اصلی ترین معیار ما در انتخاب استاندار پذیرش برنامه های دولت و داشتن مشی اعتدالی بوده است

رحمانی فضلی: معیار اول ما این بوده که استاندار برنامه های دولت را قبول داشته باشد و مجری برنامه های دولت در استان باشد. معیار دوم این بوده که وی رفتار اعتدالی داشته باشد. انتظار ما از همه استانداران این است که چه اصول گرا هستند و چه اصلاح طلب، رفتار و مشی اعتدالی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم تودیع و معارفه استاندار اصفهان گفت: خدا را شکر می کنم که آقای زرگر پور عاقبت به خیر شدند ایشان انصافاً زحمت کشیدند و رضایت مردم از ایشان نشانه عاقبت به خیریشان است. رحمانی فضلی در ادامه گفت: استان اصفهان مسایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... پیچیده ای  دارد و آقای زرگرپور نیز برای رفع آن ها زحمات زیادی کشید که من از نزدیک شاهد آن بودم. آقای زرگرپور در مدت چهارسال مدیریت خود با مسایل پیچیده ای مواجه بودند که همگی آنها قابل توضیح و بیان نیست. ما با تأکید و همراهی ایشان حداقل سه جلسه شورای آب برای استان اصفهان داشتیم، حداقل 4 جلسه شورای امنیت به این مسأله اختصاص یافت و ده ها جلسه را هم ایشان در سطح استانی در حوزه تخصصی آب برگزار کردند.

اداره مسائل کارگری، دانشجویی و برگزاری انتخابات باشکوه در استان، به جز حاشیه های محدودی که در این زمینه ایجاد شد، انصافاً کار عظیمی بود و امیدوارم ایشان هر کجا که هستند موفق باشند. وی در پاسخ به نماینده مردم فلاورجان که از دولت خواسته بود از تجربیات زرگرپور استفاده کند، گفت: ما به آقای زرگرپور پیشنهاد ۲ استان را برای استانداری داده ایم که هر کدام را بخواهند انتخاب کنند، اما اگر هم قبول نکردند، ما با توجه به تجربیات ایشان، از این مدیردلسوز و دانشمند به عنوان مشاور وزیر کشور در امور آب استفاده خواهیم کرد.

شاید برخی بگویند حوزه آب چه ربطی به وزارت کشور دارد، اما باید بگویم با توجه به جنبه های سیاسی، اجتماعی و امنیتی که آب در سالهای اخیر به خود گرفته است این موضوع کاملا به وزارت کشور ارتباط پیدا می کند.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: اما در رابطه با آقای مهر علی زاده بنده رزومه ایشان را داده ام  و فکر نمی کنم نیازی به معرفی ایشان باشد. آقای مهر علی زاده شخصیتی ولایی و معتدل است. قرار ما در وزارت کشور بر این بود که استانداران را از بین افراد غیر بومی انتخاب کنیم اما در مورد استان اصفهان از دستمان در رفت و یک فرد بومی را گذاشتیم. رحمانی در توضیح سخنان خود با خنده گفت: همسر آقای مهر علیزاده اصفهانی است و بنابراین ایشان بومی اصفهان محسوب می شود من امروز در هواپیما این مسأله را از ایشان شنیدم.

وی در ادامه گفت: انتظار ما این است که همه مسئولان استانی کمال همکاری و همدلی را با استاندار داشته باشند. در رأس همه عزیزان به آیت الله مظاهری اشاره می کنم. هر زمانی که در سطح ملی و استانی به کمکهای ایشان نیاز بوده، دریغ نکرده اند و ما همواره از رهنمودها و پیامهای دلسوزانه ایشان استفاده کرده ایم.

در انتخاب استاندار هم ما در وزارت کشور به چند معیار توجه کرده ایم. معیار اول ما این بوده که استاندار برنامه های دولت را قبول داشته باشد و مجری برنامه های دولت در استان باشد. این شرط اصلی ما بوده است. معیار دوم این بوده که وی رفتار اعتدالی داشته باشد. انتظار ما از همه استانداران این است که چه اصول گرا هستند و چه اصلاح طلب، رفتار و مشی اعتدالی داشته باشند؛ چون اعتدال اصلی عقلانی و منطبق بر ذات بشر است و همه آن را می پذیرند.

وزیر کشور در ادامه گفت: در استان اصفهان انتخاب استاندار قبل با کمترین مشکل مواجه شد. در مورد استاندار فعلی نیز به همین ترتیب به اجماع رسیدیم. مقامات استانی اصفهان معمولا از معرفی فردی خاص پرهیز دارند؛ اما ویژگی های کلی را می گویند و با هم به اجماع می رسیم. توجه به «مصالح استان» یکی از مهمترین ویژگی هایی بوده که مسئولان استانی در انتخاب استاندار از ما تقاضا کرده اند.

رحمانی فضلی افزود: سومین معیاری که ما در انتخاب استاندار مد نظر قرار داده ایم، داشتن «تجربه» کافی است. وزرای دولت همه یک مسئولیت در حوزه تخصص وزارت خانه خود دارند؛ اما تنها مسئول دولتی که مسئولیتهای متعدد دارد، در سطح کشور  وزیر کشور و در سطح استان، استاندار است که مسئول رسیدگی به مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی هستند. بخصوص در مناطق مرزی که حساسیت بسیار زیاد است. البته شورای تأمین استانها هم در این زمینه به ما کمک می کنند اما نظرات شورای تأمین تنها مشورتی است و این وزیر کشور و استاندارها هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند. بنابراین شتیسته سالاری و انتخاب افراد با تجربه برای پست استانداری برای ما بسیار مهم بوده است.

وزیر کشور پنجمین معیار خود برای انتخاب استاندار را داشتن «هماهنگی» و «تعامل» دانست و افزود: بدون هماهنگ کردن همه ظرفیتها نمی توان کارهای استان را به پیش برد؛ بنابراین استاندار باید قدرت هماهنگی و تعامل داشته باشد. اگر کسی بخواهد همه کارها را خودش و بدون هماهنگی با دیگران انجام دهد باید گفت او استبداد رأی دارد. استاندار باید از همه نیروهای سیاسی، اجرایی، علمی و اداری استفاده کند.

رحمانی فضلی دارا بودن شخصیت حلیم و قانون گرا را از ویژگی های مهم استاندار دانست و گفت: استاندار باید اهل گفت و گو باشد به این معنی که قدرت تحمل دیگران و گوش دادن به آنها بدون پیش داوری و قضاوت را داشته باشد. بنابراین تشکیل هر نشستی به معنای اهل گفت و گو بودن نیست.

وی در تشریح اولویتهای دولت گفت: پیاده کردن اقتصاد مقاومتی آن گونه که مقام معظم رهبری هم گوشزد کرده اند، یکی از اولویتهای مهم دولت است. با ادامه روشهای کنونی  نمی توان به رشد 8درصدی که مطالبه رهبر انقلاب و البته از مقتضیات توسعه اقتصاد ایران است، دست یافت. ما در حوزه اقتصادی نوعی عقب افتادگی تاریخی و مشکل هماهنگ شدن با اقتصاد جهانی را داریم. با این وجود ما که ادعای دارابودن یک حکومت دینی را داریم و به حق هم چنین حکومتی هستیم، باید الگو داشته باشیم و مهمترین الگو هم الگوی اقتصادی است. باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم و از اهمیت مشارکت و همکاری های مردمی در این زمینه هم غفلت نکنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اصفهان صنعتی ترین شهر کشور است، بعد از شهرهای مذهبی که توریست مذهبی دارند، توریست پذیرترین شهر کشور است و همه امکانات تولید در آن فراهم است، گفت: استان اصفهان قادر است معین 5 استان دیگر شود. این را به عنوان یک متخصص می گویم. دیگر در حوزه اقتصاد نمی توان کشور را به صورت متمرکز اداره کرد، بنابراین باید جسارت کرد و به استانها امکانات و اختیارات لازم را برای حرکت به سمت توسعه اقتصادی داد. روش بودجه ریزی مبتنی بر جمعیت و فعالیت در هیچ جای دنیا جواب نداده و ما هم هر چند اصلاحاتی روی آن انجام داده ایم اما همچنان با آن مشکل داریم.

ویژگی بعدی مد نظر ما در اقتصاد مقاومتی، «درون زایی و برون نگری» است. از اوایل انقلاب این بحث مطرح بوده که آیا ما باید مرزها را ببندیم و کاملا به داخل اتکاء کنیم یا باید کاملا مرزها را باز کنیم و از دنیا برای توسعه اقتصادی کمک بگیریم؟! هر دوی این روشها طرفداران خاص خود را دارند؛ اما در عین حال نشان می دهند که ما با یک خلاء تئوریک در این زمینه مواجهیم. اقتصاد مقاومتی این خلاء تئوریک را حل می کند. بر اساس این الگو ما هم می توانیم از سرمایه و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم و هم نباید از ظرفیتهای داخلی غفلت کنیم.

رحمانی فضلی توجه به اقتصاد دانش بنیان را از دیگر ویژگیهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اگر ما در لبه دانش حرکت نکنیم از اقتصاد جهانی پرت می شویم و استان اصفهان می تواند پیشانی پیشرفت علمی کشور باشد.

وی در پایان گفت: همه این جلسات باید ما را به  نقطه اول برگرداند که همان میثاق ماست که خود را مدافع حق و عدالت می دانیم. شرایط امروز ایران با سی سال پیش قابل مقایسه نیست و باید قدر این وضعیت را بدانیم. در آن زمان کسی ایران را نمی شناخت؛ اما الان حرف از این است که باید جلوی پیشرفت علمی و ساخت موشک و فعالیتهای تحقیقاتی ایران رابگیریم. رسالت ما اجرای دستورات رهبری است و معتقدیم منافع ملی، مذهبی، شخصی و کشوری ما در گرو «مقاومت» است.

کد خبر 326075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.