خروج ایران از گردونه صادرات با بسته‌بندی فله‌ای میوه/دستورالعملی که زیرساخت اجرایی ندارد

در حالیکه یک ماه به اجرای دستورالعمل گمرک مبنی بر صادرات میوه و تره بار با بسته بندی استاندارد باقی مانده است، اما به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه، متاسفانه کشور از فقر ترمینال های سورت و بسته بندی رنج می برد به گونه ای که امروز در بازار صادرات از رقبای خود فاصله زیادی گرفته است.

به گزارش ایمنا، صدور فله ای و بسته بندی نامناسب محموله های میوه و تره بار صادراتی ایران در سال های اخیر سبب از دست رفتن بخشی از بازارهای هدف و نیز جایگزین شدن کشورهای رقیب شده است.

برای نمونه در بازار کشورهای همسایه بویژه افغانستان و عراق که عمده بازار صادراتی ایران را تشکیل می دهند، کشورهای بزرگ صادر کننده میوه و محصولات جالیزی از جمله ترکیه تلاش کرده اند تا با عرضه محصولات خود در بسته بندی های مناسب ضمن توسعه بازار محصولات خود، میزان ضایعات محموله های صادراتی را به حداقل برسانند.

نمونه اخیر این موضوع را می توان در بازار قطر دید که صادرکنندگان ترک با برخورداری از بسته بندی مناسب و بهره گیری از کامیون های یخچالی و شناورهای سردخانه دار، به سرعت بخش اعظم تقاضای بازار قطر را پوشش دادند.

البته برای ماندن صادرکنندگان ایرانی در بازار رقابت اقدامات و برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته است. نخستین بخشنامه مربوط به شاخص های بسته بندی میوه و تره بار صادراتی، اردیهشت ۹۵ تهیه و ابلاغ شد اما این بخشنامه بار دیگر با اخذ نظر صادرکنندگان و دست اندرکاران صنعت کشاورزی بروزرسانی شد و اکنون سازمان توسعه تجارت ایران آن را برای اجرا به گمرک ابلاغ کرده است.

بنابر اعلام گمرک ایران، از ۱۵ آبان امسال صادرات میوه و تره بار تنها در صورت رعایت بسته بندی های استاندارد مورد نظر سازمان توسعه تجارت و در صورت حمل با کانتینرهای یخچالی و شناورهای سردخانه دار امکان پذیر است.

افت قیمت صادرات با صدور فله ای و نبود بسته بندی مناسب میوه و تره

اجرای این بخشنامه از ۱۵ آبان ماه برای صادرات انواع میوه و تره بار اعم از سیب درختی، انار، کیوی، لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، آلو و سایر میوه های تازه هسته ای، گل کلم، کلم، کاهو سالادی، کاهو رسمی و کاهو چینی، سیب زمینی و پیاز، هندوانه، خربزه، انواع فلفل دلمه، خیار، کدو و بادمجان، گوجه فرنگی، کرفس و تره فرنگی، سیر، انگور، خرمالو، به و گلابی، فلفل ریز و بامیه، کلم بروکلی لازم است.

الزام صادرکنندگان برای صدور محصولات باغی و کشاورزی در قالب بسته بندی های مناسب و استانداردهای جدید با هدف کاهش حجم ضایعات محموله های صادراتی در فرآیند عرضه و صیانت از جایگاه و برند محصولات ایرانی در بازارهای هدف انجام شده است.

به اعتقاد سازمان توسعه تجارت، در سال های اخیر به دلیل صدور فله ای و نبود بسته بندی مناسب صادرات میوه و تره بار کشور با افت میزان و کاهش قیمت مواجه شده است.

در این بخشنامه که ماه گذشته برای اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده، برای هر یک از محصولات کشاورزی و باغی، حد استاندارد و نوع بسته بندی مشخص شده است به شکلی که وزن هر بسته نباید از حد معینی بیشتر شود.

ترمینال های سورت و بسته بندی لازمه رقابت در بازارهای جهانی است

پیرامون این بخشنامه رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان به خبرنگار ایمنا، گفت: در دنیا شرکت های صادراتی میوه و محصولات کشاورزی مجهز به ترمینال های جمع آوری و سورت و بسته بندی هستند همچنین در این واحدها ماموران قرنطینه و بهداشت بر سلامت محصولات غذایی و کشاورزی نظارت دقیق  دارند.

وحید دزفولی با بیان اینکه در این شرکت های پیشرفته ماشین آلات به طور خودکار اقدام به جداسازی محصولات سالم می کند، افزود: در این مرحله محصولات باید عاری از آفات باشند همچنین محصولاتن کشاورزی صادراتی از لحاظ وزن، رنگ، تعداد و ... خروجی یکسانی خواهند داشت.

وی در خصوص وضعیت ترمینال های صادراتی محصولات کشاورزی در کشور و استان اصفهان، تاکید کرد: به جرات تاکید می کنم برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند ترمینال های سورت و بسته بندی هستیم.

وی با انتقاد بر اینکه هنوز زیرساخت های این ابلاغیه در کشور و اصفهان مهیا نیست، گفت: البته شاید در ظاهر برای محصولات کشاورزی صادراتی خود برخی استانداردها را تعریف کنیم و به بیانی دیگر شاید این دستور بازار کاری برای برخی شرکت های استاندارد برای دادن مجوز به ازای دریافت هزینه ای باشد که با این اقدام صادرکننده گواهی مورد تایید برای گمرک را دریافت کند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان با بیان مثالی، ادامه داد: به عنوان مثال در بحث خرما صادرکننده ایرانی به راحتی می تواند برگه استاندارد محصول خود را دریافت کند در حالیکه باید دید، آیا این محصول قابل رقابت در بازار جهانی است یا خیر؟.

بی اطلاعی صادرکنندگان از بسته بندی استاندارد محصولات کشاورزی

وی با انتقاد بر اینکه بخش استاندارد و یا گمرکات و حتی صادرکنندگان ایرانی به اهمیت موضوع سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی آگاه نیستند، تاکید کرد: اگر سازمان جهادکشاورزی، سازمان صنعت و ... قصد دارد در صادرات محصولات استاندارد کشاورزی موفق عمل کند باید استانداردهای اصلی این موضوع را مطابق بازارهای بین المللی و از اهل فن آن استخراج کنند.

دزفولی با تاکید بر اینکه برای صادرات موفق و استاندارد کشور باید مجهز به ترمینال های سورت و بسته بندی شود، تصریح کرد: در ترمینال های سورت و بسته بندی دنیا، تمام استانداردهای بین المللی از پیش تعریف شده است بنابراین چشم انداز صادراتی محصولات کشاورزی ما در ایران نیز باید مطابق این ترمینال ها و استانداردهای آن تعریف شود.

۶۰ هزار تن سیب تولیدی اصفهان مزیت صادراتی دارد

وی همچنین با اشاره به اینکه به عنوان نمونه در اصفهان ۳۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می شود که ۶۰ هزار تن آن مزیت صادراتی دارد، گفت: متاسفانه هیچ یک از سیب های تولیدی برند خاصی ندارند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان با بیان اینکه تا زمانی که در کشور ترمینال های سورت و بسته بندی نباشد تنها اداره استاندارد یک تعریف کاغذی برای محصولات کشاورزی تدوین می کند، تاکید کرد: متاسفانه این نوع استانداردها برای صادرات محصولات کشاورزی کشور و ماندن در بازار رقابت فایده چندانی ندارد و در عمل در صادرات شکست خواهیم خورد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ترمینال های سورت و بسته و بندی با توجه به پتانسیل های بخش کشاورزی در استان اصفهان، بیان داشتک در حال حاضر هر کارگاهی در استان برای خود یک نمونه بسته بندی و یا استاندارد را تعریف کرده در حالیکه در کشور باید ترمینال های بسته بندی ایجاد شود.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه در کشور هیچ ترمینال سورت و بسته بندی همانند کشورهایی چون آفریقا، ترکیه، اکوادور، شیلی و ... که محصولات کشاورزی خود را به دنبا صادر می کنند، نداریم.

زیرساخت های بخشنامه گمرک در کشور مهیا نیست

دزفولی بیان داشت: بنابراین در شرایط فعلی بخشنامه گمرک شاید در درازمدت جوابگو باشد اما در شرایط فعلی که هنوز زیرساخت های بسته بندی در کشورمان ایجاد نشده احتمالا تنها بر روی کاغذ عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه ما ابتدا برای بسته بندی محصولات کشاورزی خود باید نگاه داخلی داشته باشیم، گفت: در این شرایط ابتدا برای محصولات کشاورزی و غذایی خود برندسازی خواهیم کرد و با تبلیغات آن به مرور می توانیم در دنیا آنها را برای صادرات معرفی کنیم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی در کشور حدود ۳۰ میلیون تن معادل ۳۰ درصد آن به ضایعات بخش کشاورزی تبدیل می شود، خاطرنشان کرد: با ایجاد ترمینال های سورت و بسته بندی حداثل حدود ۸ درصد این ضایعات در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت.

نیازمند سورت مکانیزه محصولات کشاورزی در اصفهان هستیم

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز پیرامون این ابلاغیه گمرک به ایمنا، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان ابلاغیه این بخشنامه را برای اجرا به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال کرده است.

محمد مجیری افزود: براین اساس جهادکشاورزی باید بخشنامه مذکور را به تشکل های صادراتی ابلاغ کند که از این پس مواد غذایی و میوه و تره بار با رعایت کیفیت های مشخص صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه استان اصفهان در بسته بندی و سورت محصولات کشاورزی و بعضا غذایی ضعیف عمل می کند، بیان داشت: البته اخیرا واحدهای چاپ و بسته بندی در اصفهان تاسیس شده که شرکت های صارداتی برای موفقیت در صادرات خود باید با این واحدها تعامل داشته باشند و از آنها مشاوره بگیرند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه باید فرهنگ صادراتی خود را در کشور و استان ارتقا دهیم، گفت: به طور قطع برای رقابت در بازارهای صادراتی باید در بسته بندی حرف نخست را بزنیم چرا که نوع بسته بندی برای مصرف کننده اهمیت بالایی دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این در بحث سورت اصفهان دچار ضعف است که نیازمند سورت مکانیزه محصولات کشاورزی در استان هستیم؛ به عنوان مثال سیب زمینی بعد از برداشت باید سورت و بسته بندی صادراتی شود تا بتواند در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نصب کدهای صادراتی برای تولیدات کشاورزی صادراتی الزامی است

نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز چندی پیش درباره صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی، گفت: اگرخواهان ماندگاری در بازارهای بین المللی کشاورزی وخروج مازاد تولید محصولاتمان از کشورمان هستیم باید همگام با پروتکل های بازرگانی و بهداشتی، صادرات محصولات کشاورزی را به  بازارهای هدف به جریان بیاندازیم.

اصغرسلیمی تصریح کرد: قبل از قرار گرفتن محصولات کشاورزی بر ریل صادرات باید سلامت بهداشت، تولیدات کشاورزی و غذایی در آزمایشگاه های داخلی کشور مهر تایید دریافت کنند تا زمانیکه در خارج از کشور محصولات ایرانی مورد آزمایشگاه های غربالگری قرار می گیرند، تولیدات ایرانی با سربلندی در آزمایش های بهداشتی وارد بازار شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نصب کدهای صادراتی برای تولیدات کشاورزی صادراتی الزامی است، تصریح کرد: کالاهای صادراتی نیازمند شناسنامه ای هستند که مشتری بتواند مسیر تولید را از مزرعه تا فروش در بازار مصرفی را با رعایت استانداردهای بین المللی مشاهده کنند تا در این راستا ضریب اطمینان تبادلات تجاری میان مصرف کنند و تولید کننده افزایش یابد.

به اعتقاد کارشناسان، صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای هدف نیازمند رعایت پروتکل های بین المللی صادراتی است و صادرات پایدار محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی نیازمند نگاه استاندارد محور به بخش بازرگانی دارد.

کد خبر 322361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.