دادرسی منصفانه اولین حق اساسی انسان‌هاست

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: در جهان امروز دادرسی منصفانه اولین حق اساسی انسان‌ها شناخته شده است و اگر امنیت قضایی وجود نداشته باشد اشخاص نمی‌توانند در روابط خود با جامعه و حاکمیت احساس امنیت کنند.

به گزارش ایمنا، حسن صرام در مراسم تحلیف کارآموزان اظهار کرد: پیام عاشورا پیام مدافع حق بودن است، به وکلای جدید توصیه می‌کند که قدر شغل خود را بدانند، در قسمتی که یادآور شدند قانون‌گذار حرفه وکالت را حرفه شریفی دانسته است.

وی با بیان این که در قدیم وکالت را نیابت از جانب موکل می‌دانستند، بیان کرد: در قدیم جایگاه وکیل دادگستری را جایگاه موکل می‌دانستند و وکیل را یک مراجعه‌کننده ساده می‌پنداشتند اما امروز نگاه به وکیل نگاه به جایگاه رفیعی است، در جهان امروز دادرسی عادلانه اولین حق اساسی انسان‌ها شناخته شده است و اگر امنیت قضایی وجود نداشته باشد اشخاص نمی‌توانند در روابط خود با جامعه و حاکمیت احساس امنیت کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان این که در قانون اساسی همه کشورها از جمله ایران دادرسی منصفانه به عنوان یک حق شناخته شده است، تصریح کرد: وکیل دادگستری وظیفه دفاع را عهده‌دار است، اگر دادستان به عنوان مدعی‌العموم عضوی از قوه قضائیه است و قاضی در مقام برابری جرم و مجازات است و عضوی از دستگاه قضاییه است وکیل باید خارج از این مجموعه باشد تا موکل احساس حق دفاع داشته باشد و  احساس امنیت داشته باشد.

وی با اشاره به قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: این قانون وکیل را در شان قاضی قرار می‌دهد و هر کس در جان و مال و ناموس نزدیکان خود احساس خطر می‌کند به وکیل دادگستری مراجعه می‌کند و وکیل دادگستری را مورد اعتماد خود می‌داند تا با تخصص خود این خطر را از او رفع کند، امروز با توسعه ارتباطات اشخاص خود نمی‌توانند قوانین را تمیز دهند و نیاز به موکل دارند.

صرام در پایان در توصیه‌ای به وکلای جدید گفت: مبادا با اقدامی اشتباه حیثیت جامعه وکالت لکه‌دار شود، امروز باید با آبرو و عزت وکالت را در جامعه نهادینه کنند، وکلای جوان بسیار به حمایت خانواده‌های خود دارند، تا شکوفایی شغلی آن‌ها نیاز به استمرار حمایت خانواده‌ها است.

کد خبر 324892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.