میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی اصفهان به کمتر از ۷.۵ سال می رسد

با توجه به اینکه طبق قانون سن فرسودگی خودروها ۱۰ سال است، تا پایان امسال ۱۶۰۰ تاکسی شهر اصفهان به سن فرسودگی می رسند و باید در نوبت نوسازی یا اسقاط بدون جایگزین قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها، اصلی ترین بحث محافل عمومی و تخصصی، بحث آلودگی هوای کلانشهرها و همه تبعات مستقیم و غیرمسقیم ناشی از آن بر جامعه و محیط زیست است. این موضوع از آن منظر اهمیت پیدا می‌کند که سهم غالب تولید این آلاینده ها در سطح شهر مربوط به منابع متحرک (خودروها) و در بین خودروها، خودروهای عمومی فرسوده از جمله تاکسی های فرسوده است.

طی سال‌های گذشته و با تشدید آلودگی هوای شهر اصفهان، همواره نوک پیکان انتقادات به سمت خودروهای فرسوده و به ویژه تاکسی‌های پیکان فرسوده بوده است.

بنا بر آمار اعلام شده، هر تاکسی پیکان در طول یکسال، چیزی معادل ۹۰۰ کیلوگرم آلاینده تولید می‌کند که این میزان رقم قابل توجهی به شمار می‌آید.

خودروهای عمومی فرسوده سهم بالایی در آلودگی هوا دارند که با از رده خارج کردن تاکسی های فرسوده و نوسازی ناوگان تاکسیرانی می توان نقش مؤثری در کاهش انتشار آلاینده ها در کلانشهرها داشت.

با وجود تلاش ها و فعالیت های بسیار مسئولان ذیربط که به منظور از رده خارج کردن تاکسی های فرسوده تاکنون انجام شده است، اما هنوز تردد  این تاکسی ها نشان از ناکافی بودن تلاش ها دارد.

براساس آمارهای موجود، بیش از ۲۶۰ هزار دستگاه تاکسی در سطح کشور در حال تردد هستند و از این تعداد بیش از ۸۲ هزار دستگاه آن پا به سن فرسودگی بیش از ۱۰ سال گذاشته اند.

از این رو دولت طی سال های اخیر در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل نقل درون و برون شهری اقدام به اعطای تسهیلات بانکی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو کرده است.
حقوق رانندگان تاکسی در زمان تعویض خودرو تامین شود

آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، ترافیک‌های پایان‌ناپذیر، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و بالا بودن سن آن، فرسودگی خودروها وغیره از عواملی است که بر اهمیت اجرای طرح نوسازی تاکسی ها می افزاید اما روند طولانی تشکیل پرونده بابت تحویل خودرو فرسوده و دریافت خودرو نو از مشکلات اولیه این طرح است.

در فرایند نوسازی تاکسی های فرسوده رانندگان پس از واریز مبالغ مربوط، تکمیل پرونده و تحویل به شرکت های خودروساز، باید حداقل ۱۵ روز در انتظار تحویل خودرو باشند.  

گاهی مالکان تاکسی به دلایل مختلف از جمله ضمانت برای بانک، در فرایند نوسازی خودرو دچار مشکل شده و مراحل تحویل خودرو به آنان طولانی‌تر می‌شود.

یکی از رانندگان تاکسی شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: بی شک وقتی راننده تاکسی که با یک روز کار نکردن تحت فشار قرار می‌گیرد، ۲۰ روز درگیر واگذاری خودرو باشد، در تامین منابع مالی دچار مشکلات می‌شود.

محمد رحیمی می افزاید: نکته مهم در اجرای این طرح تامین معیشت رانندگان تاکسی است و رفع مشکلات این حوزه، فعالان صنف را برای ارائه خدمات بهتر به جامعه راغب‌تر می‌کند.

وی تاکید می کند: باید تدابیری اندیشیده شود که حقوق رانندگان تاکسی در زمان تعویض خودرو تامین شود.

یکی دیگر از تاکسیرانان شهر می گوید: تامین ضمانت‌های بانکی برای دریافت تسهیلات با حضور دو ضامن، بازپرداخت اقساط با سود ۱۶ درصد و جایگزین شدن خودروهای ملی به جای خودروهای پیشین که رانندگان تاکسی می‌گویند مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی‌تر دارند، از مشکلات پیش روی ما است.

غلامعلی نریمانی تصریح می کند: ارائه خدمات به خودروهای عمومی در دنیا به گونه‌ای است که فعالان ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت بهره‌مندی از خدمات و در نتیجه آثار مثبت آن در جامعه قرار می گیرند، از این رو باید در این حوزه خدمات خاصی به تاکسی‌ها و فعالان در حوزه حمل و نقل عمومی ارائه شود.

وی تاکید می کند: متأسفانه گاهی کیفیت خودروهای تحویلی چندان مطلوب نیست و خودروهای جایگزین شده با ایراد فنی به رانندگان تاکسی تحویل داده می‌شوند و مشکلات رانندگان را بیشتر می‌کنند.

فشار برای جلوگیری از تردد تاکسی های فرسوده راهکاری است که از سوی سازمان‌های متولی اعمال می‌شود تا از این طریق دارندگان خودروهای فرسوده ناگزیر به نوسازی خودرو شوند.

۹۰۰ تاکسی اسقاط بدون جایگزین شده اند

بسترسازی در خصوص نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سراسر کشور باید به گونه‌ای باشد که با واگذاری تسهیلات ارزان قیمت در روند نوسازی با سود کمتر از ۱۶ درصد، کوتاه شدن روند واگذاری و تحویل خودرو فرسوده، استفاده از یک ضامن برای وام‌های ۲۰ میلیونی تعویض خودرو فرسوده به جای ۲ ضامن و غیره تسریع در اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی ممکن شود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان پیرامون بررسی روند از رده خارج کردن تاکسی های فرسوده و اجرای طرح نوسازی آنها در اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: در سال گذشته ۲ هزار دستگاه تاکسی با عمر ۱۰ سال و بالاتر در شهر وجود داشت که مطابق قانون مشمول سن فرسودگی بودند و نوسازی آنها در اولویت اقدامات سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان قرار گرفت.

 وی اظهار می کند: برنامه ریزی و هدف سازمان تاکسیرانی کاهش عمر ناوگان تاکسی های شهر است به طوری که تا پایان امسال میانگین عمر ناوگان را به کمتر از ۷.۵ سال برسانیم؛ از این رو سناریوهایی برای نوسازی تاکسی هایی که به سن فرسودگی رسیده اند، مطرح شد.

وی ادامه می دهد: در صدد هستیم تاکسی های فرسوده شهر را نوسازی کنیم یا به کسانی که تاکسی فرسوده دارند اما تمایل به ماندن در ناوگان تاکسیرانی را ندارند، تسهیلاتی ارایه و تاکسی هایشان را اسقاط بدون جایگزین کنیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در یکسال گذشته بالغ بر ۱۷۰۰ تاکسی پیکان در شهر اصفهان به سن فرسودگی رسیده بودند، می افزاید: از این تعداد در حدود ۱۴۰۰ دستگاه تاکسی پیکان درقالب نوسازی و اسقاط بدون جایگزین از ناوگان تاکسیرانی شهر خارج شده و ۳۰۰ تاکسی پیکان باقی مانده نیز با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال از چرخه ناوگان تاکسیرانی اصفهان خارج خواهند شد.

وی ادامه می دهد: در طول یکسال گذشته در مجموع بالغ بر ۹۰۰ دستگاه خودرو تاکسی در طرح نوسازی سازمان تاکسیرانی شرکت کردند که مالکان، تاکسی ها را اسقاط و خودروهای جایگزین توسط شرکت های خودروساز به آنها تحویل داده شده و در حال حاضر در ناوگان حمل و نقل شهری اصفهان فعالیت می کنند.

وی همچنین خاطرنشان می کند: طی فراخوانی که انجام شده، برای رانندگانی که علاقه مند بودند تاکسی های فرسوده خود را اسقاط بدون جایگزین کرده و از ناوگان تاکسیرانی خارج شوند، تسهیلاتی فراهم شد و شرکت های خودروساز ۲ برابر مبلغی که به دارندگان خودروهای شخصی می پردازند، (حدود ۵ میلیون تومان) برای خودروهای فرسوده پرداخت کردند.

 جعفری با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۹۰۰ تاکسی اسقاط بدون جایگزین شده اند، تاکید می کند: با توجه اقداماتی که در طول سال گذشته انجام شده، عمر متوسط ناوگان تاکسی های اصفهان از ۸.۷  به ۷.۴ سال رسیده است.

وی در ادامه اتفاق خوب دیگری که در طول یکسال گذشته انجام شده را تبدیل به احسن تاکسی های فرودگاه خوانده و تصریح می کند: با توجه به اینکه اصفهان پتانسیل های گردشگری فراوانی دارد سعی کردیم در مبادی ورودی شهر به وی‌ژه در ترمینال ها و فرودگاه ها زیرساخت های مناسب با گردشگران را فراهم سازیم.

عمر ناوگان تاکسی های فرودگاه به ۱.۵ سال رسید

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان یادآور می شود: سال گذشته حدود ۱۶۰ تاکسی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با خودروهای آریو نوسازی شد و عمر آنها از ۱۱ سال به ۱.۵ سال رسید.

جعفری اظهار می کند: با توجه به اینکه طبق قانون سن فرسودگی خودروها ۱۰ سال است و پایان امسال خودروهای مدل سال ۸۶ هم مشمول فرسودگی می شوند، از این رو تا پایان امسال ۱۶۰۰ تاکسی به سن فرسودگی می رسند و باید در نوبت نوسازی یا اسقاط بدون جایگزین قرار گیرند.

وی ادامه می دهد: آن دسته از ناوبران تاکسی  که قصد نوسازی خودروی خود را دارند، می توانند با توجه به رفع مشکلات  شرکت های خودروساز و نهادهای دولتی، به سازمان تاکسیرانی مراجعه و درخواست نوسازی تاکسی خود را ارایه کنند و اطلاعات خود و خودرو را در سایت نوسازی ناوگان ثبت نمایند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان می افزاید: در سازمان تاکسیرانی نامه ای به متقاضیان طرح نوسازی تاکسی ها داده می شود تا خودروها را اسقاط و سپس به بانک معرفی می شوند تا از تسهیلاتی که دولت برای تبدیل به احسن شده در نظر گرفته است، استفاده کنند.

وی یاد آور می شود: متقاضیان به محض دریافت تسهیلات و تکمیل مراحل اسقاط خودرو، در نوبت تحویل خودروهای جدید قرار می گیرند

جعفری خاطرنشان می کند: مراکز اسقاط خودرو، تاکسی های فرسوده را به مبلغ ۵ و نیم میلیون تومان خریداری می کند و تسهیلات دولتی نیز با بهره ۱۶ درصد به ناوبران تاکسی پرداخت می شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری اولین گام برای کاهش آلودگی هوا و همچنین صرفه‌جویی در مصرف بنزین محسوب می‌شود.

آلودگی هوا در کشور بخصوص در کلان شهرها مسئله جدی است و نوسازی ناوگان تاکسیرانی و استفاده از فناوری های نوین کمک می کند بهبودی نسبی در کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی کشور ایجاد کند.

کد خبر 325638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.