بررسی اشتغال روستاها در برنامه ششم توسعه/اجرای طرح هادی در ۷۰ درصد روستاهای استان اصفهان

طبق آمار سال ۹۵ تعداد کل روستاهای استان اصفهان ۱۸۳۹ روستا است که از این تعداد ۱۲۹۱ روستا دارای جمعیت و ۹۳۵ روستای بالای۲۰ خانوار هستند که طرح هادی در بیش از ۷۰ درصد روستاهای این استان اجرا شده است.

به گزارش ایمنا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران، به منظور تأمین مسکن محرومان ومتولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی‌ایران تشکیل شد .بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ یک دفتر مرکزی در پایتخت و ۳۱ شعبه در مراکز استان ها و بیش از ۲۷۸ شعبه فرعی در سطح شهرستان های کشور دارد، همچنین تعداد هفت سازمان اجرایی نیز عملاً به منظور انجام مسئولیت ویژه بنیاد مسکن در رابطه با توسعه مسکن در شهرها و روستاها و اقشار کم‌درآمد و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سوانح عهده‌دار وظایف مربوط هستند.

 اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌طبق اساسنامه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شامل مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف، تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم و همکاری دستگاه های ذیربط در روستاها و شهرها، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده سازی آنها، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی کشور از طریق تهیه، تولید و توزیع، مطالعه و برنامه ریزی و اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی دو برنامه پنج ساله توسعه کشور،  تهیه طرح ‌های ‌هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاههای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت و ارایه طرح های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاههای ذیربط است. پیرامون این موضوعات و  برای آگاهی از فعالیت های این بنیاد در استان اصفهان، خبرنگار ایمنا گفتگویی را با غلامحسین خانی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان انجام داد که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

بخش مهم فعالیت های بنیاد مسکن کدامند؟

۹۰ درصد فعالیت های ما در روستاها و مربوط به واگذاری زمین در روستاها، مسکن روستایی، تهیه سند مالکیت خانه های روستایی، تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، اشتغال در روستاها و توسعه روستایی است.

تعداد روستاها، میزان جمعیت آنها و برخورداری روستاها در استان ما نسبت به سایر استان ها چقدر است؟

طبق آمار سال ۹۵ تعداد کل روستاهای استان اصفهان ۱۸۳۹ روستا است که از این تعداد ۱۲۹۱ روستا دارای جمعیت است و ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که بیشتر تهیه و اجرای طرح هادی را در روستاهای با جمعیت بالا انجام می دهیم.

برای تحقق بوم گردی در روستاهای اصفهان چه اقدامی انجام شده است؟

در سال ۹۶ تفاهم نامه ای با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان منعقد کردیم تا روستاییانی که حاضرند خانه های خود را در اختیار گردشگران قرار دهند. اما این خانه ها با توجه به فرسودگی به تعمیرات نیاز دارند، بنابراین باید کمک کنیم تا خانه های آنها بازسازی و در اختیار گردشگران قرار گیرد. همچنین باید متقاضیان در صورت اعلام آمادگی به مدیران شهرستانی بنیاد مسکن مراجعه و ثبت نام کنند تا میراث فرهنگی مجوز بوم گردی را صادر کند و ما نیز برای ساخت و تعمیر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار روستاییان قرار می دهیم؛ البته میراث فرهنگی برای تجهیزات خانه ها هم امکانات می دهد.

طی دو ماهی که از اجرای این طرح می گذرد، استقبال روستاییان به خصوص در آران و بیدگل، نطنز و خور و بیابانک زیاد بوده است، به طوری که در روستای علی آباد و محمد آباد آران و بیدگل مردم به صورت خودجوش اقداماتی انجام داده اند و در روستای خفر سمیرم نیز خانه ها در اختیار گرشگران قرار می گیرد. ما مشاورانی داریم تا کمک کنند واحدها به سبک سنتی بازسازی و تعمیر شوند، خانه ها باید به همان سبک سنتی بازسازی شود تا نظر گردشگران را جلب کند، اما اینکه چه نوع خدماتی باید در خانه های بوم گردی ارایه شود، توسط میراث فرهنگی اعلام می شود. روستاییانی که علاقه مند هستند خانه های خود را برای توسعه گردشگری در اختیار گردشگران قرار دهند، می توانند هم از امکانات و تسهیلات بنیاد مسکن و هم سازمان میراث فرهنگی استفاده کنند.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چه اقدامات دیگری را انجام می دهد؟

طرح های هادی را طی ۵ سال در برنامه ششم توسعه داریم. تا سال گذشته برای تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی طراحی کردیم، اجرای این طرح ها باعث شد در برخی از روستاها که با مهاجرت معکوس مواجه بودند، مشکل برطرف شود به طوری که طبق آمارگیری سال گذشته مشخص شد ۷۰ روستای استان جمعیت بالای ۲۰ خانوار پیدا کردند. در طرح هادی، سند دار کردن خانه های روستایی مطرح می شود، از این رو روستاییان اگر بخواهند پروانه ساخت تهیه کنند باید به دهیاری مراجعه کنند؛ دهیار روستا که مرجع صدور پروانه است از طرح هادی تبعیت و به مردم پروانه می دهد، ۱۰ سال فرصت دارد و بعد از ۱۰ سال طرح ها بازنگری می شود که خوشبختانه در ۳۶۰ روستا طرح بازنگری داشتیم.

بنیاد مسکن طرح هادی را از محل اعتبارات تملک و دارایی و از اعتبارات ملی اجرا می کند و دهیاری ها هم از محل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای اجرای طرح هادی استفاده می کنند. تاکنون در بیش از ۷۰ درصد روستاهای استان اصفهان طرح هادی اجرا شده است. همچنین برای اجرای طرح هادی امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و  ۳۰ میلیارد هم در اختیار دهیاری ها قرار گرفته تا به صورت مشترک این طرح هادی را اجرا کنیم. قیر رایگان یکی از مزایای اجرای طرح هادی است به طوری که از سال ۹۴ تا ۹۶ خوشبختانه سهمیه خوبی برای آسفالت معابر روستایی دریافت و برای اجرای آسفالت نیز از کمک های مردمی استفاده کردیم. آسفالت روستایی در بیش از ۵۰۰ روستای استان اصفهان انجام شد و به روایتی دیگر ۵۵ درصد روستاهای استان با قیر رایگان آسفالت شدند.

برای آسفالت روستا بنیاد مسکن نسبت به انتخاب روستا اقدام می کند یا اینکه آسفالت بنا به درخواست ساکنان روستاها انجام می شود؟

بنیاد مسکن برای آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار اقدام می کند و اولویت با روستاهایی است که کمک های مردمی در آن انجام می شود.

برای احیای روستاها از نظر ساختمان ها و راه ها اقدامات خوبی انجام شده است و شاید هدف عمده از اجرای طرح ها تحقق جمعیت معکوس در روستاها است. فکر می کنید در راستای مهاجرت معکوس و حفظ جمعیت روستاها چقدر به هدف نزدیک شده اید؟

تا سال ۹۴ روستاهای بالای ۲۰ خانوار که دارای طرح بودند، حدود ۸۸۳ روستا بود اما طبق آمارگیری سال گذشته، تعداد ۷۰ روستا بالای ۲۰ خانوار شده اند و این نشان می دهد مردم مهاجرت معکوس را پذیرفته اند. از سال ۹۰ تا ۹۵ تعداد ۷۰ روستای استان اصفهان دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار شدند.

در برنامه ششم توسعه مطالعات توسعه روستاها را در بحث اشتغال داشتیم. قرار است تا ۵ سال آینده مطالعات تعداد ۵ هزار روستا در کل کشور انجام شود که از این تعداد ۱۱۸ روستا سهمیه استان اصفهان بوده و از این ۱۱۸ روستا ۱۵ دهستان را در دست بررسی داریم. اشتغال و توسعه روستا را به صورت منطقه ای بررسی می کنیم، قطعاً وقتی وضعیت اشتغال روستاییان مشخص شود، جمعیت معکوس اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 324467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.