مرگ خاموش یک دانشجو؛ قسمت یا سهل انگاری؟

بوئین میاندشت - "زهره قاسمی" فرزند فرهیخته و پرافتخار بوئین میاندشت از بین مارفت؛ با مرگی ناباورانه و تلخ..

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان بوئین میاندشت، سه روز پیش بود که انتشار خبر فوت یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در رسانه ها پخش شد.

این دختر جوان، دانشجوی ترم ۹ پزشکی، اهل روستای قلعه بهمن بوئین میاندشت از شهرستان های غرب استان اصفهان بود که بین ساعات ۲۰ تا ۲۲ شامگاه جمعه ۱۴ مهر ۹۶ در حمام خوابگاه بهارستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر اثر گاز گرفتگی درگذشت.

هر چند در مراحل اولیه، برخی رسانه ها علی رغم شواهد موجود و صحبت های شاهدان ماجرا، علت فوت این دختر جوان را ایست قلبی بیان کرده بودند، اما نتیجه بررسی های پزشکی قانونی سرانجام علت فوت را گاز گرفتگی اعلام کرد.

در همین راستا منصور فیروزبخت- مدیر کل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری- یک شب پس از فوت این دانشجو اعلام کرده بود:  بر اساس معاینات و آزمایش ‌های انجام شده در مرکز پزشکی قانونی، علت فوت مرحومه زهره قاسمی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، خفگی به دنبال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن (CO) بوده است.

پیکر این دانشجوی جوان، بعدازظهر شنبه ۱۵ مهر و با حضور سرپرست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونان و مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه، در روستای قلعه بهمن شهرستان بویین میاندشت تشییع و خاکسپاری شد.

از یکشنبه بوی گاز را احساس می کردیم/یک نفر دیگر نیز حالش بد شده بود

شنیده های بسیاری در چرایی مرگ نابه هنگام این دختر جوان وجود دارد. یکی از دانشجویان مستقر در خوابگاه بهارستان در گفتگو با ایمنا می گوید: مشغول صحبت با بچه ها بودیم که ناگهان یادمان افتاد یکی از دوستانمان که به حمام رفته تاخیر زیادی داشته است، به خاطر همین به دنبال او رفتیم و متاسفانه متوجه شدیم که فوت شده است.فکر می کنم از زمان رفتن او به حمام تا وقتی که ما فهمیدیم حدود ۵ ساعتی گذشته بود.

دانشجوی دیگری که در آن شب شاهد ماجرا بوده است  در این باره به ایمنا می گوید: من از  روز یکشنبه  به خوابگاه رفتم و از همان روز بویی شبیه به بوی  گاز را در کریدور طبقه چهارم به خصوص در قسمت حمام و دستشویی ها حس می کردم.صبح همان شبی که زهره فوت کرد یکی از بچه ها رفت حمام و حالش بد شد.من آن موقع در آشپزخانه بودم.دوست او آمد و با حالت بسیار پریشان گفت که قلب دوستش گرفته و از من تقاضای کمک کرد.بعد از تماس دوستانش  با پزشک برایش سرم و آمپول فرستادند و در اتاقش به او وصل کردند.

وی ادامه می دهد: مسئول شب حدود ۸ و نیم برای حضور و غیاب آمد.وقتی مسئول شب به اتاق دختری که سرم وصل کرده بود رسید  کلی با او دعوا راه انداخت چرا توی اتاق  سرم زده است؟در همین حین بود که هم اتاقی من نیز به حمام رفت ولی بعد از چند دقیقه برگشت و گفت: درب یکی از حمام ها بسته  است و هیچ صدای آبی هم  هم نمی آید. به خاطر همین شک کرده بود که شاید کسی حالش بد شده باشد.ما دو نفری به سمت حمام دویدیم.دیدیم که  در بسته است و هر چه صدا می زنیم کسی جواب نمی دهد.من به هم اتاقی ام  کمک کردم که از بالای درب حمام داخل آن را نگاه کند.دوستم گفت که زهره در کف حمام افتاده بود.همان لحظه مسئول شب را خبر کردیم.

این دانشجو می افزاید: درب حمام را چندین بار هل دادیم تا این که باز شد.اول مسئول حمام رفت داخل و بعد چند نفری از بچه ها کمک کردند و زهره را بیرون آوردیم و به نزدیک ترین اتاق بردیم.دندان های زهره قفل شده بود و بدنش سرد بود اما بعضی از بچه ها می گفتند نبض ضعیفی داشت.مسئول شب همان موقع که ماجرا را فهمید به اورژانس زنگ زده بود.در این فاصله بچه های پزشکی سعی کردند به زهره تنفس مصنوعی  و شوک بدهند. اما دندان های زهره به هم قفل شده بود و بنابراین به او از راه بینی نفس دادند.

دستگاه اکسیژن اورژانس آب نداشت

این شاهد ماجرا ادامه می دهد: اورژانس پس از ۱۵ دقیقه آمد بدون برانکارد و تجهیزات سالم. نبض زهره را چک کردند و با دست به او شوک دادند.دستگاه اکسیژن  اورژانس آب نداشت و بچه ها آن را از آب پر کردند و آوردند.آمپولی به زهره تزریق کردند و پس از  آن که گذشت حدود ۵ دقیقه؛  تلاش برای احیای او نتیجه ای ندادتصمیم گرفتند او را به بیمارستان انتقال دهند.زهره را داخل پتویی پیچیدند و با کمک نیروی تاسیساتی به بیمارستان بردند و متاسفانه بعد از مدت کوتاهی از دوستان پزشکمان که شیفت بودند شنیدیم که زهره فوت کرده است.

این دانشجو ادامه می دهد: بچه ها  بارها به مسئول خوابگاه  درباره بوی گاز هشدار داده بودند ولی متاسفانه اهمیت ندادند.می گفتند اصلا مگر در حمام ها گاز هست که بو بیاید؟به نظر من مسئول شب هم کوتاهی کرده است چون باید آن شب موقع حضور و غیاب وقتی زهره در اتاق نبوده سراغش را می گرفته و پیدایش می کرده...شاید می شد جان زهره را نجات داد.موقعی که از کلانتری آمدند و بازپرسی ها شروع شد متوجه شدم که  بازپرس  می گفت نشت گاز به خاطر لوله و هواکش و نیز مشکلات تاسیساتی و کم کاری پیمانکار بوده است.

زهره دختری بی حاشیه و مهربان بود/شایعات کذب محض است

یکی از دوستان زهره نیز که به شدت از مرگ او متاثر شده است، به ایمنا می گوید: زهره اولین فرزند یک خانواده روستایی بود.پدرش کارگری زحمت کش است.زهره دختری محجبه، مودب و منظم بود. همیشه موقع نماز با هم می رفتیم وضو می گرفتیم. اهل نماز اول وقت بود به درسش خیلی اهمیت می داد و جزء  دانشجوهای درسخوان بود.دختری آرام و بی حاشیه  و خیلی مهربان و ساده بود.از اول دانشگاه تا ترم ۹ اصلا تغییری در ظاهر و پوششش نداشت و دارای ثبات فکری بود.این شایعاتی که تلاش دارد مرگ زهره را ایست قلبی و یا خودکشی وانمود کند ظلم بزرگی در حق این دانشجو و خانواده او است.به خصوص آن که نتیجه پزشکی قانونی نیز دلیل مرگ زهره را مسمومیت با مونوکسید کربن اعلام کرده است.

واکنش صریح شهروندان و دانشجویان در فضاهای مجازی

از طرفی در بسیاری از کانال ها و فضاهای مجازی استان چهارمحال و بختیاری و نیز کانال های مجازی  شهرستان بوئین میاندشت؛ زادگاه این دانشجو؛  واکنش های متعددی نسبت به این حادثه وجود داشته است.

به عنوان نمونه در یکی از این کانال های بوئین میاندشت، شهروندی پیام داده است: "زهره قاسمی دانشجوی سال پنجم پزشکی شهرکرد براثر گازگرفتگی در خوابگاه دانشگاه فوت کرد. ظاهرا واژه قصور فقط در مورد پزشکان تعریف شده است و برای سایرین بی معناست.کاش به جای یک دختر روستایی که پدر و مادرش با هزار امید او را پروراندند و با کمترین امکانات به دانشگاه فرستادند، فرزند یک ژن مرغوب پایتخت نشین بود، کاش یک هنرپیشه یا کارگردان معروف بود، کاش دوربین ها در مراسم ختمش بودند، تا وزیر شخصا حضور پیدا کرده و دستور رسیدگی صادر کند!"

هم چنین در یکی از کانال های تلگرامی شهرکرد به نقل از یکی از دانشجویان این دانشگاه آمده است:"این خوابگاه یک سال است که افتتاح شده است. خیلی مشکل دارد و مدتی هم دانشگاه کار را به دلیل این که می گفتند ۳۰۰ ایراد فنی درشت دارد از پیمانکار تحویل نمی گرفت. یکی از اشکالات این خوابگاه که منجر به فوت یا بهتر بگویم قتل یکی از بهترین دوستانمان شد این بود که لوله دودکشی که از موتورخونه در زیر زمین واز لای دیوارها تا پشت بام  می رود باید فلزی کار گذاشته می شد. اما پیمانکار  لوله سیمانی کار  گذاشته است. این لوله سیمانی داغ می شود، ترک بر می دارد و می شکند و همین موجب می شود که راه خروج منوکسید کربن بسته شود و گاز به طرف ساختمان نشت پیدا کند و چون دوستمان در حمام بوده و نیز به دلیل آن که این گاز به علت تلفیق با آب و بخارات حمام زودتر اثر می کرده متاسفانه موجب خفگی او شده است. اگر این دوست ما آن شب در حمام نبود و بچه ها مرگ او را متوجه نمی شدند شاید همه ما تا صبح خفه می شدیم چون زمان خواب ما بود. متاسفانه مسئولان در مقابل اعتراض و تجمع ما  فقط سکوت می کنند. موضوع دیگر آن که تجهیزات پزشکی آن شب اصلا کافی و مناسب نبودند حتی آمبولانس کپسول اکسیژن و امبو هم نداشت و با پلاستیک به دوستمان تنفس می دادند  و این درد بزرگی برای دانشگاه علوم پزشکی است که از حداقل امکانات هم برخوردار نیست."

خوابگاهی که از شهر دور است و یک اورژانس ندارد

در گزارشی از تماس های دانشجویان با ایسنا؛ در یکی از پایگاه های خبری شهرکرد نیز بسیاری از هم دانشگاهی های زهره قاسمی درباره این حادثه نظرات خود را ارسال کرده اند.

"محمدرضا" یکی از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می گوید: هم کلاسی‌های ما خبردادند که یکی از دانشجویان دختر ترم ۹ پزشکی در خوابگاه به علت گاز گرفتگی دچار مشکل شده و چون خوابگاه از شهر دور بوده و اورژانس  هم آنجا نبوده است جان خود را از دست داده است.

این دانشجو پزشکی ادامه می‌دهد: ما در خطر هستیم چراکه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد علی رغم دور بودن زیاد از شهر، فاقد امکانات پزشکی برای دانشجویان خوابگاهی است. اگر اینجا مشکلی برای ما پیش بیاید تا رسیدن اورژانس جان خود را از دست می‌دهیم.

"علی"دانشجوی پزشکی در پیام صوتی که برای ایسنا ارسال کرده اظهار می‌دارد: در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سه خوابگاه برای دانشجویان غیر بومی در نظر گرفته شده است که خوابگاه "گلستان"پسرانه و خوابگاه های "بوستان" و "بهارستان" دخترانه هستند. اما دانشجویان پسر بعد از ترم ۵ که دوره علوم پایه را می‌گذرانند و وارد فیزیو پاتو می‌شوند  به علت برگزاری کلاس ها در بیمارستان از خوابگاه به خوابگاه کاشانی که در داخل شهر هست می روند و نزدیک بیمارستان اقامت پیدا می‌کنند اما دخترها کماکان در مجتمع آموزشی "رحمتیه" می‌مانند که حدودا با ماشین یک ربع ساعت تا شهر فاصله دارد.

وی با تاکید بر این که خوابگاه‌های دانشگاه از نظر تاسیسات و امکانات بسیار ضعیف هستند، اظهار می‌کند: در حال حاضر با وجود این که شهرکرد به شدت سرد شده اما هنوز امکانات گرمایشی ایجاد نشده است.

این دانشجو در خصوص فوت دانشجوی دختر دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد اظهار می دارد: اتفاقی که افتاد در خوابگاه بهارستان موضوع نشت گاز بوده است و یکی از دانشجویان دختری که داخل حمام بوده است فوت می‌کند و این خبر اولیه است که به ما داده‌اند.

وی می افزاید: ما بارها این موضوع را به اطلاع مسئولان دانشگاه رسانده‌ایم که ما این جا نیاز به امکانات پزشکی داریم و زمانی که از سطح شهر دور هستیم وقتی مشکلی برای ما به وجود بیاید دچار مشکل خواهیم شد اما توجهی از طرف مسئولان به ما نشده است.

"علی" ادامه می دهد: مدتی پیش نیز یکی از دانشجویان دندانپزشکی ترم دو ایست قلبی کرد و به کمک یکی از اساتید که به طور اتفاقی در آن جا حضور داشتند احیا شد و نجات پیدا کرد اما اگر آن استاد حاضر نبودند آن دانشجو نیز جان خود را از دست داده بود.

این دانشجوی پزشکی ادامه می دهد: متاسفانه اینجا کسی به فکر ما نیست و هیچ درمانگاه و اورژانسی وجود ندارد و بارها این مطالب گفته شده است ولی رسیدگی نشده است.

"زرگل" دانشجوی دختری که در محل خوابگاه حضور داشته است با ارسال پیامی به ایسنا می گوید: سوال ما این است که چرا باید دانشجوی ترم ۹ پزشکی که کلاس‌هایش در محل خوابگاه تشکیل نمی‌شود  مجبور باشد در خوابگاه حضور یابد و این اتفاق برای او بیفتد و این که چرا دانشجویان پسر می‌توانند از ترم ۵ به بعد به خوابگاهی در سطح شهر بروند و دانشجویان دختر این امکان را ندارند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: در خوابگاه حتی یک اورژانس نیست که وقتی دانشجویی بیمار می‌شود بتوانند او را سریع به بیمارستان برسانند، گویی در وسط بیابان خوابگاه ساخته‌اند و حداقل کلینیک کوچکی هم در اینجا دایر نکرده‌اند که اگر مشکلی ایجاد شد بتوانند دانشجویان را نجات دهند.

این دانشجو در توضیح چگونگی حادثه اظهار کرد: دانشجوی متوفی در حمام بوده است و بعد یکی از دوستان ما به اسم "زهرا" هم خواسته است که به حمام برود  که وقتی او به سمت حمام می‌رفته بوی گاز را متوجه شده است و حس می‌کرده که حالش بد می شود. سپس یکی دیگر از دوستانمان را صدا می زند و وقتی سعی می‌کنند در حمام را باز کنند متوجه می‌شوند یک نفر در آن جا افتاده است.

وی ادامه می دهد: دوستان ما می‌گویند کسی حاضر نشده است این دانشجو را از حمام بیرون بیاورد و برخی از دخترها دست و پای او را گرفته و بیرون آورده‌اند و آن طور که دوستان ما می‌گویند ظاهرا بدنش سرد بوده است.

این دانشجو اظهار می‌کند: دختران دانشجویی که او را در این وضع دیده اند حالشان به شدت بد بود و خیلی گریه  می کردند.

یکی دیگر از دانشجویان اظهار می دارد: من خودم  بو را استشمام کردم و می‌توانم بگویم این دانشجو به علت مسمویت ناشی از گازگرفتی فوت شد.

وی ادامه می دهد: مسئول تعمیر تاسیسات نیز در محل حضور نداشت و بعد از نیم ساعت آمد. بعد از گذشت یک ربع نیز اورژانس در محل حاضر شد.

این دانشجو ادامه داد: بوی گاز کاملا محسوس بود و دوشب پیش از حادثه نیز بوی گاز استشمام می‌شد. سال گذشته نیز طبقه دوم اتفاقی مشابه اتفاق اخیر افتاد و بوی گاز استشمام شده بود که با اطلاع رسانی دانشجویان، مشکل همان موقع برطرف شد.

ما همه زهره ایم

"روز گذشته نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد  با برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به فوت هم دانشگاهی خود واکنش نشان داده اند.این دانشجویان با سردادن شعارهایی نظیر" دانشجو تسلیت تسلیت"، "ما همه زهره ایم" و " مسئول بی کفایت استعفا استعفا"  خواستار رسیدگی فوری نسبت به این مسئله شده اند.

اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت نیز ضمن تسلیت به خانواده این جوان آینده ساز خواستار برخورد با مقصران حادثه و برنامه ریزی برای عدم تکرار چنین حوادث غم انگیز و جبران ناپذیر شده است.

"ایست قلبی"؛  و فرار از تبعات حادثه

از سخنان شاهدان عینی ماجرا که بگذریم موضوع دیگر ؛ پخش اخبار کذب و بی اساس در ساعات اولیه مرگ این دانشجوی جوان مبنی بر "ایست قلبی" و تکرار آن حتی در پیام های تسلیت مسئولان دانشگاه  است که موجب ناراحتی و رنجش دوستان و هم خوابگاهی های وی شده است.

آن ها معتقدند بیان این مسائل آن هم در شرایطی که پزشکی قانونی هنوز دلیل فوت را مشخص نکرده بود نوعی شانه خالی کردن از تبعات این حادثه است، چرا که اگر مسئولان نسبت به ساخت و سازها و تاسیسات حساسیت بیشتر نشان می دادند و مشکلات را قبل از وقوع حادثه شناسایی و برطرف می کردند هرگز چنین مسئله ای پیش نمی آمد.

آنچه در میان این صحبت ها به هیچ وجه قابل اغماض نیست و در واقع تمام دانشجویان و شاهدان ماجرا به آن اقرار کرده اند، فضای سنگین و بسته ناشی از نشت گاز بوده است. شاید اگر این دانشجوی پزشکی آن شب به حمام نمی رفت و دوست او متوجه نشت گاز نمی شد ممکن بود این حادثه تعداد قربانی بیشتری بگیرد.

با نگرانی از معیشت دانشجویان پزشکی به خواب می روم!

در پی این درگذشت این دانشجوی جوان، پیام های  مختلفی از سوی مسئولان، مبنی بر همدردی با خانواده این دانشجو منتشر شد.  اما در پیام تسلیت محمدرضا داودآبادی فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت مبنی بر این که "هر شب که سر بر بالین می‌گذارم با خود می‌گویم آیا امشب همه فرزندان من در خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وضعیت مناسبی دارند و با نگرانی وضعیت معیشت آن‌ها به خواب می‌روم" با رخداد حوادثی اینچنین ، تنها زمانی می توان این نگرانی را باور کرد که روزی شاهد آن باشیم حتی یک مورد  حادثه تلخ در دانشگاه های کشور اتفاق نیفتد.

تازه ترین خبرها حاکی از آن است که امروز همزمان با ۱۶ مهر؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم  زهره قاسمی و دانشجویان هم خوابگاهی وی، اظهار کرده است: مسئولان دانشگاه از دقایق اولیه وقوع این حادثه با حضور در بیمارستان از نزدیک در جریان روند پذیرش و اقدامات انجام شده برای احیای بیمار قرار گرفتند و همچنین با حضور در محل وقوع حادثه در خوابگاه به بررسی علل آن پرداختند و با همکاری کامل با دستگاه قضایی در استان و اداره کل پزشکی قانونی شهرکرد در خواست بررسی دقیق ، سریع و کارشناسی پرونده را داشته و منتظر اعلام نظر رسمی دستگاه قضایی هستند.

دکتر  ارسلان خالدی فر افزود : بعد از دستور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در رسیدگی سریع و با دقت به موضوع،  به همراه تیم اعزامی از وزارت بهداشت ضمن بازدید از خوابگاه و حضور در صحنه تلاش خود را در جهت کاهش آلام دانشجویان عزیز بکار بسته و اطمینان می دهیم موضوع را تا انتها پیگیری و نتیجه را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

از برخورد قاطعانه با خاطیان تا اعطای دکترای افتخاری
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی شهرکرد، در ادامه برای رسیدگی به موضوع از طریق دادگستری و مراجع ذیصلاح قانونی در اسرع وقت  و برخورد قاطع و قانونی با خاطیان قول مساعد داد.

دکتر خالدی فر، همچنین از پیگیری مجدانه درخواست دانشجویان مبنی بر اعطای دکترای افتخاری به مرحومه زهره قاسمی، دانشجوی ترم ۹ پزشکی این دانشگاه از سوی وزارت متبوع خبر داد و افزود: نامگذاری خوابگاه جدید با ظرفیت ۴۰۰ دانشجو  به نام این دانشجو از دیگر اقداماتی است که توسط مسئولان برای زنده نگهداشت یاد وخاطره وی تصمیم گیری شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با بیان این که این دانشگاه خود مطالبه گر برخورد با خاطیان است، افزود: در این خصوص  هیچ گونه کوتاهی نخواهد شد.

این مسئول دکتر رئیسی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه را برای پیگیری انتقال دانشجویان ساکن خوابگاه بهارستان به محل اسکان موقت و رفع نقص از این خوابگاه  در اسرع وقت مامور کرده است.

شفاف سازی صادقانه همراه با برخورد قاطعانه

آنچه در این میان باید به مطالبه جمعی دانشجویان و خانواده های آنان منجر شود؛  شفاف سازی صادقانه همراه با درخواست اشد مجازات با افرادی است که به راحتی با جان افراد بازی می کنند.اقداماتی نظیر اعطای دکترای افتخاری و یا زنده نگه داشتن نام دانشجو به وسیله نامگذاری خوابگاه؛ هر چند قدری در تسکین آلام همه افراد متاثر از این حادثه سودمند است؛ اما آیا مسئولانی که با این سرعت توان تصمیم گیری دارند نمی توانستند در زمان خود و قبل از آن که حادثه تلخی پیش بیاید تصمیمات کاربردی تر و عقلانی تر می گرفتند؟؟

خوابگاه های دانشجویی به عنوان مکان هایی که صدها جوان فرهیخته و آینده ساز از هزاران خانواده چشم انتظار در آن روزگار می گذرانند باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرند؛ چرا که مسئله جان فرزندان مردم مطرح است.

هیچ واژه ای هرگز نمی تواند غم سنگین از دست رفتن زهره قاسمی؛ فرزند فرهیخته و پرافتخار دیار بوئین میاندشت را توصیف کند و هیچ پیامی نیز هرگز نخواهد توانست سوز خانواده این جوان را تسلی بخشد.

مردم شریف و نجیب بوئین میاندشت امروز در میان سرمای بی رحم پاییز؛ باید سوز فراق "زهره قاسمی" را هم تاب بیاورند؛ دختری از دیار مهربانی ها و سادگی ها که قرار بود دستانش معجزه بخش آلام  آنان باشد.

زهره قاسمی رفت؛ با مرگی ناباورانه و تلخ، با مرگی خاموش و همین تلخی ماجرا را دوچندان می کند.تنها  کافی است تا خودمان یا حتی فرزندمان را  لحظه ای در آن وضعیت دلخراش و غم بار تصور کنیم تا شاید خمودگی شانه های پدر داغدار زهره را در زیر این بار اجباری و متحیرانه باور کنیم.

گرچه این فقط مرگ است که چاره ندارد و همه به وقت لبریز شدن پیمانه های عمر می رویم؛ اما از هر اندیشه روشنی به دور است که این گونه مرگ ها را قسمت بداند و از آن سوی ماجرا که سهل انگاری آدم هاست غافل شود.

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 322475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.