دیپلماسی شهری اصفهان سالها به خواب رفته بود/ورود تفکر گفتگوی تمدن ها به سیستم مدیریت شهری

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: سالها دیپلماسی شهری اصفهان به خواب رفته بود و ما نه تنها خواهرخواندۀ جدیدی نداشتیم بلکه از خواهرخوانده های قبلی‌مان نیز بهره ای نبردیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، در حاشیۀ برگزاری نمایشگاه «متولدین لهستان مستقل، لهستانیها»، سخنگوی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه این نمایشگاه شکوه گفتگوی میان تمدن ها و فرهنگ هاست، به خبرنگار ایمنا گفت: من وقتی این عکس ها را می دیدم باورم نمی‌شد این اتفاق ها در شهر اصفهان رخ افتاده باشد، نگاه اولیه دقیقاً فضای اروپایی را نشان می دهد اما همین که یک چنین صلح مسالمت آمیزی در ایران و در شهر اصفهان اتفاق افتاده واقعاً جای تشکر دارد. همچنین باید از کسانی که خلق چنین رویدادهایی را سبب می شوند تا تمدن ها و ادیان و ملت ها به هم نزدیک بشوند قدردانی کرد.

مهدی مقدری ادامه داد: من از تماشای آثار این نمایشگاه بسیار لذت بردم و امیدوارم مردم بازدید کنند و بدانند که چه غنایی در فرهنگ و مراودات و تاریخ و پیشینه ما بوده است که البته خیلی هم دور نیست. خدا را شکر به یُمن هنر و ثبت چنین رویدادهایی امروز ما می توانیم چنین افتخاری را داشته باشیم که بیش از چند دهه یک چنین میزبانی باشکوهی را در عصر جنگ های جهانی برای دنیا داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود خواهد داشت تا در آینده میان اصفهان و شهری از لهستان پیوند خواهرشهری ایجاد شود، تصریح کرد: متأسفانه سالها دیپلماسی شهری اصفهان به خواب رفته بود. ما نه تنها خواهرخواندۀ جدید نداشتیم بلکه از خواهرخوانده های قبلی‌مان نیز بهره ای نبردیم ولی الان فصل جدید دوباره سررسیده و کسانی که به اعتقاد گفتگوی تمدن ها اعتقاد دارند به مسند مدیریت شهری آمده اند.

مقدری افزود: در دولت اصلاحات نیز اروپایی ها طرف مذاکرات ما بودند و از روسیه و چین و امریکا هیچ خبری نب

ود و ما توانسته بودیم تا مرزهای نهایی یک توافق بین المللی پیش برویم اما متأسفانه وقتی دیپلماسی شهری وجود نداشته باشد وقتی رویکردها و راهبردهای شهر این باشد که چشمش را روی فرصت های جهانی ببند قاعدتاً دستاوردی ندارد. اما بی تردید امروز دیپلماسی شهری بعنوان یکی از مظاهر دیپلماسی عمومی می تواند به دستگاه سیاست خارجی ما در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی فرصت هایی را نشان دهد که نتیجۀ آن ثروت اندوزی بیشتر طرفین ماجرا یعنی یک بازی کاملاً برد برد برای طرفین تعریف شود.

سخنگوی شورای شهر اصفهان به جایگاه مباحث فرهنگی در شورای جدید شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم مهم ترین ویژگی و بارزترین رویکرد اصلاح طلبانی که در مدیریت شهری کلان شهرهای ایران پیروز انتخابات شدند، مسئلۀ فرهنگ و هنر است که همواره مزیت مطلق اصلاح طلبی بوده است.

مهدی مقدری ادامه داد: ما قطعاً برنامه هایی داریم که شهرها را هم از این رکود اقتصادی بواسطۀ صنایع خلاق که صنایع مبتنی بر فرهنگ و هنر هستند و هم ازنظر پویایی اجتماعی بواسطه چنین رویدادهایی که در آن ها می تواند برنامه ریزی شود و بودجه تعریف شود خارج کنیم.

کد خبر 322836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.