۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
روز ۷ آبان
 سند تاریخی ندارد

آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان و متولی شاهچراغ (ع) اعلام کرد: دشمنان قسم‌ خورده نظام و مردم که در رأس آن آمریکای جنایتکار است، با جریان سازی دروغین در فضای مجازی از طریق ایادی سلطنت ورشکسته خارج نشین خود مسائلی جعلی ازجمله ۷ آبان که هیچ‌گونه سند تاریخی ندارد را مطرح می

مجله خبری ایمنا: آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان و متولی شاهچراغ (ع) اعلام کرد: دشمنان قسم‌ خورده نظام و مردم که در رأس آن آمریکای جنایتکار است، با جریان سازی دروغین در فضای مجازی از طریق ایادی سلطنت ورشکسته خارج نشین خود مسائلی جعلی ازجمله ۷ آبان که هیچ‌گونه سند تاریخی ندارد را مطرح می‌کنند به این امید که اتحاد مردم را خدشه دار کنند.
وی در بیانیه ای افزود:‌ ‌دشمن قصد سوءاستفاده از هویت ایرانی دارد و با طرح هویت ایرانی در مقابل هویت اسلامی به دنبال ایجاد دوگانه سازی متعارض است.

آیت الله دستغیب نوشت:‌ دشمن متوجه ارزشمندبودن سرمایه اتحاد است و به دنبال ضربه زدن به این سرمایه گرانبها از طریق رخنه در صفوف متحد مردم و ایجاد شکاف و اختلاف بوده تا به‌ نظام برآمده از متن مردم ضربه وارد کند.

اشاره این عضو مجلس خبرگان رهبری به هفتم آبان است که برخی آن را روز کوروش نامیده اند و برای تجمع در پاسارگاد فراخوان داده اند.

پاسارگاد در ۱۲۰ کیلومتری شمال شیراز است و مقامات قضایی و امنیتی نسبت به تجمع و شعاردادن و رفتارهای دیگر که هنجارشکن تلقی شده، هشدار داده اند.

یک مقام قضایی گفت:‌ با هنجارشکنان به طور قاطع برخورد خواهد شد.  

تاریخچه هفتم آبان و روز کوروش

در زمان دولت نهم و ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی نیز اقداماتی برای بزرگداشت این مناسبت صورت می‌گرفت.اسفندیار رحیم مشایی در آذر سال ۱۳۸۷ در اظهاراتی، از در نظر گرفتن روزی به نام «روز کوروش» در تقویم ملی ایران دفاع کرد.

ماکت آرامگاه کوروش در حیاط دانشگده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به بهانه روز کوروش (آبان ۱۳۹۲)

در آبان ماه ۱۳۹۰ در پی همایشی با عنوان «روز جهانی کوروش» که در دانشگده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و به مناسبت روز کوروش برگزار شد، در شروع آن یکی از برگزارکنندگان این همایش به نمایندگی از دانشجویان گفت: «برگزاری این همایش با چنین تأخیری به‌دلیل وجود پروسه‌ای طولانی برای گرفتن مجوز بود؛ ولی با این حال، جای این روز جهانی فقط در سالنامهٔ کشور ایران به‌عنوان کشوری که زادگاه کوروش است، خالی است. به همین دلیل، خواهان ثبت این روز به‌عنوان یک روز ملی در سالنامهٔ ملی ایران هستیم.»

همچنین در7 آبانسال ۱۳۹۲ همایش دیگری با عنوان «یادبود استوانه کورش» توسط انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران در دانشگده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد که بار دیگر درخواست ثبت روز کوروش در تقویم ملی ایران مطرح شد. دبیر این همایش به نمایندگی از دانشجویان گفت: «هدف انجمن علمی دانشجویان گروه تاریخ از برگزاری گرامیداشت برای منشور کورش، تعیین روزی در تقویم ملیبرای پاسداشت نخستین منشور حقوق بشر بوده است».

روز ۲۹ اکتبر روز تولد کورش کبیر نیست، روزی است که در تقویم های جهانی، کورش به بابل وارد می‌شود و منشور استثنایی خود را به عنوان یک فرمان صادر می‌کند. 

اصل این منشور اکنون در موزه بریتانیای لندن، و کپی آن در تالار سخنرانی‌های سازمان ملل متحد، به عنوان اولین منشور جهانی در ارتباط با حقوق بشر قرار دارد. 

گفتنی اینکه کورش بزرگ در زمانه ای که هیچ امپراتور و سزار و رهبر سیاسی وجود نداشت که در شناسنامه اش جز جنگ و خشونت و در نهایت اندکی رفاه و دادگری برای فقط بخشی از ملت خویش، یعنی «بزرگان و نجبا» وجود داشته باشد، هدیه کورش بزرگ نه تنها به مردم خویش که به مردمان سرزمین های دیگر، مجموعه ای بود از آزادی مذهب، آزادی محل کار و زندگی، فراهم سازی زمینه رفاه و شادمانی همه مردمان و مهم تر از همه حذف بیگاری و بردگی. 

... کورش آشتی‌خواهانه به بابل اندر شد، سربازان بسیار او دوستانه در بابل گام برداشتند... و او نگذاشت کسی در تمامی سرزمین های سومر و اکد ترساننده شود... او مردمان ستمدیده را از درماندگی رهانید.. آوارگان را به خانه های خود بازگرداند... بردگان را از بیگاری نجات داد... و فرمان داد که هر کسی در انتخاب مذهب و محل سکونت خود آزاد باشد.. ...»

کد خبر 325177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.