مجوز در کشور فعالیت می کنند که دو هزار و 800 عنوان از آنها سایت خبری و بقیه رسانه های چاپی هستند و ٢٨ درصد رسانه ها برخط هستند که در آغاز دولت تدبیر و امید، این رقم سه درصد بود.

به گفته وی، نشریات استانی منطقه ای و محلی ٣٣ درصد نشریات جاپی را به خود اختصاص داده اند که این میزان قبلا ٢٣ درصد بود و این نشانگر سیاست تشویق رسانه های استانی است چون توسعه کشور جز به توسعه مناطق میسر نمی شود و توسعه مناطق هم با توسعه رسانه ها امکان پذیر است.

انتظامی یادآور شد: ٣٩ درصد رسانه ها تخصصی و تک زمینه ای هستند و به یک موضوع خاص توجه می کنند که این میزان قبلا ٢٤ درصد بود و دولت از رسانه های تک زمینه ای استقبال می کند.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت و امروز، 12 آبان ماه به کار خود پایان داد.

کد خبر 326200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.