تاثیرات موبایل بر باروری/ مردان تلفن همراه را در جیب شلوار خود قرار ندهند

تاثیر اشعه های موبایل بر سلامت انسان مسئله ای غیر قابل انکار است. اما آیا این تاثیر می تواند عوارضی در باروری زنان و مردان داشته باشد یا خیر؟ این سوالی است که همواره ذهن دانشمندان را مضغول نگه داشته است.

متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار ایمنا برخی از خطرات استفاده از موبایل را شامل پاره شدن رشته های DNA، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، رشد تومورهای مغزی، افزایش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون و سر دردهای دائمی، افزایش سرعت گسترش تومورها، ایجاد سنگ کلیه و ناراحتی های کلیوی، ناراحتی های قلبی و فشار خون و بروز مشکلات رفتاری در کودکان دانست.

دکتر ندا مقتدری افزود: بر اساس آمارهای مختلف مشخص شده است که یکی از علل اصلی تصادفات، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است.

وی در مورد تاثیر موبایل بر باروری مردان گفت: تحقیقات تاثیر اشعه های تلفن همراه را بر باروری مردان اثبات کرده است. امواج موبایل تاثیر بدی در باروری مردان دارد، زیرا اسپرم را می کشد و باعث کاهش قوای جنسی می شود.

مقتدری بیان داشت: این تاثیر به ویژه در میان افرادی که موبایل را به کمر خود می بندند، دیده می شود. بنابراین به آقایان توصیه می شود که تلفن همراه خود را روی کمربندشان که در نزدیکی سیستم تولیدمثل آنها است و یا در جیب شلوار خود قرار ندهند، زیرا اثرات سوء تلفن همراه بر اسپرم ها مشخص شده است.

این متخصص زنان در خصوص تاثیر موبایل بر باروری زنان گفت: تاثیر اشعه های موبایل بر باروری زنان هنوز مشخص نیست. اما فقدان شواهد قاطع درمورد تاثیرات تلفن همراه بر باروری زنان به این معنا نیست که این اشعات هیچ تاثیری بر باروری زنان نخواهند داشت.

وی افزود: برخی از دانشمندان می گویند که تشعشعات حاصل از تلفن همراه بر زنان باردار اثر کرده و ممکن است منجر به سقط جنین و یا نواقص جنینی در آنها شود. بنابراین زنانی که درصدد باردار شدن هستند یا در حال حاضر باردار هستند، باید تا می توانند کمتر در معرض تلفن همراه خود قرار گیرند و توصیه می شود که زنان باردار حداقل ۲ متر با موبایل فاصله داشته باشند.

وی یادآور شد: اگرچه ضررهای تلفن های همراه به عموم افراد گوشزد می شود، اما واقعا نمی توان از آن استفاده نکرد. بنابراین افراد باید تا می توانند ضررهای آن را به حداقل برسانند.

متخصص زنان تصریح کرد: توصیه می شود افراد حتی المقدور از ارسال پیامک به جای صحبت کردن با گوشی تلفن همراه استفاده کنند، زیرا اشعه های کمتری تولید کرده و کمتر آسیب می رساند.

مقتدری خاطرنشان کرد: در صورتی که می خواهید از تلفن همراه استفاده کنید، از دستگاه هندزفیری استفاده کنید و از چسباندن مستقیم گوشی موبایل به سرخود خودداری کنید. همچنین گوشی موبایل خود را در فاصله دوری از بدن خود قرار دهید تا از تشعشات آن در امان باشید.

کد خبر 325123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.