برجام، سپنتا نیک نام و یارانه ها در تذکرات نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس در حاشیه جلسه رأی اعتماد به وزرای نیرو و علوم، به طرح تذکرات خود پیرامون بدعهدی های آمریکا در برجام، نقض یک طرفه توتال، تعلیق پنتا نیک نام نماینده زرتشتی شورای شهر یزد و تبدیل یارانه ها به هزینه های جاری کشور پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا. دیروز همزمان با حضور دو وزیر باقی مانده کابینه حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی و طرح نظرات موافق و مخالف در رابطه با آنها، نمایندگان مجلس مباحث مهم داخلی و بین المللی را نیز مورد توجه قرار داده و در قالب تذکرات خود مطرح کردند.  علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در تذکری گفت: مجلس نمایندگان آمریکا دوباره درشت‌گویی کرده است، آنها با مصوبات خود خواستند دردسر ایجاد کنند، از این رو ما قانون اقدام متقابل را درمقابل مصوباتشان تصویب کردیم. وی افزود: امروز بر طبق گزارش وزارت امور خارجه وکمیسیون امنیت ملی مجلس، حداقل 18 مورد نقض فاحش برجام توسط آنان صورت گرفته است ولی ما گزارشی در مورد اجرایی شدن قانون اقدام مقابله با آمریکا نداشته ایم یعنی هنوز درباره اجرایی شدن آن چیزی به ارائه نشده است.

نماینده مردم محلات درمجلس گفت: عده ای می‌خواهند قرارداد توتال را یک طرفه نقض کنند دراین راستا ما چه تدبیری اتخاذ کرده ایم که این اتفاق نیافتد. سلیمی در ادامه به مصوبه مجلس در برنامه ششم در مورد تعیین مستمری خانواده مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اشاره و بیان کرد: این قانون تا امروز اجرایی نشده و گزارشی از آن به مجلس ارائه نشده است.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکرات گفت: مصوبه مجلس در برنامه ششم در مورد تعیین مستمری خانواده مددجویان اجرایی شده است؛ البته در صورتی که شما ابهامی دارید، می توان گزارشی از اجرای آن را دریافت کرد. وی ادامه داد: موضوع نقض برجام از سوی آمریکا دیگر از برجام عبور کرده و آمریکایی‌ها وارد حوزه‌هایی شده‌اند که ما روی آن حساس هستیم. لاریجانی گفت: آمریکایی ها با اقدامات مکرر خود از توافق برجام تخلف می‌کنند و مساله آن قدر روشن است که کشورهای عضو 1+5 اذعان دارند این تخلف‌ها موجب نقض توافق می شود، البته ساز و کارهایی وجود دارد که موارد نقض بررسی شود. 

**کواکبیان: آقای لاریجانی، حل موضوع سپنتا را از طریق شورای نگهبان پیگیری کنید

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: امروز شاهد دفاع اصولگرایان از وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری بودیم، امروز عزیزان اصولگرا جایشان را به اصلاح‌طلبان داده بودند یا آقای روحانی اصولگرا شده است و یا اصولگرایان اصلاح‌طلب شده‌اند.

وی درباره موضوع سپنتا نیکنام اظهار داشت: اصل 71 قانون اساسی به صراحت می‌گوید مجلس می‌تواند در عموم مسائل قانون گذاری کند، همچنین بند 11 ماده 24 بیان می کند که رییس و هیات رییسه باید شان مجلس را رعایت کند.
وی گفت: یک هموطن زرتشتی سه ماه است اجازه پیدا نمی‌کند به جلسات شورای شهر برود.

کواکبیان خطاب به لاریجانی اظهار داشت: من خواهش می کنم که شما این موضوع را یک جوری با شورای نگهبان که در جای خود، نظر فقهی و حقوقی دارند مطرح کنید که این موضوع را از کانال مجلس بگذرانند که مجلس هم تفسیر کند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود وگرنه ادامه موضوع به این شکل، مجلس را از حیز انتفاع می اندازد.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: راه همین است و شورای نگهبان در این موضوع مرجع است و باید درباره قوانین مجلس نظر دهد که در اصل چهارم قانون اساسی هم مطرح شده است. وی ادامه داد: باید از راه خودش به این موضوع رسیدگی شود و حیطه و حوزه آن مشخص شود چرا که یک بحث علمی است و ما هم در حال پیگیری آن هستیم.

**نماینده اسفراین: متاسفانه یارانه نقدی به هزینه جاری کشور تبدیل شده است

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین درمجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به اصل 43 قانون اساسی گفت: این اصل قانون اساسی تأکید دارد تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت در جریان رشد و حفظ آزادی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر حفظ اصولی استوار است که نیازهای اساسی افراد برطرف و شرایط و امکانات کار فراهم شود. وی افزود: تنظیم برنامه اقتصادی کشور باید به گونه‌ای باشد تا افراد تقسیم کار کرده و در مسائل عمومی و سیاسی جامعه شرکت کنند، همچنین رعایت آزادی انتخاب شغل و منع اسراف و تبعیض در حوزه‌های مصرف و سرمایه‌گذاری در این اصل یادآور شده است.

نماینده اسفراین در مجلس اظهار داشت: در این اصل بر افزایش تولیدات دامی و صنعتی کشور تأکید شده اما در بحث یارانه‌ها علیرغم اینکه از سال 89 قانون مصوب مجلس تاکنون در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم و حتی دوازدهم اجرا نشده است؛ لذا جایگاه و شأن مجلس تحت تأثیر قرار گرفته است. قوامی تاکید کرد: بیش از 320 هزار میلیارد تومان از سال 89 تاکنون یارانه پرداخت شده است، بر اساس قانون هدفمندی می‌بایست30 درصد به بخش تولید، 20 درصد پس از اصلاح قیمت‌ها جهت هزینه‌های دولت اختصاص یابد و 50 درصد در قالب‌های مختلف به مردم تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در عمل 70 درصد از 320 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت‌ها اخذ شده و 30 درصد آن از بودجه عمومی کشور تأمین شده است. وی اضافه کرد: متاسفانه یارانه به هزینه جاری کشور تبدیل شده است، دولت دوازدهم باید قانون مصوب مجلس را اجرا کند تا از تبدیل آن به هزینه‌های جاری جلوگیری شود از این رو دولت از ماه جاری باید به اجرای قانون بپردازد زیرا تأخیر در آن موجب افزایش ضرر و زیان می‌شود. علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: دغدغه شما در مورد قانون هدفمندی درست است زیرا همانند قانون اصل 44 به درستی اجرا نشده است هر چند برای شرایط اقتصادی فعلی کشور ضروری است.

وی به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه صحن علنی و ارائه گزارش در مورد بودجه سال97 اشاره کرد و گفت: این نگاه در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه باید در بودجه سال آینده تعبیه شود تا منابع در جای مناسب خود که آبادانی کشور است صرف شود.

کد خبر 325471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.