تدوین برنامه راهبردی عملیاتی تخت فولاد تکمیل شد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان از تکمیل طرح تدوین برنامه راهبردی عملیاتی تخت فولاد خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعلی معرک نژاد در برنامه "اینجااصفهان" اظهارکرد: تخت فولاد اصفهان نگین زیارتگاه های جهان و دومین قبرستان مقدس پس از وادی السلام است.

وی افزود: از سال ۶۳ به بعد دفن عمومی در مجموعه تخت فولاد ممنوع شد و فقط چند نفر از افراد مشهور در این مکان دفن شدند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۵۴ تکیه در تخت فولاد وجود دارد، عنوان کرد: معماری تکایا، سنگ نوشته، حجاری ها، نقش های روی سنگ قبور مجموعه تخت فولاد به عنوان سند هویتی تاریخی کشور ثبت شده است.

معرک نژاد در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تخت فولاد مانند یک گنج نهفته است اما از دیدها پنهان مانده، گفت: متاسفانه بیش از ۶۰ درصد شهروندان اصفهانی آشنایی کاملی از این مجموعه با ارزشمند تاریخی ندارند.

وی اضافه کرد: همچنین جوانان علاقه چندانی برای بازدید از این مکان ندارند و فقط برخی از نخبگان، افراد فرهنگی و ادبی برای بازدید به این مجموعه می آیند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان ادامه داد: اگر جاذبه های فرهنگی، مذهبی و معنوی تخت فولاد در چرخه گردشگری شهر قرار گیرید به طور حتم تحول عظیمی درحوزه گردشگری شهر و کشور رخ می دهد.

معرک نژاد با بیان اینکه باید جاذبه های گردشگری در تخت فولاد برای گردشگران و شهروندان مهیا شود، گفت: در مجموعه تخت فولاد آرامش بی نظیری حاکم است از همین رو اجرای برنامه های گردشگری این مکان، نباید باعث از بین رفتن حس آرامش آن شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته تورهای گردشگری مجموعه تخت فولاد برای شهروندان برگزار شد و حدود ۱۱ هزارنفر در این برنامه شرکت کردند، عنوان کرد: همچنین در نوروز سالجاری با تبلیغاتی که در سطح شهر انجام شد حدود ۷۵ هزار نفر از گردشگران نوروزی و شهروندان از مجموعه تخت فولاد بازدید کردند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه با نخبگان و بزرگان شهر جلسات متعددی برگزارشد ، گفت: بر این اساس یک برنامه ۲ ساله برای مجموعه تخت فولاد تدوین شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه زیرساخت های فرهنگی و نرم افزاری یکی از نیازهای اصلی مجموعه تخت فولاد است، اضافه کرد: باید کتاب و داستان هایی برای معرفی و زندگی نامه مشاهیر و مفاخیر تخت فولاد چاپ شود.

معرک نژاد با بیان اینکه مجموعه انتشارات تخت فولاد تاکنون کتاب های بسیاری از زندگی نامه مشاهیر انتشار کرده اما این کتاب ها بیشترجنس پژوهشی دارند، تاکید کرد: از همین روسعی کرده ایم تا زندگی نامه های مشاهیر متناسب با سن جوانان و نوجوانان انتشار یابد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به اینکه تدوین زندگی نامه ۵ تن از بزرگان مجموعه تخت فولاد در سال ۹۵ تکمیل و اکنون نیز در دست طراحی و چاپ است، اظهار کرد: در ماه های آتی از کتاب زندگی نامه بزرگان تخت فولاد رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه مجله گردشگری مجموعه تخت فولاد در مرحله انتشار است و ظرف چندماه آینده رونمایی می شود، خاطرنشان کرد: در این مجله عکس و جاذبه های گردشگری این مکان به تصویر کشیده است.

معرک نژاد با تاکید براینکه درسال ۹۵ بروشور معرفی تخت فولاد به زبان عربی و فارسی چاپ شد، خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری برای اولین بار  نقشه گردشگری تخت فولاد به زبان فارسی و انگلیسی چاپ شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه اپلیکیشن تخت فولاد در سال ۹۵ تولید و در هفته نکوداشت اصفهان رونمایی شد، گفت: تمام زندگینامه مفاخیر، مشاهیر، عکس، تکایا و معماری های تخت فولاد در این نرم افزار به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به راه اندازی سایت و درگاه الکترونیکی مجموعه تخت فولاد در سال ۹۵  اضافه کرد: تمام اطلاعات این مجموعه در، درگاه الکترونیکی تخت فولاد ثبت شده است.

معرک نژاد از دیگر برنامه های ۹۵ و سالجاری را برگزاری دوره های تخت فولاد شناسایی دانست و تصریح کرد: درسالجاری دوره های آموزشی در ۳ سطح و با هدف انتخاب راهنمای بومی گردشگری تخت فولاد برگزار شد.

مدیر مجموعه تاریخی ، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان افزود: تاکنون نیز ۱۸ دوره آموزشی تخت فولاد شناسی برای شهروندان برگزار شده است.

وی  در ادامه با بیان اینکه درسال های گذشته مجموعه تخت فولاد درنمایشگاه های قرآن شرکت داشته، گفت: درسال ۹۵ برای اولین بار درنمایشگاه بین المللی گردشگری تهران  و در سالجاری در نمایشگاه بین المللی گردشگری اصفهان حضور پیدا کردیم.

معرک نژاد تصریح کرد: برای اولین بار محفل انس قرانی در سال ۹۵ راه اندازی شد که بر این اساس، این برنامه پنج شنبه هرهفته در تکیه بابارکن الدین برگزار می شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به فعالیت های عمرانی مجموعه تخت فولاد عنوان کرد: ساماندهی تکیه بابارکن الدین و آب انبارکازرونی، توسعه تابلوهای معرفی تکایا درسال ۹۵ انجام شد، همچنین اکنون نیز مرمت محوطه بیرونی تکیه کازرونی و ساماندهی تکیه مادرشاهزاده در دست اجراست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تدوین برنامه راهبردی عملیاتی تخت فولاد در سال ۹۵ آغاز و اکنون تکمیل شده است، گفت: این برنامه دارای ۶ مرحله است، این برنامه طی ۱۵ ماه با کمک مشاوران و کارشناسان شهرداری در یک گروه ۱۵ نفر آماده شده است.

کد خبر 323009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.