غربالگری به موقع عامل کاهش رشد نابینایی/ ۷۵۰۰ نابینا در استان

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به حضور ۷۵۰۰ نابینا در استان گفت: غربالگری و معاینات به موقع چشم از دلایل مهم کاهش رشد نابینایی در استان است.

سید اصغر فیاض در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ایمنا گفت: طبق آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران در سال ۹۰ از هر ۱۰ هزار نفر ۱۳ نفر دچار مشکلات بینایی بودند اما آمار سال جدید حکایت از این دارد که از هر ۱۰ هزار نفر ۱۸ نفر دچار مشکلات بینایی هستند. همچنین در کشور از ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار معلولی که تحت پوشش بهزیستی است حدود ۱۲۲ هزار نفر افراد نابینا و کم‌بینا هستند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر در کشور دچار مشکلات بینایی هستند، گفت: در استان اصفهان ۷۵۰۰ نابینای تحت پوشش بهزیستی داریم  که ۳۰۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان و مابقی در  دیگر شهرستان های استان هستند.

۵۰ انجمن فعال معلولین

فیاض ادامه داد: در سه دهه گذشته تنها ۲ یا ۳ انجمن در زمینه معلولین و نابینایان  فعالیت داشتند، اما امروز بیش از ۵۰ انجمن در زمینه معلولیت‌ها در سطح استان فعال اند که بسیاری از مطالبات و خدمات این معلولین را دنبال می‌کنند و بسیاری از خدمات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی را این انجمن‌ها به معلولین استان ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان ۲۰ سازمان مردم نهاد فعال است، گفت: ۶ انجمن از این تعداد مختص نابینایان است و در زمینه‌های مختلف به این قشر خدمت‌رسانی می‌کنند. فیاض ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌هایی که بهزیستی بدلیل سیستم دولتی توان انجام آنها را ندارد، انجمن‌ها به خوبی در حال خدمت‌رسانی و فعالیت  در آن هستند از جمله اشتغال، مسکن، امور حقوقی نابینایان به طوری که موضوع تنظیم قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را هم این انجمن‌ها پیگیری می‌کنند.

 فعالیت ۳ مرکز مادر و کودک نابینا و کم‌بینا در استان

فیاض با اشاره به خدمات ارایه شده از سوی بهزیستی به نابینایان گفت: خدماتی که بهزیستی به نابینایان ارائه می‌دهد از کودکان زیر سن ۶ سال آغاز می‌شود. مجموعه‌ای به نام مادر و کودک نابینا و کم‌بینا  که کودکان زیر سن ۶ سال در این مراکز آموزش می‌بینند.

فیاض ادامه داد: در حال حاضر  در کشور ۱۱ مرکز مادر و کودک فعال است که ۳ مرکز مادر و کودک استان در شهرهای اصفهان، فلاورجان و نجف آباد فعال است و  تا دو سال آینده مراکز دیگری در  سایر شهرستان‌های استان راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: این مراکز خدمات تخصصی و ویژه‌ای به نابینایان ارائه می‌دهند و کودکان نابینا را برای حضور در مدرسه آماده می‌سازند.

 زمان ورود کودک نابینا به مدرسه هم کلیه خدمات آموزشی از طریق آموزش و پرورش استثنایی تا مقطع دبیرستان به این افراد ارایه می‌شود. بهزیستی در زمینه ارائه وسایل کمک آموزشی، وسایل کمک توانبخشی، خدمات مددکاری و مشاوره‌ای، کمک‌های مالی شامل کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ایاب و ذهاب و کمک هزینه تحصیلات دانشگاهی به معلولین خدمت‌رسانی می‌کند.

۴۰۰ دانشجوی نابینا در استان اصفهان

فیاض در مورد تعداد معلولین دانشجو در استان هم گفت: هزار دانشجوی معلول در دانشگاه‌های استان مشغول تحصیل‌اند که تنها ۴۰۰ نفر آنها نابینا یا کم‌بینا هستند.

وی با اشاره به خدمات ارایه شده توسط بهزیستی به معلولین گفت: در مقوله مسکن، ازدواج و اشتغال سازمان کمک‌هایی در قالب تسهیلات و وام‌های اشتغال و غیره به آنها ارائه می‌دهد اما در مورد اشتغال متاسفانه استخدامی در سال‌های اخیر نداشته‌ایم و هنوز این فرهنگ‌سازی صورت نگرفته که کارفرمایان بدانند نابینایان آنقدر متخصص هستند که می‌توانند گاهی بهتر از افراد سالم کار کنند.   ما باید این را به جامعه نشان دهیم و فرهنگ‌سازی لازم در این موضوع داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از نابینایان بیکار هستند، گفت: این نابینایان حتی در بخش خصوصی هم جذب نشدند و در بخش دولتی هم چندین سال است استخدامی صورت نگرفته که بتوانند از بند ۳ درصد استخدام در قانون حمایت از حقوق معلولین استفاده کنند و به تبع وقتی معلولی با مشکل اشتغال روبروست پس از آن با مشکل ازدواج و بعد از آن مسکن روبرو خواهد بود.

۳۵۰ ورزشکار نابینا و کم‌بینا در استان اصفهان

رییس هیات ورزشی نابینایان درباره امکانات ورزشی معلولین گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در عرصه توانمندسازی معلولین انجام شده مشارکت آنها در امر ورزش است که این امر برای سلامت معلولین بسیار لازم است و در سال های گذشته این عزیزان رتبه‌های خوبی در  ورزش معلولین داشتند  به نحوی که سال گذشته رتبه دوم کشوری در ورزش معلولین را داشتیم.

فیاض با اشاره به اینکه ۳۵۰ ورزشکار نابینا در  استان داریم، گفت: از بین این تعداد هر ساله ۱۰۰ مدال کشوری، برون مرزی و استانی در رشته‌های مختلف داریم حتی در رشته پاورلیفتینگ که یکی از رشته‌های مشکل برای نابینایان است ما ورزشکاران مطرحی در این رشته داریم و چندین سال است که تیم ایران در جهان رتبه اول را داشته که ۳ یا ۴ نفر از ورزشکاران تیم ملی این رشته هر ساله از استان اصفهان هستند و در دیگر رشته‌ها هم مانند جودو، شطرنج، شنا، گل واکر که رشته اصلی نابینایان است معلولین اصفهان موفق عمل کرده‌اند و بطور کل معلولین و نابینایان ما موفقیت‌های زیادی در ورزش داشته‌اند.

غربالگری عامل کاهش رشد نابینایی

به گفته فیاض یکی از اتفاقات خوبی که در معاونت پیشگیری بهزیستی در سال‌های گذشته انجام شده بحث غربالگری بینایی و شنوایی بوده است بطوری که  بیش از ۲۱ هزار پایگاه در کشور دایر است که کودکان را قبل از ورود به مدرسه پایش می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان  گفت: در ۱۰ سال گذشته آمار نابینایی در استان  ۵۰۰۰ هزار نفر بوده و پس از این ۱۰ سال به ۷۵۰۰ رسیده که رشد بسیار زیادی نداشته این در حالی است که در دیگر معلولیت‌ها متاسفانه بدلیل عوامل محیطی و تصادفات جاده‌ای افزایش بسیاری داشته بطوری که آمار معلولین جسمی حرکتی  در ۱۰ سال گذشته ۱۲۰۰۰ معلول در استان بوده در حالیکه الان به ۴۰۰۰۰ نفر رسیده است و رشد کمتر آمار نابینایان صرفا بدلیل آگاهی رسانی، غربالگری و معاینات پزشکی به موقع است.

کد خبر 323612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.